Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Imunizare în 5 pași

Imunizare în 5 pași

Mai bine previi decât să tratezi este un sfat bine-venit, în special iarna asta. Iată cum să-l pui în aplicare!

Faptul că anotimpul friguros și-a intrat în drepturi nu înseamnă neapărat resemnarea în fața afecțiunilor de sezon și acceptarea lipsei de energie ori a schimbărilor de dispoziție. Ia măsuri pentru întărirea imunității și păzește-ți sănătatea urmând recomandările specialiștilor!

Nicio zi fără probiotice!

O banală răceală sau o îmbolnăvire serioasă se declanșează unde nici nu te aștepți – în sistemul digestiv. Potrivit studiilor, există o legătură foarte strânsă între imunitate și bacteriile bune din colon: acestea favorizează înmulțirea limfoci­telor T și astfel întăresc scutul natural de apărare. Probioticele sunt bacteriile benefice care se găsesc în mod natural în intestine, cele mai răspândite fiind Lactobacillus și Bifidobacterium. Însă nu-i nevoie să cauți vreun produs cu denumire prețioasă. Iaurtul și murăturile abundă în probiotice, ajutând întregul organism. Potrivit cercetărilor, alimentele fermentate reduc cu aproape jumătate riscul de răceli și infecții gastrointestinale atunci când sunt consumate zilnic. Surse de probiotice sunt și cerealele și unele batoane energizante.

Fă-ți prieteni câțiva acizi grași!

Acizii grași omega 3 și 6 sunt grăsimi bune cu efect antioxidant și de prevenire a inflamațiilor. Partea bună e că fac minuni în numeroase probleme de sănătate și întârzie îmbătrânirea, însă organismul nu-i produce, deci trebuie să-i obții ei pe alte căi. Omega 3 îl găsești în uleiuri vegetale, pește oceanic, nuci și semințe, iar omega 6 (conține valorosul acid gama-linoleic cu proprietăți antivirale și antimicrobiene) îl poți lua din suplimentele naturiste pe bază de uleiuri extrase din luminița-nopții sau din semințele de coacăze negre. Studii recente scot la iveală beneficiile acidului gama-linoleic în ate­nuarea disconfortului și iritării dinaintea menstruației. Așadar, împuști doi iepuri dintr-un foc:
și sănătoasă tun, și voioasă!

Vitaminizează-te!

Nu doar vitamina C te ajută să reziști în fața virusurilor sezoniere. Imunitatea poate fi slăbită de lipsa unor microelemente (cu care vitamina C conlucrează ca să fii ferită de virusuri) precum zincul, seleniul, fierul, cuprul, acidul folic și vitaminele A, B2, B6 și E. De asemenea, vitamina D, produsă de piele când corpul este expus la soare, are calități antibacteriene și antiinflamatorii, luptând eficient cu radicalii liberi. Cele mai bune surse de vitamina D sunt somonul, ficatul de vită, laptele integral și gălbenușul. Seleniu, zinc și vitamina E găsești în alune și semințe. Surse bune de cupru sunt legumele cu frunze verzi, leguminoasele, cerealele, vitamina A o găsești în ficat, lactate și morcovi, iar complexul B ți-l furnizează spanacul, avocado, carnea de curcan, bananele, nucile.

Întărește-te cu ierburi!

Când alimentația e insuficientă și dezechilibrată, îți vin în ajutor leacurile pe bază de plante. Compușii lor cresc nivelul de anticorpi, stimulând răspunsul imun. Dintre remediile naturale care și-au dovedit eficiența la scară largă se află preparatele pe bază de echinacea, ce inhibă înmulțirea bacteriilor, virusurilor și ciupercilor, reduc inflamațiile și stimulează activitatea celulelor imunitare. O cură sezonieră cu echinacea scade la jumătate riscul de a dezvolta o infecție respiratorie. Rădăcina de astragalus este, de asemenea, una dintre cele mai valoroase din lume, folosită de mii de ani în medicina naturistă pentru echilibrarea sistemului imunitar și ca tonic general.

Stai departe de stres!

Ce legătură e între viroză și stres? Una foarte subtilă, dar care face diferența între o iarnă în care te simți ca un fulg și una în care nu mai scapi de moleșeală și nas roșu. Deși nu e împărtășită de întreaga comunitate medicală, teoria este confirmată de cercetări științifice care pun pe seama emoțiilor negative o serie de tulburări, de la probleme digestive la cele cardiace. De vină nu-i o anume situație stresantă, temporară, ci stresul cronic apărut în urma relațiilor tensionate pe termen lung cu familia, prietenii, colegii sau pe fondul unor frustrări legate de performanțele la serviciu. Stresul slăbește imunitatea prin întreruperea transmiterii de mesaje chimice între sistemele nervos, endocrin și imunitar. În condiții de stres, producția de anticorpi este semnificativ încetinită, iar organismul este predispus la acțiunea agenților patogeni.

Citește și:

Remediile bunicii pentru răceală și gripă

5 trucuri anti-raceala si gripa

Vaccin antigripal: da sau nu?

Articol preluat din ediția de ianuarie 2016 a revistei Femeia.

Autor: Lidia Năstase

Foto: Guliver/Thinkstock


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus