Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Pauza ideală de masă

Pauza ideală de masă

Specialiștii în nutriție au descoperit formula ideală pentru pauza de prânz: 60-30-10. Iată ce înseamnă!

Bazată pe o formulă preluată din marketing și adaptată nevoilor angajatului modern, regula 60-30-10 presupune, în esență, atenție sporită față de intervalul de la mijlocul zilei destinat mesei de prânz, de fapt respectul pe care îl ai pentru tine și sănătatea ta.

Lipsă cronică de timp

La birou. Întâlniri, prezentări, treabă multă, ședințe numeroase… Și, nu de puține ori, lipsa timpului pentru masa de prânz. „Încerc din răsputeri să găsesc în preajma orei 14 măcar o jumătate de oră pentru masa de prânz, însă nu-mi iese întotdeauna. De fapt, rar îmi iese și mă mulțumesc cu câțiva covrigi mâncați în grabă pe tastatură“, se plânge Irina, angajată de câțiva ani într-o multinațională.

Paradoxul este că tocmai acest moment din zi, pe care mulți îl neglijează pentru a termina nu știu ce proiect, are o contribuție majoră la sporirea eficienței, la atenuarea oboselii de peste zi, la obținerea unor performanțe mai mari la locul de muncă. Cum se face că avem timp pentru multe activități și lăsăm să treacă ora prânzului ca și când n-ar conta? Hrana este nu doar combustibil pentru trup care se transformă în energie utilă, ci și motorul pentru optima funcționare a creierului.

Nutriționiștii avertizează că, pe termen lung, nerespectarea orei de masă are impact semnificativ nu doar asupra sistemului digestiv (gastrită, ulcer, ficat gras, colon iritabil), ci și a stării generale de sănătate, cu efecte precum epuizare extremă, kilograme în plus, articulații rigide, slăbiciune musculară, scăderea puterii de concentrare, memorie înceată, afecțiuni cardiovasculare și alte neplăceri asociate meselor dezordonate și sedentarismului.

Fă rost de timp!

Studiile arată că minimum una din zece persoane nu respectă pauza de prânz, deși majoritatea companiilor au menționat în contractul de muncă o oră de masă. Împovărați de prea multe sarcini, angajații ajung să n-o respecte, oricât s-ar strădui să facă contrariul. Dar, cum sănătatea ta este mai de preț, va trebui să te organizezi mai bine pentru a reuși să mănânci la prânz. Chiar dacă ai sau nu la dispoziție o oră, timpul pe care îl ai pentru masă, că sunt 30 sau 15 minute, împarte-l după cum urmează: 60% îl petreci savurând preparatele, 30% aloci pentru mișcare și 10% pentru detensionare.

Cum umpli timpul

Mulți invocă și ideea că, după ce mănâncă copios la prânz, nu se mai simt în formă să reia lucrul cu același entuziasm ca la orele dimineții. Ei bine, această formulă se numește ideală tocmai pentru că, dacă este respectată, vei bifa mai multe aspecte: te hrănești, te relaxezi și te vei întoarce la activitatea ta încărcată cu mult mai multă energie. Cum te organizezi?

Dacă ai la dispoziție 60 de minute, 35 de minute, adică puțin peste jumătate din această pauză, trebuie să fie pentru masă, fie că mergi la o cantină sau că-ți iei ceva de la supermarket. După aceea, 20 de minute faci o plimbare, iar odată întoarsă pe scaunul de la birou, rămâi cinci minute cu ochii închiși, fără să te gândești la nimic. Americanii au ceea ce se numesc power napping – siesta de la mijlocul zilei, despre care studiile confirmă că sporesc eficiența angajaților.

Dacă ai la dispoziție 30 de minute, mergi într-o plimbare pe jos până la supermarketul din apropiere ca să-ți iei fructe, iaurt, brânzeturi, salată. După ce le consumi, alocă opt minute pentru jogging pe trepte sau mers în pas alert în jurul clădirii, iar ultimele două minute rămase folosește-le pentru câteva exerciții de înviorare. Depinde de tine cum folosești timpul pentru mișcare – ideea este să fii cât mai mult în picioare, ca limfa să circule și să se activeze detoxificarea, iar organismul să se dezmorțească.

Dacă ai la dispoziție doar 15 minute, ai varianta să mănânci pachetul adus de acasă, ceea ce nu-ți ia mai mult de zece minute. În timpul rămas, fă patru minute de întinderi ușoare, iar în minutul rămas, închide ochii și respiră adânc. Oricât de puțin timp ți-a rămas pentru relaxare, nu sări peste acest moment. O melodie în căști, o respirație profundă, câteva clipe în care să-ți golești mintea fac minuni asupra stării pe care o vei avea în restul zilei.

Trucuri pentru o masă energizantă

În loc de cartofi prăjiți sau alte alimente grase ori din categoria fast-food, alcătuiește-ți prânzul din produse integrale, nuci, semințe, fructe, salate, grătar slab. Acestea nu îți fură toată energia când sunt digerate, ci dimpotrivă. Datorită mineralelor, vitaminelor și fibrelor, alimentele care nu sunt procesate și nici intens gătite te energizează și sporesc puterea de concentrare. Este important să acorzi suficient timp mestecatului pe îndelete al alimentelor, pentru a ușura munca stomacului și a preveni indigestiile.

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de iulie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Lidia Năstase
Foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus