Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Mituri despre metabolism

Mituri despre metabolism

Este cuvântul magic pe care îl asociem cu slăbirea și care ne ajută să fim în formă.

Metabolismul se ocupă de arderi printr-o metodă numai de el știută. În timpul zilei sau când dormim, își continuă treaba, uneori intens, alteori greu, în funcție de ce-i dictează genele sau obiceiurile cotidiene. Oare chiar așa o fi? Părerea generală este că metabolismul înseamnă, de fapt, rapiditatea cu care se topesc caloriile. Acest proces este complex, având două componente: catabolismul (arderea legăturilor chimice și eliberarea de energie sub formă de calorii) și anabolismul (stocarea energiei sub formă de legături chimice, inclusiv carbohidrați și grăsimi, pentru consumul ulterior).

Un metabolism optim implică echilibrul ambelor funcții, vitale pentru sănătate: de consum și de producere de energie. Supraponderalii consumă mai multă energie, spun endocrinologii. Prin urmare, teoria potrivit căreia au un metabolism lent este doar un mit. Specialiștii au demontat și alte aspecte legate de metabolism. Iată ce au descoperit!

Mit: nu sări peste micul dejun!

Adevăr: mai bine nu mănânci nimic decât să te hrănești nesănătos. Calitatea alimentelor consumate are un efect mai puternic asupra metabolismului.

Nu există dietă în care să nu apară îndemnul de a mânca dimineața. Totuși, micul dejun nu este cea mai importantă masă a zilei. Cercetătorii americani vin cu dovezi în sprijinul acestei afirmații. Au efectuat un studiu în care au fost implicați peste 300 de participanți supraponderali. I-au împărțit în două grupuri și, timp de patru luni, unii au luat micul dejun, iar ceilalți l-au sărit. La final, cele două grupuri au fost la egalitate în privința kilogramelor pierdute, ceea ce a demonstrat că micul dejun nu afectează metabolismul. E adevărat că dimineața e momentul optim pentru asimilarea proteinelor și a altor substanțe nutritive necesare pentru restul zilei, dar, dacă ai de ales între un covrig și… nimic altceva, optează pentru a doua variantă, mai sănătoasă. Potrivit specialiștilor, este importantă calitatea alimentelor consumate, nu cantitatea.

Mit: mâncatul puțin și des accelerează arderile

Adevăr: și trei mese în loc de cinci te ajută să slăbești dacă mănânci sănătos.

Mâncatul des, din trei în trei ore, nu e tocmai cea mai inspirată decizie, fiindcă nu influențează în niciun fel arderile. Dacă, de exemplu, mănânci la o masă o porție mare de orez ce conține circa 1.500 de calorii sau alegi să împarți cantitatea în porții mici și să le consumi de-a lungul zilei, efectul este același. În cadrul unui studiu recent, două grupuri de femei au ținut o dietă de îngrășat.

O parte din ele au luat trei mese principale și două gustări, iar celelalte au consumat același număr de calorii la doar trei mese principale. Ambele grupuri au acumulat kilograme, dar celor care au luat cinci mese pe zi li s-a depus grăsime în jurul taliei, cea mai periculoasă, fiindcă predispune la afecțiuni cardiovasculare. În concluzie, concentrează-te pe aportul caloric total, dar și pe cantitatea de fibre, proteine și alți micronutrienți. Pentru siluetă și sănătate, este important ce consumi, nu cât de des mănânci.

Mit: nu mânca seara, pentru că te îngrași!

Adevăr: când cina conține caloriile potrivite, mâncatul oricât de târziu nu afectează silueta.

Este cel mai cunoscut sfat din toate curele de slăbire. A prins foarte bine fiindcă, așa cum știm, ceasul intern ne spune că seara totul intră în repaus și, pentru că organismul arde carbohidrații pentru a produce energie, dacă îi consumăm înainte de culcare, se vor depune sub formă de țesut adipos. O cercetare europeană a pus la cură două grupuri de femei cu greutate identică. Jumătate din ele au mâncat carbohidrați ziua, iar celelalte i-au consumat la masa de seară.

Cele din primul grup au avut niveluri ridicate ale glicemiei, în timp ce femeile care au mâncat seara s-a confruntat cu un nivel ridicat de termogeneză indusă de dietă – în ziua următoare, au ars mai multe calorii pentru digestia alimentelor. Chiar au slăbit cu 30% mai mult, simțindu-se cu aproape 15% mai sătule decât femeile din primul grup. Acumularea kilogramelor e strâns legată de numeroși factori, de la fluctuațiile hormonale și calitatea alimentelor la conținutul hranei și consumul de energie.

Renunțarea la masa de seară nu atrage automat slăbirea și nici nu-i suficientă să împiedice depunerea grăsimii. În loc să fii atentă la momentul zilei în care mănânci, concentrează-te pe ce pui în farfurie. E la fel de grav dacă ziua savurezi doar înghețată, iar seara… nimic. Mănâncă la cină o porție de paste cu sos de roșii, dar asigură-te că sunt integrale, întrucât este mai puțin probabil ca amidonul rezistent să se depună sub formă de grăsimi.

Mit: nu am ce să fac, ăsta mi-e metabolismul

Adevăr: cu cât greutatea e mai mare, cu atât metabolismul este mai alert.

Este fraza cel mai des rostită de persoanele plinuțe. Realitatea este alta. Philip James, renumit specialist în problema obezității, preşedinte al Comitetului Internaţional pentru Prevenirea Obezităţii, explică mecanismul: supraponderalii consumă mai multă energie decât persoanele slabe. Având o greutate mare, fac un efort suplimentar și au arderile intense.

Adevărul e că mănâncă mai mult decât metabolizează și sunt sedentare. Prin urmare, dacă nu suntem mulțumite de greutatea la care am ajuns, e ușor să dăm vina pe metabolism. Experții sunt de părere că avem mai mult control decât vrem să recunoaștem. Pe lista metodelor la îndemână, sunt schimbările simple în dietă (renunțarea la zaharuri și grăsimi trans), puțină mișcare care să intre în obișnuință, somn mai mult (reglează glicemia și sporește sațietatea), hidratarea corespunzătoare (afectează numărul de calorii pe care le ardem zilnic), consumul moderat de cafea (contribuie la accelerarea metabolică) și aportul de proteine (ajută la topirea grăsimilor).

Citește și:

Scapă de toxine după sărbători

Alimente esențiale în dietă, în funcție de vârstă

Scapă de kilogramele emoționale!

 

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.05/04.02.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns