Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Cum ții în frâu poftele?

Cum ții în frâu poftele?

Cel mai mare dușman al dietei nu este foamea, pe ea o potolim ușor. Poftele sunt cele care ne dau târcoale și ne pun voința la grea încercare!

Dacă am reuși să deosebim foamea de pofte și să nu le cedăm acestora din urmă, cel mai probabil n-ar mai exista persoane supraponderale sau obeze. Însă, de cele mai multe ori, nu ne îndreptăm spre frigider fiindcă stomacul își cere drepturile, ci pentru că ne dorim un mic răsfăț culinar. Și aproape niciodată nu ne oprim din mâncat la timp! E lucru dovedit că doar trei din zece persoane reușesc să-și pună pofta-n cui, restul dând satisfacție papilelor gustative, deși regretă ulterior. Nimic ieșit din comun, dacă poftele satisfăcute frecvent n-ar duce la probleme de greutate și  de sănătate, de la afecțiuni digestive până la boli de inimă sau diabet!

Foame versus poftă

Senzația de foame nu apare mai devreme de câteva ore de la ultima masă și se manifestă prin crampe stomacale, vlăguială, irascibilitate, lipsa puterii de concentrare, toate gândurile fiind îndreptate către satisfacerea nevoii de hrană. La cei mai sensibili, o masă îndelung amânată aduce cu sine și dureri de cap sau migrene în toată regula. Sunt și persoane care pot rezista ore bune sau chiar o zi întreagă fără să mănânce, reacționând cu brio la semnalele pe care le primesc de la stomacul supărat, dar extremele nu sunt bune; ideal este să mănânci de-a lungul zilei cam la fiecare trei ore (trei mese principale și două gustări).

La polul opus, poftele apar chiar și imediat după masă, cel mai frecvent după ora prânzului, în special în timpul serii, imediat ce s-au încheiat toate mesele zilei. Secretul este să începi o altă activitate (vorbit la telefon, făcut baie, șters praful) exact când simți că ai ceda poftei – astfel, ai toate șansele să uiți de ea!

Știai?

Conform unor studii, un organism supraalimentat, care nu apucă să resimtă mai deloc senzația de foame, este mai expus riscului de cancer.

Plăceri vinovate

Dacă am pofti la salate de legume ori la vreo porție de pește la cuptor, cât de benefic ar fi să dăm curs dorințelor! Însă ne fac cu ochiul mâncărurile cele mai îngrășătoare, cu mirosuri atrăgătoare (ai nevoie de o voință de fier ca să treci, spre exemplu, pe lângă o covrigărie sau patiserie fără să cedezi ispitei de a-ți cumpăra măcar un produs pufos, proaspăt scos din cuptor) și cele cu aspect irezistibil, precum prăjiturile cremoase. Studiile au confirmat că, după dulciuri, alimentele tip fast-food au prioritate printre tentații: pizza, hamburgerii, chipsurile îți lasă gura apă numai când auzi vorbindu-se despre ele, darămite dacă se întâmplă să savureze cineva o porție în preajma ta! Mai bine de 50% din cei ispitiți cedează poftei, deși regretă ulterior.

Alertă de dietă

Poftele se intensifică imediat ce te apuci de dietă, întrucât organismul, obișnuit cu un meniu din care nimic nu-i lipsea, se simte privat și se revoltă. Multe femei spun că parcă niciodată nu simt mai des nevoia să mănânce decât atunci când intră la regim, acesta fiind și motivul pentru care abandonează în scurtă vreme inițiativa sănătoasă. Poftele apar de nicăieri și când te plictisești sau, dimpotrivă, treci printr-o perioadă foarte stresantă ori solicitantă din punct de vedere emoțional.

Premiază-te din când în când!

Când ții dietă, indiferent că durează două săptămâni sau cinci luni, chiar dacă ai de dat jos cinci kilograme sau 20, important este nu doar să-ți impui restricții, ci și să-ți permiți mici abateri Sunt foarte benefice și chiar necesare, fiindcă satisfacerea poftei te motivează și scade riscul de a te da bătută. Spre exemplu, dacă alegi ca pe durata dietei să nu mai mănânci dulciuri, duminica dă-ți voie să savurezi o amandină sau, dacă excluzi complet pâinea, dă-ți „dezlegare“ la o chiflă proaspătă o dată pe săptămână!

Bulimia, un pericol real

Sunt persoane preocupate de felul cum arată, dar care au un apetit exagerat pentru toate alimentele interzise. Din cauza stresului și a presiunii la care se supun singure, ajung să aibă un apetit exagerat. În timpul unei acces de bulimie, pot consuma chiar și câteva mii de calorii, pe care le elimină ulterior provocându-și vărsături, lucru care afectează grav starea de sănătate, mai ales la nivelul stomacului, și devin vulnerabile la boli cardiace de-a lungul timpului. Dacă ai o astfel de problemă, nu ezita să vorbești cu un medic!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Testimoniale

„Cel mai greu îmi este să rezist poftei de dulciuri. Când țin dietă, dacă mai calc strâmb și mă abat de la meniu, o fac de fiecare dată pentru un baton de ciocolată, o înghețată sau o porție de halva, pe care le-aș mânca la orice oră din zi și din noapte. Anul trecut însă, mi-am dovedit că se poate! M-am ambiționat înainte de concediul de vară și, vreme de două săptămâni, nu m-am atins de niciun desert. Am slăbit cinci kilograme și nu le-am pus la loc și nu mă mai las învinsă de pofte decât ocazional!“ Andrada, e-mail

„Medicul mi-a impus să renunț la pâinea albă fiindcă sufăr de diabet și glicemia mea o luase razna. Mâncam 2-3 felii la fiecare masă, chiar și cu orez ori cartofi. Acum, mănânc cel mult două felii de pâine integrală pe zi – mi-e greu, dar am început să mă obișnuiesc, iar rezultatele analizelor sunt mult mai bune! Plus că am slăbit câteva kilograme, iar asta mă încurajează.“ Irina, București

„Îmi făcusem un obicei din a-mi petrece serile în fața televizorului cu punga de popcorn sau chipsuri în față. Până când am văzut că nu mă mai cuprindeau pantalonii preferați… Acum, îmi pregătesc un castronaș cu fructe și legume și ronțăi din ele câtă vreme mă uit la film. Slăbiciunea mea rămân în continuare chipsurile și popcornul, dar îmi fac plăcerea asta doar în weekend.“ Magda, e-mail

63% din români poftesc la dulciuri, înainte de orice alt aliment.

Cum le păcălești

Nu trebuie să renunți definitiv la micile plăceri interzise, dar le poți fenta măcar din când în când.

►Înlocuiește inteligent

Ca să fii măcar pe jumătate mulțumită și să nu dai peste cap acul cântarului, trebuie să apelezi la soluții de compromis. Ți-e poftă de ciocolată? Alege-o pe cea neagră și nu mânca mai mult de 3-4 pătrățele. Ai mânca chipsuri? Înlocuiește-le cu o felie de pâine crocantă cu telemea. Vrei bomboane? Mănâncă niște stafide. Cu mult mai puține calorii și cu beneficii pentru sănătate, acestea sunt de preferat oricând.

►Plante care taie foamea

Există tot felul de suplimente care promit să țină în frâu pofta de mâncare, dar o variantă naturală și lipsită de riscuri rămân ceaiurile și alte preparate din plante. Dintre ele: valeriana te scapă de mâncatul pe fond nervos, datorită efectului calmant, dacă o folosești sub formă de tinctură, câte o linguriță la ½ pahar cu apă, de trei ori pe zi; garcinia este cunoscută pentru inhibarea poftei de dulciuri, iar două capsule pe zi (sau conform prospectului) reglează metabolismul glucidic; anghinarea nu doar ajută la filtrarea și eliminarea grăsimilor din organism, dar domolește și poftele dacă bei una, două căni cu infuzie pe zi.

►Fugi de tentații!

Sportul ajută silueta în multe feluri, unul din ele fiind că scade senzația de foame. Dacă mergi la sală ori alergi prin parc vreme de o oră, mișcarea îți distrage atenția de la pofte și te ajută să te concentrezi la obiectivul tău, silueta fără cusur.

►Apa, importantă

Uneori, creierul confundă senzația de foame cu cea de sete. Asta înseamnă că, deși ai impresia că e timpul să mănânci, de fapt ești deshidratată. De fiecare dată când te încearcă o ușoară senzație de foame, bea mai întâi un pahar cu apă, așteaptă un sfert de oră și vezi dacă foamea persistă sau nu!

►Multe-multe verdețuri

Cu cât mănânci mai multe verdețuri la o masă, cu atât obții mai ușor senzația de sațietate. O singură salată verde îți ajunge pentru trei, patru porții generoase de salată care, în combinație cu alte legume și chiar cu pește, carne de pui, ou, măsline, constituie un festin dietetic în toată regula!

►Împacă-te cu tine!

Uneori, dorința de a mânca ciocolată, înghețată sau cine știe ce alte mâncăruri apare din nevoia de confort emoțional. Îți lipsește fie stima de sine, fie afecțiunea după care tânjești din partea partenerului, a copiilor sau prietenilor. Când mănânci prea mult ca să compsenzi aceste lipsuri, apoi trăiești sentimente de vinovăție și te simți neputincioasă, lipsită de voință, te-ar ajuta câteva discuții cu un psiholog.

Citește și:

Alice din tara dulciurilor

Cum scapi de nevoia de dulciuri

De ce poftim fast food si dulciuri si nu fructe

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.17/30.04.2015

Autor: Andreea Cohuț

Sursa foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus