Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Grasimile, un subiect gras

Grasimile, un subiect gras

Traim intr-o lume obsedata de grasime si grasimi. Subiectul fascineaza, e discutat si rediscutat, si totusi au ramas o multime de nelamuriri. Grasimile sunt un subiect… gras, asa ca il sucim si rasucim pe toate fetele, si-ti spunem tot ceea ce trebuie sa stii despre grasimi si despre procesele metabolice, din organism care implica grasimi.

A scapa de grasime e acelasi lucru cu scaderea in greutate?

Nu. Si, tine minte, sunt aspecte foarte diferite! Iar daca te hotarasti sa scapi de grasime si daca iti pui planul in aplicare fara sa trisezi, iti vei modela corpul mult mai eficient decat ai reusi printr-o simpla scadere in greutate. Cand femeile slabesc printr-o dieta cu putine calorii, pierd din grasimea acumulata, dar, expertii au dovedit-o, pierd si o insemnata parte din masa musculara. Pastrarea masei musculare (ideal ar fi, cresterea acesteia) si scaderea masei de grasime tin de imbinarea unei diete echilibrate cu exercitii fizice bine alese – si asa silueta-ti va ramane zvelta.

Si asta pentru ca grasimea e de trei ori mai voluminoasa decat masa musculara – spun specialistii. De exemplu, trei grepfruturi ar putea fi echivalente cu o cantitate de grasime de circa 3 kg; in schimb, 3 kg de masa musculara ar ocupa volumul a numai doua mandarine. Daca inlocuiesti cateva kilograme de grasime cu masa musculara, rezultatele iti vor veni la fix… dar cu o masura sau doua in minus la haine!

Te vei lamuri imediat. In primul rand, nu uita: exerseaza si lucreaza-ti muschii – asta ar putea fi cheia. Sa scapi de grasime nu dureaza o vesnicie; multe femei au slabit in doua luni intre cinci si zece kilograme de grasime acumulata, doar prin adoptarea unui stil de viata echilibrat: 20 de minute de exercitii de cate trei ori pe saptamana si o alimentatie sanatoasa.

Ce cantitate de grasimi ar trebui sa mananc zilnic?

Asociatia Dieteticienilor Americani – ADA – recomanda 60 de grame de grasimi pe zi, ceea ce inseamna ca 30% sau mai putin din aportul caloric zilnic ar trebui sa vina de la grasimile consumate. Pe scurt, ai nevoie si de ceva grasimi ca sa poti scapa de grasimea acumulata. Senzatia de satietate dureaza mai mult – ceea ce inseamna ca ai mai putine sanse sa te chinui in jurul frigiderului. In plus, fara aportul grasimilor, corpul tau nu va putea procesa corect elementele nutritive din ceea ce consumi.

Oricare dintre exercitii te ajuta sa arzi grasimea, cele mai eficiente fiind insa cele intensive, cum ar fi alergatul sau mersul pe bicicleta. Poti sa te plimbi, dar daca alergi consumi cu pana la 50% mai multe calorii in acelasi interval de timp. Ce alegi? Si inca ceva: Exercitiile intensive nu numai ca iti cladesc si iti contureaza muschii, dar iti si accelereaza metabolismul, in general. Cu ce te alegi? Ajungi sa arzi caloriile si atunci cand stai si nu faci nimic. Asta da metabolism! Pentru fiecare kilogram format din tesut muscular, fiecare dintre noi arde cam 70 de calorii pe zi, in comparatie cu doar 4 calorii pentru fiecare kilogram de grasime. Prin inlocuirea grasimii cu masa musculara, metabolismul iti devine extrem de eficient. Propune-ti sa faci de cel putin 3 ori pe saptamana cate 30 de minute de exercitii intensive. Nu vei regreta.

Cate zile poti sa mananci „prostii” fara sa te-ngrasi?

Din fericire, o zi sau chiar doua de excese culinare nu-ti fac prea mult rau. Expertii considera ca in doua saptamani acumulezi un kilogram de grasime la purtator. Culmea, daca rabzi, ai toate sansele sa te… ingrasi! Cand te pui pe rabdat de foame dintr-o data, nici organismul tau nu sta degeaba: se pune pe stocat, strangand cu indarjire fiecare calorie, ceea ce are ca rezultat faptul ca metabolismul isi incetineste activitatea. Mai mult, dupa ce rabzi cu inversunare si apoi te pui pe mancat, depui aproape tot (de aceea femeile care sar peste mese au probleme cu grasimea depusa aiurea pe corp). Asta pentru ca organismul „crede” ca il vei mai supune in viitor la privatiuni si isi face rezerve pentru starea de asediu urmatoare…

Iata si un calcul care, in mare, functioneaza pentru fiecare dintre noi: inmulteste-ti greutatea cu 20 si nu consuma mai putine calorii decat numarul rezultat (daca ai 67,5 kg ar trebui sa mananci nu mai putin de 1350 de calorii pe zi. Cel mai bine ar fi sa mananci 5 mese mai putin consistente pe zi decat sa mananci doar 3 mese, pentru ca astfel iti mentii metabolismul la cote ridicate, fapt ce incurajeaza pierderea in greutate.

Femeile observa primele schimbari la maini, burta si de-abia la sfarsit la partile inferioare ale corpului. Dar secventialitatea poate varia, pentru ca si zonele care stocheaza pot fi diferite, depozitele lasindu-se cucerite… ultimele. Daca ai o constitutie in forma de para, soldurile vor fi ultimele care vor scadea in dimensiuni, iar daca ai o constitutie in forma de mar, burta va fi cea care va ajunge la dimensiunile dorite in ultima faza.

Grasimea dispare pentru totdeauna dupa operatia de liposuctie?

Da si nu. „Operatia indeparteaza celule de grasime si face dificila acumularea lor exact in locul de unde au fost extirpate”, e de parere Eric Finzi, chirurg la Greenbelt, Maryland, un medic care indeparteaza cam 500 de kilograme de grasime pe an. Trebuie sa ai mare grija insa la depozitele de grasime ce apar in perioada post-operatorie, pentru ca exista riscul de a colectiona grasime in alte parti ale corpului, creandu-se disproportii deranjante. Daca nu se mai poate fixa pe solduri, grasimea trebuie sa ajunga undeva; atentie deci!

Pot fi slaba si totusi sa am prea multa grasime?

Sigur ca da! Si nu ai fi o exceptie. Pentru a-ti afla procentajul de grasime din corp, cere-i medicului tau sa ti-l calculeze. Ideal ar fi sa ai in jur de 20-25 %. Daca e mai mare – chiar si cu putin – e cazul sa-ti faci bagajele si sa pleci la… sala!

Nu exista o confirmare clara a faptului ca apa plata ar ajuta la slabit sau ca macar ar taia pofta de mancare. Alimentele cu mai multa apa in compozitie, cum ar fi supa, sa zicem, ofera senzatia de satietate mai repede fara sa contina extrem de multe calorii. In ceea ce priveste suplimentele alimentare, toti expertii par a fi de aceeasi parere: nu exista pilule magice!

Diete cu alimentatie bogata in grasimi? Nu e un paradox?

Despre dieta Atkins: principalul combustibil utilizat de corpul uman e glucoza, care provine din carbohidratii consumati. Cand aportul de carbohidrati e insuficient, corpul se vede obligat sa utilizeze surse alternative, si arde ceva grasimi – dar nu neaparat eficient. Primul motiv pentru care slabesti repede chiar de la inceput este pierderea apei, si nu a grasimii, cum s-ar putea sa crezi. Poti pierde pana la 3 kilograme de apa pentru ca toti carbohidratii pastrati de organism se elimina o data cu apa. Cand scapi de carbohidrati, scapi, de fapt, de apa. Suna bine – dar ce pierzi pui la loc, imediat ce incetezi dieta.

Ce nu pot insa explica expertii? De ce kilogramele continua sa scada si dupa incetarea procesului de consumare a carbohidratilor. Majoritatea expertilor considera dietele de tip Atkins ca fiind cam extremiste. Aportul de fitonutrienti sau fibra din fructe, legume si seminte e insuficient. Asadar riscurile la care te supui sunt: tensiune arteriala ridicata, niveluri ale colesterolului si mai ridicate, iar de aici pana la cancer si alte boli nu e cale prea lunga.

Celulita nu e altceva decat grasime… de cea mai buna calitate. Motivul care o face sa arate diferit (neuniform) e acela ca la baza nu exista suficienta masa musculara. Pielea care acopera un tesut moale nu are baza necesara pentru a arata bine. De aceea celulita apare cel mai des in locurile sa zicem „traditionale” pentru depozitarea grasimilor (ne referim, desigur, la… posterior, solduri si fese). Avem doua vesti, una rea si alta buna: nu s-a descoperit inca o crema miraculoasa care sa indeparteze definitiv celulita; in schimb, exercitiile pot face minuni! Studiile arata ca celulita poate fi redusa cu pana la 50% prin exercitii repetate. Muschiul tonifiat face ca si partile acoperite de grasime sa arate incredibil de bine.

Ti-e scris in gene sa… nu fii slaba?

Mai bine de doua treimi dintre americani au greutatea peste limita normala. Sigur ca putem da vina pe cultura cartofilor prajiti, dar si genetica joaca un rol crucial. Oamenii de stiinta care s-au preocupat de acest subiect au identificat in jur de 250 de gene care ar putea avea legatura cu obezitatea. S-a descoperit recent ca asa-numita gena GAD2 poate fi la originea producerii de… prea multe pofte. Persoanele cu aceasta malformatie genetica nu au capacitatea de a se opri, atunci cand simt ca s-au saturat. Doar din cauza faptului ca unele dintre noi ar putea fi predispuse – genetic vorbind – la supraponderabilitate, asta nu inseamna ca suntem si blestemate. Cercetatorii spun ca femeile care au asa-numita gena a grasimii pot totusi sa-si controleze greutatea prin alegerea unui stil de viata sanatos.

Stresul ingrasa?

Da, in doua feluri. Daca suferi de oboseala cronica, cortizolul (un hormon) stimuleaza apetitul pentru asa-numitele „stress fuels” – grasimile si carbohidratii. Dar chiar si in cazul in care stresul nu-ti creeaza pofta de mincare, tot te poate face sa depui mai mult. Femeile au tendinta sa depuna caloriile in forma de grasime in zona abdominala, ca raspuns la factorii de stres.

Grasimile, un subiect gras depre care sunt foarte multe de spus.

 

 


Lasă un răspuns

Sus