Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Cum pacalesti pofta de mancare?

Cum pacalesti pofta de mancare?

De cate ori nu ti s-a intamplat? Ti-ai pregatit cu atentie fiecare masa, ai mancat sanatos, ai baut multa apa, nu ai consumat nimic intre mese. Dar cand ajungi acasa, te „loveste” pofta de ceva dulce, de ceva prajit, nesanatos si greu digerabil.

Pana sa-ti dai seama, ai mancat o tableta intreaga de ciocolata sau o portie zdravana de cartofi prajiti cu maioneza. Bineinteles, in secunda urmatoare te simti vinovata ca ai „cedat ispitei” si te intrebi de ce nu ai suficienta vointa ca sa te abtii de la acest obicei nesanatos. Nu fii prea aspra cu tine: oricat de setata esti din punct de vedere psihologic, biologia poate sa-ti puna bete in roate. Insa daca stii cum functioneaza pofta de mancare, o sa stii si cum sa-i rezisti.http://localhost/femeia/wp-content/uploads/2012/03/21/1-465.jpg

Foamea fizica vs. foamea emotionala

Conform nutritionistilor, exista doua tipuri de foame: fizica si emotionala. Foamea fizica este atunci cand iti simti stomacul gol si iti chioraie matele. In acele momente, stomacul trimite un semnal creierului, spunandu-i ca e vremea sa mananci. Daca ignori simptomele si nu-ti hranesti organismul, foamea o sa dispara, dar va reveni si mai puternica, si la un moment dat ajungi sa te simti obosita, slabita, chiar ametita.

Foamea emotionala, pe de alta parte, nu este insotita de simptome fizice. Este atunci cand ti-e pofta de ceva, dar nu ti-e foame cu adevarat. De cate ori nu te-ai trezit ca mananci din cauza ca esti plictisita, deprimata, fericita, stresata, suparata? Nu simti nevoia fizica de a manca, poate de-abia ai mancat cu o jumatate de ora in urma, cu toate astea raspunzi la o nevoie emotionala cu „arme” fizice.

De obicei, foamea emotionala vine din copilarie, cand parintii sau bunicii iti dadeau cate ceva de mancare – ciocolata, prajitura, inghetata etc. – ca sa te opresti din plans sau ca sa uiti de o suparare. Obisnuit astfel, ajungi, ca adult, sa asociezi senzatia de a manca cu eliberarea de stres sau durere.

Pur si simplu, este mai simplu sa mananci, decat sa descoperi care este sursa plictiselii, depresiei, supararii tale, http://localhost/femeia/wp-content/uploads/2012/03/21/1-464.jpgsi sa-i gasesti o solutie. Din fericire, exista strategii care te pot ajuta. Iata sfaturile Lindei Crawford, specialist in comportamente nutritionale, despre cum sa uiti de pofte atunci cand nu ti-e cu adevarat foame:

  • Incearca sa nu cedezi poftei macar 15 minute; s-ar putea sa dispara.
  • Distrage-ti atentia de la pofta de dulciuri, friptura, chipsuri etc., implicandu-te intr-o activitate care nu are legatura cu mancarea. Vorbeste la telefon, fa un dus, da cu aspiratorul, fa-ti manichiura, fa orice iti tine mintea ocupata ca sa nu te mai gandesti la mancare.
  • Distanteaza-te de mancare. Nu te apropia de frigider sau de bucatarie. Mergi sa te plimbi, sa alergi, sa-ti plimbi cainele. Iesi din casa si stai departe de sursa tentatiei.
  • Stabileste, pe o scara de 1 la 5, cat de puternica este dorinta de a manca. Daca pofta ta de ciocolata este de 5, s-ar putea sa cedezi tentatiei, mai ales daca nici strategiile mai sus-amintite nu au avut efect. Problema este acum cata ciocolata mananci.
  • Stabileste cat sa mananci ca sa-ti potolesti pofta. Pune pe o farfurie o portie rezonabila, nici prea mica, nici prea mare, si mananca incet, savurand fiecare imbucatura.

 

Cel mai important este sa nu te simti vinovata pentru ca mananci. Oricine cedeaza poftelor la un moment dat, important este sa nu se intample asta de fiecare daca cand ti se face pofta de ceva. Cum sa impiedici asta:

  • Nu eticheta alimentele ca fiind bune si rele, permise si interzise. Nu mancarea in sine conteaza, ci CAT mananci.
  • Nu te infometa. Tine la indemana gustari sanatoase – legume si fructe – in caz ca te apuca foamea intre mese.
  • Nu sari peste mese, deoarece asa vei fi si mai expusa sa ti se faca pofta de ceva.
  • Bea multa apa. Deseori, deshidratarea poate fi confundata cu foamea. Apa te face sa te simti plina si mai putin infometata.
  • Nu tine in casa alimente la care poftesti.
  • Nu merge la shopping cand ti-e foame. Vei fi tentata sa cumperi mai multe alimente decat ai nevoie.
  • Cedeaza tentatiei din cand in cand. De exemplu, daca de obicei ti-e pofta de ciocolata, mananca din proprie initiativa cate o bucatica.
  • Fa miscare. Nu numai ca arzi calorii, dar prin sport eliberezi si stresul care ar putea duce la aparitie poftelor.

 


Lasă un răspuns

Sus