Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > De ce ti-e foame?

De ce ti-e foame?

Exista o multime de alte cauze ale foamei decat un stomac gol:

Ti-e setehttp://localhost/femeia/wp-content/uploads/2012/03/21/foame-art1.png

Cand nu bei suficienta apa, cand te-ai deshidratat din vreun motiv anume (ai facut sport, ai transpirat mult pe parcursul zilei etc.), organismul experimenteaza niste simptome care le imita foarte bine pe cele ale starii de foame. In loc sa te repezi la mancare (fa si tu un calcul cat timp a trecut de cand ai mancat ultima oara!), bea un ceai neindulcit. Dupa asta, daca tot mai crezi ca „te roade stomacul„, incearca o gustare.

Ai dormit prea putin

Oboseala declanseaza doua simptome care sunt asociate si cu foamea: lipsa de energie si o dereglare hormonala: nivelul leptinei, un hormon produs de celulele grase care ne controleaza pofta de mancare, scade, iar cel al grelinei, hormonul care stimuleaza apetitul, creste. Ai nevoie de aproximativ opt ore de somn pe noapte ca sa reglezi dinamica acestor hormoni.

Ai mancat prea repede

O masa trebuie sa tina cel putin 20 de minute, astfel incat hormonii care regleaza pofta de mancare sa aiba timp sa transmita creierului senzatia de satietate. Asa ca, data viitoare, vei sti: sa mananci mai incet, sa mesteci mai mult, sa pui tacamul langa farfurie intre doua imbucaturi – stiu, ti se va parea o vesnicie pana termini, dar iti poti pacali usor creierul cu o portie de mancare sub medie.

Ai baut alcool

De obicei, mahmureala este insotita de senzatie de foame si asta se explica prin starea de deshidratare prin care trece organismul dupa un chef nebun. Dar chiar si consumul moderat al alcoolului duce la cresterea poftei de mancare, prin faptul ca determina cresterea secretiei de suc gastric din stomac.

Esti stresata

…si cauti alinarea acestei stari tensionate in mancare, mai ales in alimente bogate in grasimi, sarate sau in dulciuri. Specialistii au demonstrat ca mancatul pe baza de stres nu este doar un impuls emotional, ci si fiziologic: stresul chiar provoaca accese de foame prin cresterea nivelului de cortizol si insulina, hormonii asociati lui.

Ai facut sport

Si aici e vorba doar de o obisnuinta a organismului: nevoia de a-si restabili valorile normale de apa si energie, care au scazut in timpul antrenamentului. De fapt, daca ne-am fi alimentat bine inainte de antrenament si ne-am fi hidratat suficient, n-ar fi fost nici urma de pofta de mancare dupa sport.

Alte femei mananca in preajma ta

Un studiu comun al Universitatii Duke din Carolina de Nord si al Universitatii de Stat din Arizona a stabilit ca femeile au tendinta de a oglindi obiceiurile semenelor care le inconjoara in privinta obiceiurilor alimentare. Stapaneste-ti primul impuls pe care-l ai cand iti vezi colegele de birou rontaind la covrigi sau cornuri cu ciocolata! E o iluzie ca ai nevoie de ele.

Vezi sau mirosi mancare

Cand scriu retete pentru revista-sora „bucataria de azi”, parca mi-e intruna foame, pentru ca privesc incontinuu fotografii cu mancaruri. In general, mancam mai mult cu simturile decat cu stomacul, astfel incat sari imediat la rontait cand vezi mancare sau doar iti trec aromele ei pe la nas. Ia o gura de apa in aceste momente – doar nu vrei sa ai pe cap si factorul agravant al deshidratarii!

Ai mancat dulce

Produsele care contin zaharuri rafinate iti cresc foarte repede nivelul zaharului din sange, iar pentru metabolizarea lor sunt necesare eforturi suplimentare din partea pancreasului si a ficatului. Iar asta se face cu consum de energie, ceea ce duce la senzatia de foame.

Iei medicamente care-ti cresc pofta de mancare

Daca urmezi un tratament cu antibiotice pentru o reactie alergica, o inflamatie articulara sau acnee, spre exemplu, s-ar putea sa-ti vina sa mananci tot ce-ti trece prin fata ochilor. Pentru ca anumite substante din tratamentele medicamentoase au ca efect secundar cresterea apetitului.

Ce sa mananci sa nu-ti fie sigur foame

Exista alimente care te tin satula mai mult timp. Daca le consumi la ore fixe, iti reglezi metabolismul, dar si pofta de mancare:

  • Ovazul este perfect pentru micul dejun: fibrele insolubile pe care le contine isi maresc volumul in stomac si previn senzatia de foame.
  • Somnul este perfect pentru pranz: cantitatea mare de proteine si acizi grasi omega 3 mentin starea de satietate mai mult timp.
  • Varza este perfecta la cina, sub forma de salata, mai ales cea cruda, ale carei fibre ii dau stomacului de lucru pentru mult timp.

 


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus