Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > 10 mituri despre dietă

10 mituri despre dietă

Sezonul bikinilor e în toi, deci și curele de slăbire. Iată care sunt adevărurile nespuse care te împiedică ai silueta mult visată.

Intro: Succesul unei diete nu depinde doar de respectarea principiilor acesteia, ci și de anumite trucuri, care îți ușurează efortul și te ajută să-ți atingi scopurile.

1. Cu cât mai slabă, cu atât mai sănătoasă

Dacă ești băț nu înseamnă stai bine cu sănătatea! Fii atentă mai ales la dietele fulger, care te pot dezechilibra din punct de vedere nutrițional, iar carențele determină diverse tulburări, de la cele endocrine și hormonale la afecțiuni neurologice. Ideea este nu doar să slăbești, ci și fii în formă, lucru care se obține doar dacă te hrănești cu ce se cuvine. Urmărește mai degrabă scazi nivelul de grăsime și să-ți dezvolți masa musculară, nu să te concentrezi exclusiv pe numărul kilogramelor afișate de cântar!

2. Nu consum grăsimi, deci slăbesc

Asocierea grăsimilor din alimentație cu țesutul adipos este o greșeală, deoarece grăsimile sunt absolut necesare pentru menținerea sănătății. Cele care se găsesc în produsele de origine animală, precum și cele mono- și polinesaturate contribuie la funcționarea optimă a creierului, inimii, pielii și celorlalte organe vitale, susținând totodată absorbția eficientă a multor vitamine. Tot grăsimile ajută organismul să sintetizeze calciul și acizii tip omega 3, fiind un sprijin pentru sistemul imunitar. Deși sunt considerate bombe calorice, consumate cu moderație, grăsimile sunt bune și pentru dietă, fiindcă în procesul digestiei acestora se suprimă grelina, hormonul care crește senzația de foame. Mai mult, potrivit unor studii, grăsimile înlesnesc eliberarea de peptide, care ne dau sațietate. Specialiștii recomandă asocierea cu carbohidrați cu indice glicemic redus (legume, salate) și să nu depășim 20 de grame pe zi.

3. Batoanele dietetice mă slăbesc

Chiar dacă se spune despre batoane că înlocuiesc o masă, ele nu asigură substanțele nutritive de care corpul are nevoie. Mai mult, acestea intră în categoria produselor procesate, ceea ce se traduce prin ușor de digerat și de asimilat, cu risc de creștere bruscă a glicemiei. Urmarea: corpul nu are timp să proceseze nevoia rapidă de insulină pentru a sintetiza zaharurile, ceea ce favorizează depozitele de grăsimi în zonele sensibile: coapse, abdomen, brațe.

4. Dacă slăbesc, mă pot urca pe podium

Măsura normală la haine este 42, spun specialiștii. Cu toate acestea multe femei fac eforturi supraomenești să ajungă la 36. Ideea este că nu toate avem sau putem avea dimensiuni de top-model. Dacă toată viața ai avut șolduri late, nicio dietă, oricât de susținută și urmată ca la carte, nu ți le va subția. Prin urmare, adaptează-ți așteptările la conformația cu care te-ai născut și nu te visa în locul manechinelor din reviste! Asta, dacă vrei să fii fericită, nu frustrată.

5. Gustările sănătoase mă ajută

Gustările accelerează metabolismul și susțin procesul de slăbire. De aceea, în multe diete vei găsi mici delicii de savurat între mese: migdale, nuci, smoothie-uri. Dacă însă tu mănânci mână după mână de migdale, se va vedea în conturul taliei, fiindcă, oricât de sănătoase ar fi, sunt și hipercalorice, drept care trebuie consumate cu măsură. Mai mult, studiile arată gustările nelimitate trimit semnale eronate către centrul foamei, iar organismul este dezorientat, neștiind când să mănânce. Drept consecință, nu vei avea indicii cu privire la senzația de foame și cea de sațietate. E important să lași corpul să-ți spună când are cu adevărat nevoie să-l alimentezi. Așadar, disciplinează-l oferindu-i mese regulate și redu ciugulitul. Ascultă-l pe Hipocrate: cantitatea și frecvența sunt cele care produc otrava!

6. Pot mânca orice pentru că fac sport

Mișcarea nu este singura condiție pentru a pierde kilogramele în plus. Dacă doar faci sport, puțin probabil ca acul cântarului să se miște în vreun fel, cred cercetătorii americani experți în obezitate. Diferența o va face ceea ce mănânci, desigur, în asociere cu exercițiile de rutină pe care să le faci în ritm susținut – cel puțin 40 de minute, de trei ori pe săptămână. La fel de important este să pornești treptat, neexagerând cu efortul. Organismul are nevoie să se obișnuiască, în trepte succesive, pentru a da startul slăbirii armonioase.

7. Cafeaua mă slăbește

Cofeina taie foamea temporar, dar nu te ajută scapi de kilograme. Când este consumată în exces, cafeaua ajunge să-ți creeze probleme suplimentare, de la insomnie și anxietate la hipotensiune.

Studii recente vin să dărâme mitul cafelei care slăbește afirmând că cinci ceşti pe zi cresc riscul de diabet zaharat şi favorizează acumularea kilogramelor în plus. Mecanismul este următorul: cofeina stimulează pancreasul, generând secreția de insulină în exces, ceea ce produce hipoglicemie și, în timp, rezistență la insulină – factor favorizant al acumulării kilogramelor.

8. Pastele mă îngrașă

Carbohidrații sunt transformați în zaharuri, care se depun sub formă de țesut adipos. Așa este, însă nu este valabil pentru toți carbohidrații și, în plus, contează și ceea ce pui lângă carbohidrații pe care-i consumi la o masă! În categoria carbohidraților intră și legumele, fructele, cerealele integrale – ingrediente indispensabile unei alimentații sănătoase. Așadar, pastele, dacă sunt integrale (deci pline de fibre și minerale), pot fi consumate fără rezerve alături de un sos de roșii simplu ori lângă legume (la grătar sau fierte la abur). Dacă, în schimb, le preferi cu brânză sau carne, adică lipide, situația se schimbă și te îngrași. Când nu ai paste integrale la îndemână, sunt bune și celelalte tipuri, cu condiția să fie din grâu dur, fierte al dente și să optezi pentru moderație.

9. E suficient să tai caloriile ca să slăbesc

Dacă reușești să reziști (sau, mai bine zis, să subziști!) cu doar 1.200 de calorii pe zi, vei slăbi, dar nu te vei menține. Potrivit unor studii realizate pe durata a cinci ani, participanții au pus la loc și chiar au adunat kilograme peste greutatea inițială. În primul rând, e dificil din punct de vedere psihologic să ții o dietă hipocalorică pe o perioadă lungă. Mai mult, corpul pune în mișcare un mecanism excepțional, „de urgență“ atunci când îl înfometăm, devenind eficient chiar și în condiții vitrege, de supraviețuire. La scurt timp de la încheierea dietei restrictive, va face rapid depozite pentru alte perioade grele. Nu în ultimul rând, înfometarea crește riscul apariției calculilor biliari și a tulburărilor digestive. Nutriționiștii ne sfătuiesc să facem reduceri calorice modeste, care pot fi menținute pe termen lung.

10. Cura de slăbire e temporară.

Nu te amăgi astfel, fiindcă reușita ta va fi, de asemenea, temporară. Dacă îți spui „termin cura și după aia nu-mi mai bat capul cu ce şi cât pun în farfurie“, silueta ta va fi prima care are de suferit. Vestea, oricât de neplăcută inițial, este că va trebui să te educi să mănânci sănătos toată viața. Partea bună este că și obiceiurile benefice se prind, gusturile se învață, totul este să le dăm o șansă. Mâncarea trebuie să rămână o plăcere, prin urmare nu te chinui cu diete care nu sunt adaptate gusturilor tale! Consumă din toate cu măsură, în combinațiile potrivite și nu doar că vei avea talia dorită, dar ți-o vei și menține. Un stil de viață echilibrat te va face să scapi definitiv de lupta zilnică cu kilogramele.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.25/23.06.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus