Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Capcanele dietelor de slăbit

Capcanele dietelor de slăbit

Puține femei se pot lăuda că nu au ținut în viața lor o cură de slăbire. Cu rezultate mai bune sau aproape inexistente, mai toate ne-am privat uneori de tot ce-i gustos pe lumea asta pentru a obține silueta mult visată.

După ureche, după sfatul prietenei sau vecinei ținute aceste diete, deseori facem greșeli care nu numai că ne sabotează, ci ne și amenință sănătatea. Am stat de vorbă cu dna Antoaneta Crețu, prof. dr. la Facultatea de Kinetoterapie din U.N.E.F.S București și colaborator Fitness Scandinavia School (http://www.fitness-scandinavia.ro/), care ne-a semnalat câteva dintre aspectele de evitat atunci când vrem să slăbim.

Care este cel mai des întâlnită greşeală pe care o facem când începem să ţinem o dietă de slăbit?

Dr. Antoaneta Crețu: De obicei, din dorinţa de a pierde kilograme cât mai repede, femeile scad foarte mult aportul zilnic de calorii, adoptând diete drastice. Astfel de diete, sub 1.000 de calorii, pun în pericol sănătatea deoarece energia furnizată organismului este sub nivelul metabolismului bazal, neputând să se asigure susţinerea funcţiilor vitale. Fiecare organism viu are nevoi energetice minime, care trebuie respectate pentru menţinerea vieţii.

Cum să tăiem caloriile ca să nu cădem în extrema cealaltă?

Dr. A. C.: Aşa cum am spus deja, este o greşeală să reducem brusc  aportul caloric. Tăierea caloriilor trebuie să se facă treptat, pornind de la stabilirea valorii metabolismului bazal şi analizând obiceiurile alimentare pe baza jurnalului alimentar. Dacă în mod obişnuit mâncam 3.000-3.500 de calorii, nu putem trece brusc la 1.000 de calorii pe zi. Trebuie să ne stabilim obiective rezonabile şi să conştientizăm că pierderea în greutate se va realiza într-o perioadă direct proporţională cu numărul de kilograme în plus.

„Nu mănânc grăsimi!“ Gras înseamnă mereu nesănătos? Cum includem alimente cu grăsimi în dietă?

Dr. A. C.: Este o greşeală să eliminăm complet grăsimile din alimentaţie. În absenţa acestora, vor apărea disfuncţii ale vezicii biliare, absorbţii deficitare ale vitaminelor liposolubile ( A, D, E, F), anumite hiposecreţii hormonale şi, nu în ultimul rând, va fi afectat gustul mâncărurilor, căci grăsimile dau gust. Desigur, într-un regim de scădere în greutate, grăsimile saturate provenind din alimente de origine animală trebuie reduse în favoarea grăsimilor mono- şi polinesaturate din alimentele vegetale. Concret, mai puţină carne grasă de porc, slăninuţă, ouă, smântână şi unt (bogate în colesterol) şi mai multe uleiuri, seminţe şi fructe oleaginoase (bogate în acizi omega 3, 6 şi 9).

„Nu mai mănânc deloc pâine. Nici măcar integrală!“

Dr. A. C.: Nu e bine. Pâinea, şi mă refer aici strict la pâinea din făină integrală, este un aliment necesar zilnic datorită conţinutului bogat în vitamine din complexul B şi pentru aportul de fibre (tărâţele), esenţiale asigurării unui tranzit intestinal normal, care contribuie la profilaxia cancerului de colon. De asemenea, pâinea este un aliment bogat în amidon, un carbohidrat complex cu degradare lentă, care nu suprasolicită pancreasul endocrin în secreţia de insulină, aşa cum se întâmplă în cazul descompunerii digestive a glucidelor simple.

„Sport o să fac după ce slăbesc. Altfel, nu se vede.“

Dr. A. C.: Scăderea în greutate presupune o modificare a balanţei energetice prin scăderea aportului caloric şi creşterea consumului energetic. Acest obiectiv se realizează mai repede şi mai sănătos printr-o scădere a aportului caloric cu aproximativ 500 de calorii pe zi şi o creştere a consumului de energie mecanică prin intensificarea activităţii fizice. Desigur, regimul alimentar şi programul de exerciţii fizice trebuie individualizate, în funcţie de vârstă, stare de sănătate şi gradul de antrenament la efortul fizic de tip sportiv. Individualizarea necesită cunoştinţe teoretice şi abilităţi practice, pe care ți le poate pune la dispoziţie specialistul. Oricum, trebuie să reţineți că pierderea în greutate din primele zile de dietă este cauzată în principal de deshidratare, NU de scăderea ţesutului adipos. Dacă acest succes relativ vă motivează în plus, puteţi începe cu regimul alimentar şi, după câteva zile, o săptămână, asociaţi şi exerciţiile fizice.

„Sunt prea ocupată să pot ţine o dietă…“ E programul aglomerat o piedică în calea unui regim sănătos de alimentaţie?

Dr. A. C.: „Dietă“ înseamnă stil de viaţă şi nu e nevoie de timp, ci de voinţă pentru a realiza optimizarea stilului nostru de viaţă. Reduceţi din consumul de zaharuri, grăsimi hidrogenate şi alcool, renunţaţi la fast-food, la alimentaţia haotică şi… deja aţi adoptat o dietă sănătoasă.

„Nu vreau să mai mănânc după 6 seara, deşi mi-e foame. Ce să fac?!“

Dr. A. C.: Este corect ca masa de seară să figureze în programul nostru cu aproximativ 3-4 ore înaintea somnului, pentru a permite aparatului digestiv să finalizeze digestia. Dacă totuşi se instalează o senzaţie acută de foame, pe care nu o puteţi suporta, păcăliţi-o cu alimente cu valoare calorică mică, dar care necesită efort de masticaţie şi creează falsa senzaţie că mâncaţi mai mult. Eu vă recomand: felii de gulie, batoane de morcov sau dovlecel crud, un măr mai puţin dulce etc. Dacă nu suportaţi crudităţile seara, puteţi încerca un iaurt mic cu conținut scăzut de grăsime.

„La micul dejun trebuie să mănânc cât pentru toată ziua.“

Dr. A. C.: Micul dejun este într-adevăr important, dar la fel de important este să repartizăm corect ingestia de alimente pe tot parcursul zilei, ca să putem asigura necesarul de nutrienţi al organismului pentru susţinerea activităţilor cotidiene. Optim ar fi să avem trei mese principale şi 1-2 gustări. O greșeală frecventă pe care o fac persoanele care vor să slăbească este să reducă numărul meselor la două sau chiar la una singură.

Studii recente au arătat că succesul unei diete nu ţine de lupta cu foamea, ci de capacitatea de a o evita prin reducerea aportului caloric, dar păstrarea volumului de alimente ingerate.

„Dieta pe care vreau să o ţin a funcţionat pentru prietena mea. O urmăm împreună.“

Dr. A. C.: Din punct de vedere psihologic, acest lucru ar putea funcţiona. Este importantă susţinerea familiei sau a unui prieten atunci când facem trecerea la un program nou, frustrant de viaţă. Dacă vorbim de persoane tinere şi perfect sănătoase, de ce nu?! Totuşi, recomandarea mea ar fi să adoptaţi soluţii personalizate, pe care le veţi găsi în cabinete de specialitate şi care au şanse mai mari de succes, pentru că fiecare individ are particularităţi metabolice diferite. Astfel, puteţi porni în lupta cu kilogramele împreună cu prietena, susţinându-vă reciproc, chiar şi atunci când fiecare are un alt regim alimentar.

„Sunt obsedată de mâncarea pe care nu pot să o mănânc.“

Dr. A. C. : Este omeneşte ca interdicţia să inducă o dorinţă obsesivă. O soluţie ar fi să gustaţi puţin din ce vă doriţi, dar sigur vă veţi putea opri la gustat? E foarte posibil ca, după ce gustaţi puţin, să vă doriţi mai mult sau chiar să abandonaţi dieta. Ce este de făcut? Să puneţi în balanţă: de o parte satisfacţia gustativă de moment, iar de cealaltă parte succesul dietei, care vă va aduce satisfacţii pe termen lung.

„Dietele nu se ţin şi în perioada concediului. Vreau să mă răsfăţ!“

Dr. A. C.: Concediul este perceput de noi toţi drept o perioadă de odihnă şi relaxare, în care n-ar trebui să existe frustrări şi deci să nu ne stresăm cu diete. În această situaţie specială, şi eu vă recomand să vă satisfaceţi inclusiv dorinţele culinare, dar cu moderaţie. Încercaţi să vă temperaţi pofta de mâncare făcând alte lucruri plăcute, pentru care nu aţi găsit timp până acum. Faceţi mai mult sport, mai multe plimbări lungi în natură sau mergeţi la spectacole, concerte etc. Aceste activităţi plăcute vor stimula descărcarea de endorfine în organism şi veţi uita de mâncare.

Părerea mea este, în concluzie, că, atunci când vine vorba despre diete, nu trebuie să operăm cu interdicţii. Nu există aliment interzis, ci doar limitări cantitative. Nu uitaţi că putem consuma caloriile pe care eventual le-am adus în plus, făcând excese culinare, prin exerciţii fizice, care antrenează musculatura somatică. Aşadar, mâncaţi raţional şi faceţi multă mişcare! Veţi aduce echilibrul în viaţa voastră şi veţi fi nu doar suple, ci şi sănătoase şi fericite!

Citește și:

Articol preluat din ediția de noiembrie 2016 a revistei Femeia.
Autor: Cătălina Oprea
Foto: Guliver/Thinkstock


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus