Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > E frig si doare

E frig si doare

Ai auzit adesea expresia „E un frig de-ți stă inima“. Nimic mai adevărat: când gradele din termometru scad, vasele se contractă, sângele este pompat mai greu în organism, iar ritmul cardiac și riscul de infarct cresc direct proporțional. Din păcate, aceasta nu e singura afecțiune la care ești predispusă odată cu instalarea anotimpului alb.

Poate că în copilărie iarna ți se părea anotimpul idilic al fulgilor de nea. Ca adult însă, iarna înseamnă facturi mai mari la întreținere, trezitul cu noaptea-n cap și, colac peste pupăză, o serie întreagă de afecțiuni pe care trebuie să le duci în cârcă, peste palton, minimum trei luni pe an. Ba îți curge nasul, ba ți-au degerat picioarele în botinele fine, ba îți lăcrimează ochii de la vânt și frig, ba te simți abătută din cauza zilelor mohorâte, cu lumină puțină. La ce să te aștepți și ce remedii antifrig să aplici afli citind rândurile de mai jos.

O inimă de „gheață“

În urma eforturilor de adaptare la temperaturile joase, bătăile inimii se înmulțesc, corpul pierde apă, iar sângele devine vâscos. Din cauza acestor modificări, iarna, cardiacii sunt mai expuşi riscului unui infarct sau unui accident vascular cerebral. Persoanele cele mai vulnerabile sunt diabeticii, astmaticii, hipertensivii, cei cu boli renale cronice sau care au o vârstă înaintată.

Sfat: evită pe cât posibil expunerea la temperaturi extreme! Mergi la sală pentru exerciții cardio, care-ți pun inima la treabă și te încălzesc pe loc.

Iarna răcești mai des

Nu este un mit faptul că guturaiul e o afecțiune mai des întâlnită în sezonul rece. Un grup de cercetători de la Universitatea Yale a constatat că temperaturile scăzute reduc apărarea naturală a organismului faţă de rinovirus, un agent patogen care provoacă o mare parte din cazurile de guturai. Așadar, faptul că răcim adesea iarna este cauzat de aerul mai rece pe care-l respirăm, care răceşte căile respiratorii superioare şi favorizează activitatea rinovirusurilor.

Sfat: vinul consumat în cantități moderate poate fi un aliat puternic împotriva guturaiului, stimulând imunitatea față de sutele de virusuri care-l cauzează.

Se agravează tulburările circulatorii

Din cauza frigului, circulaţia sângelui la nivelul mâinilor, picioarelor şi degetelor poate avea de suferit. Această complicaţie apare mai ales la cei cu insuficienţă cardiacă, arterioscleroză, diabet zaharat, dar și în cazul unei valori crescute a colesterolului rău în sânge. Au de suferit și persoanele cu tulburări neurovegetative de tipul sindromului Raynaud, o boală favorizată de frig şi cauzată de un spasm al arterelor care irigă extremităţile, dar şi nasul şi urechile. Primele simptome ale bolii arteriale periferice sunt răcirea extremităţilor, furnicăturile, amorţirea şi durerea, dar, în cazuri mai grave, poate surveni chiar și necrozarea segmentului afectat.

Sfat: pune din plin în salate măsline. Persoanele care consumă preponderent ulei de măsline și legume gătite sunt cu 75% mai puțin predispuse la artrita reumatoidă decât cele care le consumă rareori.

Rinichii pot fi afectați de umiditate

Gerul și umezeala duc la sensibilizarea rinichilor. Astfel, iarna pot apărea mai uşor infecţii ale rinichilor, care dau simptome precum dureri lombare, febră şi stare generală de rău. De asemenea, vezica urinară este sensibilă la frig și de aceea poate apărea cistita, inflamaţie a vezicii manifestată prin usturimi la urinare şi prin micţiuni frecvente. Pe lângă tratamentul corect al acestor afecţiuni, este important să te hidratezi corespunzător şi să îți adaptezi vestimentaţia la sezonul rece, adică să porți haine groase şi mănuşi.

Sfat: ceaiul din frunze de zmeur reduce durerile și durata infecțiilor tractului urinar. Este eficient mai ales dacă îl consumi regulat, imediat după apariția problemelor.

Poți avea alergie la frig

Așa cum vara poate să apară alergia la soare (de fapt, la lumina puternică a zilei), la fel se întâmplă iarna, când anumite persoane dezvoltă anticorpi care interpretează temperaturile joase drept inamici redutabili. Semnele că suferi de alergie la frig sunt variate și apar de obicei la nivelul tegumentelor. Printre ele, senzație de mâncărime, de arsură sau înțepătură, urmată de eritem (roșeață), dar și băşicuţe sau chiar angioedem (umflarea buzelor, a pleoapelor și a extremităților). Uneori, poate să apară senzația de nod în gât, iar alteori manifestările includ dureri de cap sau abdominale, greață, amețeli, diaree ori senzație de sufocare.

Sfat: călugării tibetani practică o formă de meditaţie numită „g-tummo“ care controlează „energia internă“, prin care reușesc să își crească temperatura corpului.

O altă formă de meditație care pare să dea roade este să-ți închipui flăcări la baza coloanei vertebrale.

Deshidratarea apare și iarna

E cât se poate de greșit să asociezi consumul celor doi litri de lichide indicat de medic doar cu sezonul cald și temperaturile toride. Nevoile organismului nu țin cont de perioada din an în care te afli. Mai mult, când te îmbraci cu straturi succesive de haine, acestea pot absorbi umiditatea naturală a pielii, evaporând-o și cauzând uscăciunea acesteia. Soluția? Bea apă și iarna, la fel cum faci în restul anului.

Sfat: dacă vrei să împuști doi iepuri dintr-odată (să te hidratezi și să te încălzești), optează pentru savurosul ceai de ghimbir: este un tonic general pentru organism, care îmbunătățește circulația sângelui și previne apariția bolilor cardiace. Căldură în simțiri îți aduce și combinația dintre ceaiul negru și scorţişoară, cuişoare, cardamom şi nucşoară.

Depresia sezonieră

Zilele scurte de iarnă, lipsa luminii şi a soarelui îşi pun amprenta negativ asupra stării tale psihice. Astfel, te poți confrunta cu depresie de sezon, manifestată prin tristeţe accentuată, lipsă de interes pentru activităţile obişnuite, insomnie şi nervozitate.

Sfat: cântă! Melodia preferată îți va reda pe loc starea de bine. Sau, dacă ești gurmandă, consumă o porție de floricele de porumb în timp ce vizionezi o comedie spumoasă. Un snack bogat în carbohidrați, dar cu un conținut scăzut de grăsimi poate ajuta la refacerea nivelului serotoninei din creier, îmbunătățindu-ți astfel starea psihică.

Arsuri solare iarna? E posibil!

Mai ales dacă ești o iubitoare a sporturilor de iarnă și petreci ziua întreagă pe pârtie. Explicația e simplă. Razele soarelui se reflectă în toate unghiurile și din toate părțile atunci când întâlnește suprafețe lucioase ca zăpada, gheața sau apa și „lovesc“ cele mai sensibile și mai expuse zone ale pielii: nasul, buzele, pleoapele. În plus, în zonele situate la altitudini ridicate, unde aerul este mai curat și razele ultraviolete ajung repede pe sol, expunerea la soare provoacă mult mai ușor arsuri solare. Ca să le previi, aplică o cremă sau loțiune cu grad ridicat de protecție anti-UV, dar și balsam de buze. Iar ca lumina puternică să nu te orbească, poartă ochelari de soare!

Articol preluat din ediția de decembrie 2014 a revistei Femeia.

Autor: Adriana Moscu

Sursa foto: Thinkstock


Lasă un răspuns

Sus