Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Fructele pro si contra

Fructele pro si contra

Eşti topită după dulciuri, dar ţii la siluetă şi vrei să le înlocuieşti cu fructe. Unele ţin de foame, îţi reglează digestia şi te ajută să-ţi subţiezi talia. Altele însă te îngraşă dacă le mănânci la momentul nepotrivit sau chiar îţi irită iremediabil stomacul.

Ideale în dietă?

Te ajută să slăbeşti, mai ales dacă înlocuieşti o masă, pentru că majoritatea au un conţinut caloric scăzut. Din categoria celor care taie pofta de mâncare fac parte fructele de pădure, merele, pepenele, grepfrutul, mandarinele şi celelalte citrice. Ideal e să le mănânci ca gustare, la 2-3 ore după masă. Se spune chiar că unele fructe precum ananasul sau kiwi grăbesc arderile. În schimb, strugurii sau bananele conţin peste 70 kcal/100 g, consumul lor fiind un impediment în lupta cu kilogramele. Fructele sunt totuşi o opţiune mai sănătoasă decât orice prăjitură din lume când vrei să-ţi potoleşti pofta de dulce între mese. 

Fructele sunt un izvor de vitamine, antioxidanţi şi minerale benefice pentru sănătate. Sunt bogate în carbohidraţi, iar unele conţin proteine, care întăresc imunitatea. Câştigă detaşat în competiţia cu celelalte alimente când le este cercetat conţinutul de fibre: reglează digestia, echilibrează metabolismul şi contribuie la scăderea colesterolului.

Înlocuiesc o masă?

Sigur că atât fresh-urile, cât şi fructele consumate ca atare sunt variante ideale de detoxificare: gustoase, răcoritoare şi rapide, le poţi savura mai ales după o perioadă în care ai dat frâu liber la consumul de bunătăţi şi s-au cam format colăceii. Problema apare când vrei să mănânci exclusiv fructe timp îndelungat. Îţi umplu stomacul şi te simţi plină pe moment, dar, la scurt timp, ţi se face o foame de lup, fiindcă organismul are nevoie de hrană variată. Când consumi doar fructe, inevitabil slăbeşti, însă cu pagube pe măsură. Ideal ar fi să nu consumi exclusiv fructe mai mult de trei zile, iar când revii la alimentaţia normală, fă-o prin adăugarea treptată a unor mese uşoare. În caz contrar, îţi dai peste cap nu doar sistemul digestiv şi te îngraşi repede la loc (pierzi din masa musculară, nu din depozitele de grăsimi), dar bulversezi şi sistemul nervos. Te mai poţi alege cu o dependenţă de zahăr, care te îndeamnă să consumi fructe în cantităţi tot mai mari. Iar oricât de redus calorice ar fi, tot ajung să depăşească raţia zilnică de calorii permise. Moderaţia este cheia unei diete sănătoase: e suficientă o gustare din 1-2 fructe pe zi!

Bune pentru stomac?

Desigur, pentru cine le suportă. Dacă ai probleme cu bila, nu prea sunt permise crudităţile. Iar dacă nu-ţi imaginezi viaţa fără fructe, alege-le pe cele foarte coapte! Dacă ai colonul iritabil, fii precaută la citrice, iar dacă te ştii cu stomac sensibil, nu mânca fructe cu coajă sau cu sâmburi, fiindcă sunt bogate în celuloză dură şi îţi irită mucoasa. Acelaşi efect îl au cele necoapte. În special curmalele, smochinele sau sucurile (de mere, pere, prune, banane) fermentează şi îngreunează digestia, ducând la disconfort abdominal şi gaze, mai ales dacă le consumi imediat după masă. Unele, precum prunele, stimulează puternic intestinele şi au efect laxativ, iar altele dau alergii: zmeura, căpşunele, murele şi bananele.

Cât de sănătoase sunt fructele uscate?

Sunt o alternativă sănătoasă şi gustoasă la bomboane, dar e bine să ştii mai multe înainte să dai iama în punga cu stafide. Fructele uscate – de fapt, fructe proaspete deshidratate – au la fel de multe vitamine şi minerale precum cele proaspete, însă mai mult zahăr şi fibre. Sunt însă o sursă de potasiu, benefic pentru inimă, fier şi seleniu, bune pentru rezistenţa la infecţii. Majoritatea sunt însă tratate pentru a-şi menţine culoarea; prin deshidratare, se pierde aproape complet vitamina C, iar dioxidul de sulf, folosit pentru conservarea vitaminei A, are efect negativ asupra B-urilor şi dă reacţii alergice. Mai mult, fructele uscate sunt foarte calorice: 100 g de caise proaspete nu conţin nici 30 kcal, în timp ce aceeaşi cantitate de caise uscate are peste 200. Iar 100 g de stafide îţi furnizează în jur de 300 kcal, echivalentul în struguri neavând mai mult de 70 kcal. Sigur că o mână de stafide nu-ţi face rău, dar o pungă întreagă s-ar putea să-ţi crească brusc glicemia, iar pe termen lung, să-ţi afecteze silueta.

 


Lasă un răspuns

Sus