Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Diabetul: cum îl eviți, cum îl depistezi

Diabetul: cum îl eviți, cum îl depistezi

Diabetul este una dintre acele boli viclene care evoluează tăcut, fără dureri, fără simptome. Așadar, când ți-ai măsurat ultima oară glicemia ca să te asiguri că nu suferi de diabet?

Ca să supraviețuim, avem nevoie de energie. Diabetul însă afectează tocmai abilitatea organismului de a transforma alimentele în energie. La noi în țară, aproape două milioane de români (11,6%) suferă de această boală.

Glucoza, hrana celulelor

În timpul digestiei, cea mai mare parte a alimentelor consumate sunt transformate în glucoză, substanța cu care se hrănesc toate celulele corpului. Glucoza este absorbită în sânge și, drept urmare, crește glicemia. Pe măsură ce glicemia crește, pancreasul secretă insulină – acest hormon ajută glucoza să intre în celule, unde e folosită ca energie. Așadar, insulina reduce nivelul zahărului din sânge. Când organismul nu mai poate utiliza eficient glucoza din sânge, glicemia rămâne crescută peste limitele normale, situație în care vorbim despre diabet zaharat.

Două tipuri de diabet

Există două tipuri de diabet, dar ambele au aceeași consecință: glucoza nu poate fi folosită de celule, care efectiv mor de foame, în timp ce glicemia este foarte mare.

* Diabetul de tip I apare când sistemul imunitar, din motive încă necunoscute, își atacă propriul pancreas. Acesta va produce prea puțină insulină sau deloc. Diabetul de tip I se instalează în special la copii și tineri. Tratamentul constă în administrarea de insulină injectabilă toată viața.

* Diabetul de tip II. În această formă de boală, fie pancreasul secretă prea puțină insulină, fie secretă suficientă, dar organismul nu o poate folosi corect (rezistență la insulină). Pentru că e cel mai des întâlnit (95% din cazuri) și apare de regulă la adulți, despre acest tip de diabet vom vorbi pe larg.

De ce apare diabetul de tip II

Nimeni nu știe de exact de ce unii oameni se îmbolnăvesc de diabet. Până nu demult, se credea că este consecința directă a consumului mare de zaharuri (carbohidrați), dar s-a dovedit că în realitate sunt mai mulți factori ce contribuie la apariției afecțiunii:

* Obezitate. Surplusul de greutate favorizează instalarea rezistenței la insulină, iar de aici până la diabet e doar un pas. Dacă excesul de grăsime s-a depus în jurul taliei și ai acum mai mult de 80 cm (94 cm la bărbați), ești mai expusă diabetului decât persoanele la care kilogramele în plus s-au depus pe șolduri și coapse.

* Lipsa de mișcare. Favorizează îngrășarea, dar și rezistența la insulină.

* Vârsta peste 45. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, diabetul devine o amenințare tot mai serioasă.

* Moștenirea genetică. Dacă ai rude apropiate cu diabet, riscul să suferi și tu de această boală este crescut.

* Unele afecțiuni. Hipertensiune, boli cardiovasculare, diabet de sarcină, sindromul ovarelor polichistice, colesterol și trigliceride crescute – aceste probleme de sănătate creează terenul propice instalării diabetului.

De ce e diabetul atât de periculos?Netratat, diabetul afectează vasele de sânge, nervii, inima, rinichii, ochii etc., complicațiile putând fi grave: hipertensiune, tulburări de vedere sau chiar pierderea vederii, insuficiență renală, boli cardiovasculare (ateroscleroză, infarct), scăderea rezistenței organismului la infecții, deteriorarea nervilor.

Prediabetul

După cum ai aflat, diabetul de tip II este urmarea unui exces cronic de zahăr în sânge. Dar boala nu se instalează de azi pe mâine. În prima fază, se produce rezistența la insulină: se secretă insulină, dar organismul răspunde neadecvat la aceasta, neputând menține glicemia în limite normale. Drept răspuns, pancreasul secretă o cantitate și mai mare de insulină. Dacă se întâmplă în mod repetat ca nivelul de insulină să crească prea mult, celulele devin insulinorezistente la un moment dat, astfel că nivelul de zahăr din sânge rămâne mereu ridicat.

În prediabet, glicemia e mai mare decât limita superioară admisă, dar nu suficient de crescută pentru a defini diabetul: măsurată dimineața, pe nemâncate, se situează între 110 mg/dl și 126 mg/dl. Aceste valori ar trebui să te alerteze, în special dacă prezinți și alți factori de risc: diabet în familie, sedentarism, surplus de greutate. Dacă nu iei măsuri, în câțiva ani prediabetul se va transforma în diabet.

De reținut 50% din diabetici nu știu că au boala. Așadar, fă-ți anual analize de sânge, ca să vezi dacă glicemia ta se află în limite normale.   

Ia măsuri la timp!

Ți-ai măsurat glicemia și e ușor crescută? Vestea bună este că, în stadiul de prediabet, o poți readuce la normal și împiedici astfel instalarea diabetului, dacă îți îmbunătățești alimentația și stilul de viață. Dacă nu faci nimic, diabetul se va instala fără doar și poate. Iată câteva măsuri nu doar bine-venite, ci chiar necesare. Merită să faci aceste schimbări în viața ta chiar dacă ai glicemia normală, întrucât ele te ajută să ții diabetul la distanță: 

* Scapă de kilogramele în plus. Dacă ai greutatea normală, străduiește-te s-o menții așa. Te-ai îngrășat deja? Ia rapid măsuri. Surplusul de kilograme este unul dintre cei mai mari factori de risc pentru diabetul de tip II. Poți slăbi dacă reduci cu 20% numărul caloriilor.

* Mănâncă sănătos. Adoptă o alimentație sănătoasă și echilibrată: mai puține grăsimi, dulciuri, preparate fast-food, dar mai multe fructe și legume. Este foarte important să reduci cantitatea de carbohidrați (pâine, paste, dulciuri, orez, cartofi). Alege carnea de pui și peștele, iar carnea roșie include-o în meniu doar de două ori pe săptămână. Nu uita de cerealele integrale și feculente (fasole boabe, mazăre). Regula de bază este să iei trei mese principale, pe cât posibil fără gustări. Bea apă pe parcursul zilei, nu sucuri și băuturi energizante. 

* Fii activă în fiecare zi. Nu e obligatoriu să mergi la sală și nici să faci exerciții fizice intense. Activități eficiente sunt și mersul în pas alert, înotul, ciclismul, urcatul scărilor, dereticatul, grădinăritul. Ideal ar fi să dedici zilnic 30-45 de minute sportului, dar, dacă nu poți, fă mișcare măcar de trei ori pe săptămână. Mai bine mai puțin decât deloc!

Cum depistezi boala?

Boala poate evolua silențios ani de zile, fără să apară vreun simptom, ceea ce înseamnă că poți avea diabet fără să știi. Simptomele apar la doar 25% din bolnavi și se traduc prin sete intensă și permanentă, scădere inexplicabilă în greutate, deși pofta de mâncare e crescută, micțiuni frecvente, stare de oboseală permanentă și slăbiciune generală, infecții repetate și persistente, în special micoze, vindecare înceată a rănilor, mâncărimi, tulburări de vedere.

Ca să afli dacă diabetul te amenință și pe tine sau dacă boala s-a instalat deja, ar fi bine ca minimum o dată pe an să-ți faci analizele uzuale, care includ și glicemia.

Ce-i de făcut dacă ai descoperit că ai diabet

Ai mari șanse să controlezi boala doar cu măsuri simple: să slăbești, să faci mișcare, să-ți schimbi dieta. Ținta e ca glicemia să aibă valori rezonabile: dimineața, pe nemâncate și înainte de mese, să fie între 90 și 130, iar la două ore după masă, să nu depășească 180 mg/dl. Dacă măsurile pe care le iei nu duc la normalizarea glicemiei, medicul ți-ar putea recomanda medicamente antidiabetice orale. În unele cazuri, din fericire destul de rare, dacă diabetul de tip II nu este ținut eficient sub control, este nevoie de insulină pe cale injectabilă.

Valori normale ale glicemiei

La un om sănătos, valoarea glicemiei măsurate pe stomacul gol variază între 70 și 110 mg/dl. La două ore după masă, glicemia poate avea valori cuprinse între 100 și 140 mg/dl. Diabetul se confirmă dacă glicemia, măsurată în repetate rânduri dimineața pe nemâncate, are o valoare egală sau mai mare de 126 mg/dl.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.38/29.09.0217
Autor:Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay

 

Comments

comments

Lasă un răspuns