Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Sport versus dieta

Sport versus dieta

Vrei să slăbești, să-ți îmbunătățești energia ori să dormi mai bine? Pentru fiecare caz în parte, cele mai bune rezultate ți le aduce meniul zilnic sau exercițiul fizic. Știi ce să alegi ca să obții rapid beneficii?

Într-o lume ideală, cu toții am face sport cel puțin o oră zilnic, iar dieta ar conține doar cele mai sănătoase alimente. Cum în realitate avem timp de mișcare mult prea rar, iar în meniu se strecoară mâncăruri interzise foarte des, problemele de greutate și de sănătate nu se lasă așteptate. Ca să obții greutatea dorită și să fii mereu în formă, iată care dintre cele două îți este cel mai bun aliat!

Ca să slăbești

DIETĂ

E cea mai rapidă și sigură cale când vrei să dai jos kilogramele nedorite. O dietă de 1.200-1.300 de calorii pe zi elimină garantat 4-5 kilograme într-o lună; în schimb, dacă speri să slăbești doar făcând mișcare, dar nu renunți la obiceiurile alimentare nesănătoase, riscul este să nu poți compensa prin sport.  E mult mai eficient să tai 500 de calorii din dieta zilnică și să te ții de regim decât să arzi 500 de calorii la sală, spre exemplu. Pare incredibil, dar trebuie să alergi vreme de opt ore cu o viteză de 10 km/h ca să dai jos un singur kilogram de grăsime! În plus, e lucru dovedit că ai tendința să mănânci mai mult când faci sport, împinsă de la spate de impresia (greșită!) că mișcarea compensează micile păcate culinare ori chiar îți dă dreptul să te premiezi (cu dulciuri sau alte mâncăruri hipercalorice). Ca să obții rezultate optime, sportul se recomandă în paralel cu dieta, pentru tonificarea musculaturii.

Vrei mai multă energie

SPORT

Când alergi, înoți, mergi cu bicicleta sau faci alte exerciții solicitante, creierul eliberează neurotransmițători precum dopamina, stimulând nivelul energetic. Ca să te convingi, nu trebuie decât să verifici pe propria piele! Fă mișcare într-o dimineață suficient cât să transpiri și să-ți simți mușchii solicitați – deși la finele antrenamentului ești foarte obosită, la scurtă vreme starea de moleșeală va fi înlocuită de un tonus de invidiat, mai ales dacă faci un duș răcoritor și relaxant imediat după aceea. În plus, vei trăi sentimentul atât de plăcut că poți mai mult și-o să-ți dorești să repeți experiența zi de zi! Trebuie să faci zilnic sport 30 de minute sau câte o oră de cel puțin trei ori pe săptămână.

Ai risc de diabet sau boli de inimă?

AMBELE

Nutrientul cel mai lăudat când vine vorba de sănătatea inimii este omega 3. Dacă incluzi în meniu pește, nuci, ulei de măsline ori un supliment de omega 3, riscul de boli de inimă este redus cu 60%, iar cele deja existente sunt astfel mult mai ușor de ținut în frâu.

Pe de altă parte, sedentarismul este unul dintre cei mai aprigi dușmani ai inimii, dar și unul din principalii factori de risc pentru instalarea și agravarea diabetului, alături de dieta nesănătoasă (obezitate).  Dacă ai diabet, pe lângă tratament și meniul destul de strict, care trebuie respectat obligatoriu, mișcarea este absolut necesară – când faci sport, nivelul de toleranță la glucoză crește, contribuind la reglarea glicemiei.

Îți dă târcoale depresia

SPORT

Persoanele active au un risc de drepresie cu 30% mai redus decât cele care nu fac mișcare mai deloc, petrecându-și timpul liber între patru pereți. 20 de minute în care transpiri îți pot îmbunătăți starea de spirit chiar și pentru 12 ore! Iar dacă au apărut deja simptome precum apatia, lipsa de energie, tristețea nejustificată, atât de frecvente primăvara, tot sportul este cel care întoarce depresia din dru! Pentru unele persoane, este la fel de eficient precum antidepresivele, dar întru totul lipsit de efecte adverse. În plus, te ajută să faci față mai ușor stresului, îți dă mai multă încredere în forțele proprii. Unde mai pui că, atunci când se adună nemulțumirile, ai tendința să mănânci excesiv, pe sistem nervos!? Nu mai bine faci mișcare ca să-ți consumi energia negativă?

Nu poți dormi

DIETĂ

Ceea ce mănânci îți poate influența pozitiv sau negativ somnul. Spre exemplu, băuturile pe bază de cofeină, mâncărurile picante sau grele duc la un somn agitat, neodihnitor sau nici măcar nu-ți dau voie să adormi, decât după ore bune, pentru că îngreunează digestia și provoacă simptome precum greața sau refluxul gastric.  Pe de altă parte, un pahar cu lapte cald și un pic de miere ori un ceai de tei acționează aproape ca un somnifer înainte de culcare.

Sportul influențează și el somnul, dar e cu dus și întors. E drept, studiile arată că o plimbare (de exemplu, după cină) îți poate îmbunătăți calitatea somnului. Totuși, dacă faci exerciții intense, precum cele cardio, cu 2-3 ore înainte de culcare, e foarte posibil să nu mai pui geană pe geană din cauza stării specifice de alertă în care intră organismul.

Ești la menopauză

DIETĂ

Simptomele specifice menopauzei, precum bufeurile, sunt agravate dacă mănânci picant, bei băuturi fierbinți sau alcoolice. În schimb, consumul de produse pe bază de soia  este de ajutor, iar lactatele nu trebuie să lipsească, întărind sistemul osos. Iar dacă reușești să slăbești câteva kilograme, vei simți cum transpirațiile și celelalte neplăceri se diminuează sau se răresc.

Un imbold pentru creier?

SPORT

Activitatea fizică regulată stimulează funcțiile cerebrale și reduce riscul de demență. Asta pentru că, în timp ce te antrenezi, crește fluxul de sânge către creier și neuronii se dezvoltă în voie, dar și comunică mai bine. Indiferent de tipul de exercițiu, important este să fii perseverentă. Oricum, sedentarismul este ca o invitație nescrisă pentru degradarea creierului, fiind de-a dreptul periculos mai ales pentru persoanele care au în familie cazuri de Alzheimer.

150 de minute de mișcare pe săptămână trebuie să faci (minimum) ca să obții vreun rezultat.

Știai?

Femeile sedentare și supraponderale au un risc mai mare de cancer ovarian, care poate fi redus cu ajutorul sportului și al dietei bogate în verdețuri.

Citește și:

Cum să dai rapid câteva kilograme jos înainte de vacanță. 5 pași care funcționează

Greșeli care te împiedică să slăbești

Plan de pregatire pentru a slabi

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.16/23.04.2015

Autor: Andreea Cohuț

Sursa foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus