Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Scapă de kilogramele emoționale!

Scapă de kilogramele emoționale!

Te îngrași pentru că mănânci mult, n-ai o dietă echilibrată și nu faci deloc mișcare, dar acestea nu sunt singurele motive pentru care iei în greutate. Vinovate ar putea fi emoțiile, care deseori te împing la excese.

Ori de câte ori ești supărată sau tristă ai tendința să dai iama în frigider? Iar atunci când te plictisești îți ține de urât o tabletă de ciocolată? Este o realitate: pofta de mâncare e direct legată de starea sufletească. Fără să ne dăm seama, ne schimbăm comportamentul alimentar în funcție de emoții. De aici apar așa-numitele kilograme emoționale. Unii specialiști susțin chiar că aproximativ 90% din problemele legate de greutate au la origine emoțiile.

Rolul emoțiilor negative

Emoțiile care ne îndeamnă să mâncăm în exces sunt declanșate de diferite situații: un șef nou, schimbarea locuinței sau a locului de muncă, un eveniment grav precum divorțul, șomajul sau o traumă din copilărie. Cum pot aceste emoții să ne influențeze greutatea? Acționând în mai multe moduri. De exemplu, ne îndeamnă să mâncăm mai mult decât avem nevoie sau cresc pofta pentru anumite alimente, în special pentru cele bogate în zaharuri (ciocolată, prăjituri, pateuri, paste făinoase, chipsuri etc.). Sau ordonă organismului să stocheze grăsimile: stresul prelungit (care durează zile ori săptămâni) crește secreția de cortizol, hormon ce favorizează acumularea grăsimilor în corp.

Mâncarea ca alinare

Ce modalitate de a-ți ridica moralul a găsit corpul? Mâncarea! De ce? În principal, pentru că în copilărie unele dintre cele mai importante momente ale zilei erau mesele. Iar subconștientul își amintește că, pe vremea când eram bebeluși, ora de masă era sinonimă cu a fi mângâiați și răsfățați de mamă. Odată ajunși adulți, asociem hrana cu aceste clipe plăcute, iar când avem impresia că în viața noastră nimic nu merge bine, încercăm să recreăm acel sentiment de fericire și siguranță mâncând. La care, desigur, se adaugă plăcerea gustativă pe care o simțim când savurăm o delicioasă ciocolată sau o prăjitură.

Poate că tu nu ai aflat că zahărul este un bun antidot împotriva anxietății, dar creierul știe acest lucru. Dulciurile cresc nivelul serotoninei, ceea ce explică de ce ne simțim mai bine când mâncăm ceva dulce. Din păcate, efectul este temporar: după doar câteva ore, corpul cere din nou să-i dăm alimentul relaxant. Azi o ciocolată, mâine câteva prăjituri, poimâine iar o ciocolată și uite cum, pe nesimțite, silueta ia proporții.

Învață să te cunoști!

Trebuie să înțelegi că cu mâncatul nu pentru că ți-e mereu foame, ci fiindcă ai nevoie de confort psihic. Dacă identifici emoțiile negative care te împing să faci excese alimentare, vei reuși să scapi de surplusul de greutate fără regim ori constrângeri culinare. După cum explică psihologii, să slăbești nu e o chestiune de voință, ci de eliberare emoțională și de cunoaștere de sine.

Pentru început, specialiștii recomandă să te autoanalizezi. Ce anume te împinge să mănânci peste măsură? Ce nu merge în viața ta? Traversezi o perioadă cu stres intens? Te plictisești, ești tristă? Relația cu soțul e tensionată? Nu te înțelegi bine cu colegii? Încearcă să descoperi ce eveniment ori situație din viața ta a declanșat tendința de a mânca în plus. Dacă nu reușești, apelează la ajutorul psihoterapiei – câteva ședințe vor fi suficiente.

Odată identificată cauza, va trebui să lucrezi cu psihicul tău pentru a stinge conflictul interior care îți afectează silueta.

Alimentele antistres te ajută

O soluție să scapi de surplusul de kilograme acumulate din motive emoționale este să incluzi în meniu alimente care te ajută să faci față mai bine sentimentelor negative cu care te confrunți. De exemplu:

* Magneziu. Acest mineral mărește rezistența la stres și îi diminuează efectele nocive asupra organismului, precum iritabilitate, insomnie, tendința de a ronțăi între mese. Alimentele care conțin mult magneziu sunt, de regulă, foarte bogate în calorii – de exemplu, 100 g de ciocolată au în jur de 500 de calorii. Secretul este să alegi ciocolata neagră: fiind mai amară decât cea cu lapte, sunt șanse mari ca, după ce savurezi una, două bucățele, să te oprești din mâncat. Magneziul se găsește și în fructe de mare, spanac, migdale, alune, avocado, semințe de dovleac.

* Vitamine din complexul B. Marea familie a vitaminelor B este esențială în menținerea echilibrului sistemului nervos, ne ajută să ne eliberăm de stres și să-i facem față mai ușor, participă la metabolismul nutrienților. Principalele surse de B-uri sunt drojdia de bere, ouăle, laptele, carnea, peștele, fructele de mare, spanacul, conopida, varza-de-Bruxelles, alunele, nucile.

* Triptofan. Carnea de curcan și cea de pui sunt excelente surse de triptofan, un aminoacid care calmează mintea, te ajută să dormi bine și să-ți păstrezi buna dispoziție. Așa se explică de ce te simți relaxată sau chiar somnoroasă după o masă cu pui sau curcan. Alte surse de triptofan: ouă, spanac, semințe de susan, somon, alune, nuci, brânză.

O gustare inteligentă

Simți nevoia să ronțăi ceva? Iată câteva alimente care nu-ți amenință silueta:

* Măr. Aduce doar 54 de calorii, este bogat în vitamine și fibre alimentare.

* Feliuțe de morcov, castravete, roșie sau ardei ori buchețele de conopidă sau broccoli. Sunt delicioase asezonate cu un sos de iaurt.

* Ou fiert tare. Este o sursă de proteine de foarte bună calitate, de grăsimi benefice, vitamine și minerale. Un ou îți oferă, în funcție de mărime, între 70 și 95 de calorii.

Citește și:

Dieta cu oxigen

Dieta de 4 saptamani

Dieta South Beach

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.44/05.11.2015

Autor: Angelica Câlțan

Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns