Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Pericolele lipsei de mișcare

Pericolele lipsei de mișcare

Până nu demult, lipsa de mişcare era o particularitate a vârstnicilor. Mai nou, confortul oferit de cuceririle tehnicii ne expune pe toţi, indiferent de vârstă, pericolelor acestei „boli a civilizaţiei“. Ştii care sunt ele?

Fumatul ştii că este dăunător, la fel alimentaţia neraţională şi stresul. De ce şi lipsa de mişcare? Când muşchii nu sunt folosiţi îndeajuns, circulaţia sangvină nefiind suficient de intensă drept urmare, apar tot felul de probleme de sănătate.

Activitatea de la locul de muncă şi cea din propriul cămin nu implică prea multă mişcare, nu-i aşa? Necesită însă timp şi energie, aşa că, pentru a practica vreun sport sau a face gimnastică, nu prea rămâne nici strop. Te recunoşti? Înseamnă că ai o problemă stringentă: să înlături posibilele urmări ale unui asemenea stil de viaţă – dobândit de voie, de nevoie – asupra organismului. Mai ales că sunt cât se poate de serioase.

Reversul civilizaţiei

Confortul oferit de cuceririle tehnicii de care ne bucurăm la tot pasul nu este lipsit de neajunsuri. Progresul, cu toate aspectele sale pozitive, are un mare dezavantaj: scăderea intensităţii mişcării corpului şi o accentuată tensiune emoţională. Omul vremurilor moderne petrece tot mai mult timp şezând. În cazul multora dintre noi, singura activitate fizică constă în parcurgerea celor câţiva paşi de la ieșirea din locuinţă sau clădirea locului de muncă până la autoturismul personal. Lipsiţi de antrenament, muşchii slăbesc şi, treptat, se atrofiază. Și asta nu e tot. Slăbiciunea musculară afectează în mod negativ activitatea tuturor organelor şi sistemelor.

Limitarea solicitării musculaturii, care atrage după sine micşorarea volumului de sânge circulant din corp, de unde şi slăbirea tonusului vascular, pe o perioadă îndelungată, poate sta la originea unor tulburări funcţionale ireversibile, în cazuri mai avansate atrăgând după sine modificări patologice serioase.

Gravă ameninţare la adresa sănătăţii

Atrofierea muşchilor. Muşchii sunt primii care au de suferit. Din simpla lipsă de solicitare, se poate ajunge la atrofierea lor în timp. Dar nu e vorba doar de muşchii scheletici: pe unii dintre aceştia îi simţim adesea înţepeniţi după statul îndelung pe scaun, pe alţii, de la nivelul mâinilor, amorţiţi din cauza unei poziţii incorecte. De suferit au muşchii tuturor organelor interne, mai ales miocardul, muşchiul inimii.

Afectarea posturii şi a coloanei vertebrale. Statul îndelung pe scaun, de multe ori în poziţii incorecte, şi lipsa activităţii fizice duc la slăbirea muşchilor care susțin coloana vertebrală, de unde durerile de spate şi rigiditatea coloanei. Ca urmare a lipsei de activitate fizică, a unui stil de viaţă sedentar, apare gârbovirea, toate procesele îmbătrânirii fiind mult accelerate.

Boli de inimă. Sedentarismul ocupă un loc fruntaş printre factorii de risc ai apariţiei infarctului miocardic. Da, urmarea unui aport insuficient de sânge care să hrănească muşchiul inimii cu substanţe nutritive şi oxigen poate fi şi atacul de cord!

Osteoporoză. Inactivitatea prelungită, care se traduce și prin slaba solicitare a oaselor, favorizează scăderea rezistenţei lor, fragilizarea şi slăbirea lor, de unde osteoporoza.

Tulburări de somn. De vreme ce nu prea îţi soliciţi organismul, n-ai cum să te aştepţi ca el să „dorească“ să se odihnească prin somn.

Încetinirea metabolismului. Când muşchii, mai ales cei folosiţi la deplasare, nu sunt solicitaţi, se micşorează volumul de sânge circulat, ceea ce înseamnă că se ard mai puţine calorii, de unde şi neplăcutele depuneri adipoase.

Cum te aperi

# Mergi pe jos. În drum spre birou sau la întoarcerea acasă, coboară cu o staţie mai devreme din mijlocul de transport şi mergi pe jos, iar în zilele libere, fă escapade în afara oraşului sau plimbă-te prin parc. Dacă desfăşori o activitate ce-ţi impune să stai mult timp pe scaun, ridică-te din când în când de pe el şi preumblă-te prin încăpere, iar în pauza de prânz, fă o plimbare prin împrejurimi, sfidează liftul urcând şi coborând scările. În situaţia în care eşti nevoită să stai cu orele în picioare, când ajungi acasă, nu uita să ţi le odihneşti stând în poziţie orizontală și cu picioarele ridicate mai sus de nivelul capului.

# Fă gimnastică. Banalele exerciţii fizice, pe care le poţi face şi acasă, nu neapărat într-o sală de fitness, sau practicarea unui sport, înotul de exemplu, pot să te apere de toate neajunsurile lipsei de mişcare.

Copilul şi mişcarea

Prichindelul tău se zbenguie tot timpul de nu mai ştii cum să-l opreşti? Lasă-l să se zbenguie! Pentru orice copil, mişcarea este o necesitate, e la fel de importantă precum hrana şi afecţiunea părinţilor. De ea depind dezvoltarea lui armonioasă, o ţinută corectă a corpului. Altfel, din cauza mişcării insuficiente în copilărie, urmările pot fi dintre cele mai neplăcute: obezitate, deficit de coordonare a mişcărilor, probleme de concentrare şi atenţie.

Sau poate nu prea îl interesează mişcarea, preferând să zacă cu orele în faţa tabletei? Impulsionează-l să facă mişcare, încurajează-l să practice un sport, cele mai la îndemână şi recomandate fiind înotul şi mersul pe bicicletă. Şi, de ce nu, ţine-i companie. Va fi astfel şi vesel, şi sănătos. Pentru amândoi.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr2/19.01.2017
Autor:Olga Sveduneac
Sursa foto: pixabay.com 123RF

Comments

comments

One thought on “Pericolele lipsei de mișcare

Lasă un răspuns