Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Diete disociate în fel și chip

Diete disociate în fel și chip

Inițial, s-au făcut disocieri alimentare pentru atenuarea tulburărilor de digestie. Și au devenit populare pentru că cei cu probleme de greutate au slăbit rapid. Există mai multe variante de dietă, bazate pe principiul disocierii: Hay, Montignac, Rina, Antoine, Shelton.

La baza dietelor disociate se află teoria că digestia grupelor alimentare se produce diferit și implică substanțe chimice diferite. Altfel spus, disocierea îmbunătățește digestia și favorizează asimilarea optimă a nutrienților. Fiecare dintre metode are însă propriile principii.

Dieta Hay

A fost dezvoltată în anii ’20 de medicul american William Howard Hay, cu scopul de a trata problemele de sănătate asociate cu obezitatea. El a separat alimentele în alcaline, acide și neutre. „Orice carbohidrat are nevoie de mediu alcalin pentru a fi digerat complet, deci nu trebuie combinat cu acizi precum fructele, fiindcă acidul din ele îl va neutraliza. Carbohidratul nu trebuie combinat nici cu proteine, fiindcă acestea produc prea mult acid clorhidric în timpul digestiei“, spunea medicul. Mai pe scurt, principala regulă a dietei este să nu combini la aceeași masă amidonoase cu proteine. De exemplu: nu combini carnea (proteine) cu cartofii (amidon) sau pastele (amidon) cu brânza (proteine). Între mese trebuie să treacă 3 ore, iar gustările trebuie să fie neutre (pot fi asociate cu amidon sau proteine; aici intră legumele fără amidon, nucile, untul și smântâna, uleiul, leguminoasele, ierburile și mirodeniile, mierea).

Dieta Antoine

La finele anilor ’60, făcea senzație cartea „Arta de a slăbi. Alimentația disociată, unicul regim“, publicată de Antoine Albert. Dieta se bazează pe un principiu simplu: o singură grupă de alimente pe zi și nimic mai mult, timp de o săptămână. Practic, mănânci de toate, în cantitățile dorite, dar nu deodată. De exemplu, luni – proteine (carne de pui, vită, porc, lapte, brânză), marți – fructe (pepene, mango, portocale, banane, mere, piersici, struguri), miercuri – carbohidrați (orez integral, paste, cereale, cartofi, porumb), joi – pește, vineri – lactate, sâmbătă ouă, duminică legume verzi (fasole verde, morcovi, roșii, dovlecel, conopidă, castraveți, salată, spanac, verdețuri). Apa trebuie băută separat de mese. Poți ține dieta o dată pe lună.

Dieta Rina

Mai este numită și Dieta de 90 de zile. Este una disociată pentru că presupune consumul unei singure grupe de alimente pe zi. Excepția este la micul dejun, când, pe parcursul tuturor celor 90 de zile, ai voie doar fructe. Când consumi doar proteine sau doar carbohidrați, digestia este mai ușoară, ceea ce te ajută în procesul de slăbire.

Dieta Shelton

În vogă în anii ’50, această dietă se bazează pe disocierea alimentelor consumate într-o zi. Este creată de medicul Herbert Shelton, care s-a inspirat din dieta Hay. El a stabilit o serie de reguli alimentare, cu scopul de a obține pierderea în greutate și o mai bună digestie. Fiecare masă poate conține alimente dintr-o grupă, în cantități nelimitate. Sub nicio formă nu pot fi combinate proteinele cu amidonoasele (cereale, cartofi), iar fructele pot fi consumate la patru ore de masă. Lactatele sunt de evitat.  Sucurile de legume se pot combina cu legumele și amidonoasele.

Dieta Montignac

În anii ’90, medicul Michel Montignac a făcut revoluție în nutriție, considerând un eșec regimurile bazate pe calculul caloriilor. Metoda sa nu intră propriu-zis în categoria dietelor disociate (pentru că nu mănânci în fiecare zi exclusiv un tip de aliment), însă este disociată prin faptul că interzice asocierea la aceeași masă a lipidelor cu carbohidrații cu indice mediu. Totodată, Montignac propune excluderea completă a carbohidraților cu indice mare. Aceștia din urmă sunt considerați glucide rele, întrucât asimilarea lor provoacă o creștere puternică a glucozei în sânge (hiperglicemie), care favorizează îngrășarea. Este cazul zahărului sub toate formele, dar și al glucidelor rafinate industrial cum sunt făina albă și orezul alb, precum și al altor carbohidrați cu indice mare, ca porumbul și cartoful. Dieta propune combinarea sănătoasă a legumelor cu proteine, excelentă pentru digestie și pentru slăbire.

Dieta Dukan

Celebra dietă Dukan are și ea o componentă disociată. În faza de atac, care durează maximum zece zile, în funcție de câte kilograme vrei să slăbești, îți sunt permise exclusiv proteinele. Ai de ales între carne de vită,  de pui, organe, orice fel de pește, fructe de mare, ouă și lactate. Gătitul cu ulei este interzis, la fel asocierea cărnurilor cu legume. În faza de croazieră, poți alege să consumi cinci zile doar proteine, iar în următoarele cinci – proteine și legume. Tot în croazieră poți consuma proteine o zi, a doua – proteine și legume, continuând astfel până ajungi la silueta dorită.

Pro

  • Slăbești și, astfel, previi sau atenuezi eventuale probleme de sănătate.
  • Nu flămânzești, fiindcă mănânci până te saturi, fără numeri caloriile.
  • Metabolismul este accelerat, ceea ce se traduce prin faptul că menții greutatea mult timp după încheierea dietei.
  • Sunt ușor de ținut și nici nu costă mult, fiindcă nu ai nevoie de alimente sofisticate.

Contra

  • Dacă nu respecți principiile și consumi exagerat dintr-o anumită grupă, poți suferi deficite de substanțe nutritive.
  • Dietele disociate pot fi urmate doar pe perioade scurte dacă ai o viață activă, întrucât ai nevoie de un necesar caloric sporit.

Dietele disociate nu sunt antidotul pentru toate bolile, dar se dovedesc eficiente îndeosebi pentru cei cu probleme digestive. Acestea ajută nu doar în remedierea, ci și în prevenirea tulburărilor din sfera digestivă.

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de octombrie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Lidia Năstase
Foto: Pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns