Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Dieta cu zer, sursă nebănuită de sănătate

Dieta cu zer, sursă nebănuită de sănătate

Deși folosit de secole și numit de vechii greci „apă vindecătoare“, zerul este considerat azi doar o rămășită de la prepararea brânzeturilor.

Bogat în proteine, probiotice și minerale esențiale, lichidul ce se separă din lapte după coagulare poate fi folosit cu succes atât într-o cură de slăbire, cât și în prevenirea și atenuarea unor afecțiuni serioase, fiindcă are efect antioxidant, antimicrobian și antiviral. Iată câteva motive să-l incluzi în alimentație.

Bogăție de proteine

Zerul conține în primul rând apă, dar și lactoză (denumirea zahărului din lapte), minerale, vitamine, lactalbumină (un compus similar albuminei), urme de grăsimi și o cantitate mare de proteine cu lanțuri bogate de aminoacizi. Circa 20% din proteinele din lapte sunt cele din zer. Proteinele din zer intensifică sinteza proteinelor în organism, arată studiile. Prin urmare, zerul este sursă de energie pentru cei care fac sport intensiv, dar și pentru cei implicați în activitate intelectuală solicitantă ori care trec prin perioade îndelungate de stres. Lactoferina, o proteină cu multiple valențe, are calități antiinflamatoare și antimicrobiene. Iar albumina serică bovină, un compus al proteinei din zer, susține globulele albe să lupte cu infecțiile și, în același timp, menține în parametri optimi nivelul colesterolului.

Nivel crescut de glutation

Potrivit unor cercetări, zerul contribuie și la întărirea funcției imune, având acțiune antioxidantă. Această calitate vine din creșterea nivelului de glutation, o polipeptidă prezentă în aproape toate celulele organismului uman, numită „proteina vieții“. Este unul dintre cei mai puternici antioxidanți intracelulari. Acesta joacă un rol important în protejarea scheletului și a altor organe de acțiunea radicalilor liberi. Tot glutationul îmbunătățește capacitatea de detoxificare a ficatului și contribuie la metabolismul optim al fierului.

Vitamine și minerale

Zerul mai conține acid orotic, cunoscut și ca vitamina B13, eficientă în afecţiunile hepatice și în protecția florei intestinale. Acesta previne îmbătrânirea prematură şi este folosit ca adjuvant în scleroza multiplă. Nu în ultimul rând, conținutul ridicat de probiotice din zer echilibrează microflora stomacului, crește absorbția substanțelor hrănitoare și atenuează afecțiunile digestive. În zer se mai găsesc minerale ca potasiu, fier și zinc, precum și vitamina B2 (riboflavină), care ajută organismul să transforme carbohidrații în energie.

Cum îl folosești

Bucătarii îl folosesc pentru frăgezirea cărnii, aromatizarea produselor de panificație, precum și ca bază pentru sosuri, nemaifiind astfel nevoie să adauge prea mult unt. Te ajutăm cu  alte câteva idei:

  • Bea-l ca atare. Dacă îți place iaurtul, atunci nu vei avea o problemă cu gustul acrișor, citric al zerului.
  • Adaugă-l în alimente pe care nu le prelucrezi termic, ca probioticele din zer să-și păstreze proprietățile.
  • Adaugă-l în sucuri groase de legume sau fructe. Contribuie la prelungirea sațietății, datorită conținutului ridicat de proteine. Mai mult, conferă o textură fină acestor smoothie-uri.
  • Folosește-l la prepararea supelor calde sau reci. Îndeosebi supele groase se pretează la folosirea zerului.
  • Înlocuiește cu zer apa în care fierbi pastele pentru a spori aroma acestora.
  • Înmoaie boabele de fasole în zer, nu în apă. Astfel, acestea sunt mai ușor de digerat. Zerul scade aciditatea și, prin urmare, reduce nivelul toxinelor care irită mucoasa stomacului.
  • Pune-l în aluatul de pâine de casă. Rezultatul final va fi pufos și gustos (permite obținerea unei pâini cu alveole egale și un aspect mai frumos al miezului).
  • Amestecă zer cu ouă și puțină făină pentru a obține clătite delicioase.
  • Amestecă zer cald cu puțină miere și un strop de scorțișoară. Dacă torni și puțin rom, obții o băutură ideală de iarnă, care te încălzește imediat!
  • Vestea bună este că îl poți congela dacă vrei să ai rezerve pentru mai târziu. Pune-l în recipientul pentru gheață, să-ți fie mai ușor să-l folosești. Rezistă în congelator până la o jumătate de an. Convenabil, nu?

Supă hrănitoare

Pune într-o oală un os de vită și câteva legume. Adaugă un strop de ulei de măsline, acoperă totul cu zer, sărează și lasă să fiarbă la foc mocnit câteva ore pentru a extrage aroma. Scurge și păstrează zeama rămasă în dispozitivul pentru cuburi de gheață. Folosește-le pentru îmbunătățirea gustului la prepararea supelor și ciorbelor.

Dacă ești amatoare de alimente fermentate, valorifică această proprietate a zerului de a accelera procesul de lactofermentație. Înlocuiește sarea pe care o adaugi în murături cu zer. Acestea se vor acri mai rapid și tu te vei bucura de beneficii. La final, poți să adaugi sare după gust.

Știai

Ricotta, la fel ca urda românească, este făcută din zerul rămas în urma producerii altor brânzeturi încălzit din nou. De aici, traducerea ricotta, coaptă din nou! Se pare că brânzeturile din zer există de pe vremea vechilor egipteni.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr43/27.10.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus