Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Fitness > Topul dietelor din 2018. Care au fost acestea si ce avem de invatat

Topul dietelor din 2018. Care au fost acestea si ce avem de invatat

Vrei să devii vegană sau ești adepta dietei ketogenice? Te dai în vânt după stilul mediteraneean sau spui adio carbohidraților? Iată dietele care au făcut furori în 2018! Și ce avem noi de învățat din acest top.

Dieta ketogenică a urcat rapid în top în acest an. Se caracterizează prin reducerea drastică a carbohidraților (sub 50 g pe zi, ceea ce echivalează cu două felii de pâine și o banană), și este foarte bogată în grăsimi. Acest tip de alimentație aduce corpul în stare de cetoză, adică va folosi grăsimea ca primă sursă de energie. Efectele secundare pe termen scurt sunt oboseala, durerile de cap, constipația, respirația urât mirositoare și greața. Însă adepții laudă dieta pentru că îi ajută să slăbească rapid, chiar dacă asta e doar pe termen scurt. Pericolul reprezentat de dieta ketogenică este că exclude aproape complet grupuri esențiale de alimente, reduce aportul de legume și fructe și de cereale integrale. Cercetările arată că acest stil alimentar imită înfometarea și nu poate fi menținut mult timp.

Concluzie: nu aduce un aport suficient de vitamine, minerale, fibre și fitonutrienți și nu este recomandată populației generale.

Dieta mediteraneeană se bazează pe stilul alimentar țărănesc din zonele rurale ale Italiei, Greciei, Spaniei și Marocului. Include fructe și legume proaspete, cereale, nuci, ulei de măsline, iaurt, pește și puțină carne. Este considerată cea mai sănătoasă din lume, iar cercetările arată că acest stil alimentar te ajută să trăiești mai mult și să stai departe de multe boli, cum sunt cele de inimă, cancerul și diabetul. De asemenea, se pare că ea combate depresia. Concluzie: este o dietă foarte echilibrată, care include multe plante care combat diferite boli.

Dieta flexitariană presupune reducerea consumului de carne și consumarea mai multor legume și fructe. Se numește și „dieta vegetarianului ocazional”, pentru că se concentrează pe mese bazate pe plante, dar nu exclude complet produsele animale. Este foarte relaxată, dar micile schimbări pot produce efecte mari.
Concluzie: adoptarea acestei diete duce spre un stil de viață mai sănătos prin includerea mai multor fructe și legume în meniul zilnic.

Dieta paleo a fost foarte iubită de mass-media în ultimul timp și a avut parte de multă atenție, ceea ce a dus la apariția multor bistrouri și cafenele paleo. Adepții susțin că dieta se bazează pe principiile alimentare din perioada paleoliticului (2,5 milioane până la 10.000 de ani în urmă), când alimentele principale erau fructele, legumele, nucile, insectele și carnea. Este bogată în proteine și săracă în carbohidrați. Deși pune accentul pe fructe și legume, reduce sau respinge anumite alimente esențiale pentru bunăstarea organismului.
Concluzie: reducerea consumului de fibre (cereale integrale) și încurajarea consumului de carne crește riscul de boli.

Dietele vegetariene și vegane sunt acum pe val și aduc mari beneficii corpului și mediului înconjurător. Beneficiile includ mai multă energie, o greutate optimă și risc scăzut de boli cronice. Veganii (vegetarieni care nu consumă nici ouă, nici lactate) se bucură de mare apreciere printre celebrități. Însă riscul principal al acestor diete este faptul că organismul nu primește destul fier și proteine, dar cercetările arată că o alimentație echilibrată și completă care include fructe, legume, nuci și semințe acoperă necesitățile nutritive ale corpului.
Concluzie: populațiile cele mai longevive ale globului se alimentează pe bază de plante și ating deseori 100 de ani.

Dieta lowcarb a fost în top în ultimul deceniu (Atkins și Dukan se bazează pe același principiu) și i-a făcut pe mulți să deteste carbohidrații. Se bazează pe un consum mare de proteine animale și limitează sau exclude complet carbohidrații, inclusiv pe cei buni (cereale integrale, pâine, legume, fructe). Dieta este populară fiindcă ajută la scăderea rapidă în greutate, aspect ce se obține prin excluderea băuturilor răcoritoare, bomboanelor, biscuiților și chipsurilor: o idee excelentă pentru oricine dorește să adopte un stil de viață mai sănătos. Însă excluderea carbohidraților buni poate dăuna sănătății.
Concluzie: carbohidrații sănătoși scad riscul de boli cronice, așa că nu se recomandă dietele care-i exclud complet din alimentație.

Citește și:

Articol preluat din ediția de octombrie 2018 a revistei Femeia.
Autor: Dana Verescu
Foto: pixabay.com

Comments

comments

Leave a Reply