Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Fără tocuri?

Fără tocuri?

Dacă renunți la pantofii cu toc, schimbările benefice pentru sănătate resimțite te vor ajuta să nu regreți alegerea făcută.

Pantoful cu toc face piciorul frumos, dar suferința este de multe ori pe măsură. Se spune că un calapod bun asigură confortul. Însă nu toți pantofii frumoși au un calapod comod, în care să stai de dimineață până seara fără să resimți efortul. Pe lângă faptul că sfârșitul zilei este dureros, tocurile te expun multor probleme. Peste zi, apar bătături, rosături, iar organismul este supus chinului fără să-ți dai seama. Vine o vreme în viața oricărei femei când estetica atârnă mai puțin în balanță față de starea de bine și pantofii cu toc sunt purtați mai rar sau chiar înlocuiți de balerini comozi și eleganți.

Ce spun specialiștii

Ortopezii militează pentru purtarea pantofilor adaptați fiziologiei piciorului, lați după forma tălpii, nu foarte ascuțiți, cu talpa de cel puțin 1 cm și cu tocul de maximum 5 cm. Pantofii cu toc înalt pot fi păstrați doar pentru evenimente speciale și purtați câteva ore. Să vedem ce beneficii avem atunci când renunțăm să ne autoflagelăm în slujba cochetăriei!

Salvezi glezna

Tocurile înalte fac piciorul să pară mai lung și subțire. Însă cercetătorii au descoperit că femeile care poartă tocuri înalte merg cu pași mărunți și unul dintre mușchii gambei devine mai scurt. Călcâiul are și el o poziție adusă către gleznă și rareori se întinde pe deplin în poziția normală. După ce renunți la tocuri, mușchii încep să se întindă și încheietura gleznei își recapătă poziția naturală. Kinetoterapeuții ne recomandă ca, atunci când purtăm tocuri, să facem plimbări lungi pe jos într-o încălțăminte comodă, precum și mai mult stretching și să rulăm o minge de tenis sub talpă. Toate aceste exerciții ajută piciorul să-și mențină forma anatomică.

Coloana vertebrală e mai sănătoasă

Posteriorul pare tonic când ești pe tocuri, însă se pune o presiune foarte mare pe zona lombară a coloanei vertebrale. Unele femei se aleg cu deplasări ale vertebrelor din această zonă sau, în timp, cu leziuni ale nervilor (hernie de disc) și, evident, durere. Când îți scoți pantofii, coloana vertebrală revine automat în poziția anatomică, însă renunțarea la tocuri înseamnă preîntâmpinarea durerilor de spate care nici nu bănuiești că sunt provocate de eleganții tăi pantofi!

Ai tălpi moi

Presiunea exercitată de tocuri asupra ligamentelor și tălpilor inflamează glezna și fascia plantară de la călcâi până la degete, ceea ce agravează durerile de călcâi. În plus, pot apărea bătături profunde și dureri sub degete. După ce renunți la tocuri (poate fi vorba de zile sau săptămâni), durerile se vor diminua, iar în timp, tălpile își vor menține catifelarea.

Ai un echilibru mai bun

Uneori, suprafața pe care calci efectiv într-un pantof cu toc este foarte mică și, evident, echilibrul are de suferit, iar aceasta este doar una dintre cauzele pierderii stabilității. Un studiu realizat de curând a arătat că purtatul pantofilor cu toc duce la dezechilibre de rezistență între mușchii gleznei, iar asta provoacă instabilitate. În schimb, pantofii cu talpă plată susțin funcționarea acestor mușchi în mod normal. După ce vei trece la încălțămintea cu talpă joasă, vei constata că mersul normal poate fi dureros, însă nu trebuie să intri în panică, este doar o perioadă scurtă, de tranziție: piciorul se va învăța cu mersul blând și relaxant destul de repede.

Dispar durerile de genunchi

Nu contează cât de mult îți iese posteriorul în evidență fiindcă, atunci când porți tocuri mari, centrul de greutate se schimbă, iar efortul suplimentar este preluat de tendoanele și ligamentele genunchilor. Presiunea pe genunchi crește cu 20-25% atunci când suntem pe tocuri, mărindu-se în același timp riscul de gonartroză. Dacă ai dureri de genunchi, abandonând pantofii cu toc vei scăpa în mod miraculos de aceste neplăceri și vei alerga fără să simți disconfort în zona genunchilor. Medicii ne sfătuiesc să alergăm doar pe
pământ sau zgură și niciodată pe beton din cauza șocului resimțit de articulații (în special gleznă și genunchi), întrucât în timp le deteriorează foarte mult.

Alte motive să renunți la tocuri

Este demonstrat că pantofii cu toc și bot ascuțit pun presiune pe oasele, tendoanele și ligamentele labei piciorului, însă părerile sunt împărțite dacă favorizează sau ba apariția monturilor sau a degetelor ciocan. Vinovați sau nu de aceste deformări, purtați foarte multe ore provoacă disconfort, dar și nevroame (afecțiune a nervilor piciorului). Pe tocuri, crește foarte mult riscul entorselor sau fracturilor la nivelul gleznei.

Citește și:

Pantofi cu dragoste

De ce isi cumpara femeile pantofi?

Cum poti face pantofii cu toc mai confortabili

Articol preluat din ediția de octombrie 2015 a revistei Femeia.

Autor: Luminița Tăbăran

Foto: Guliver/Thinkstock


Lasă un răspuns

Sus