Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Mananca bine fara sa-ti fie rau

Mananca bine fara sa-ti fie rau

Aperitive delicioase, fripturi, sarmale şi alte mâncăruri tradiţionale care-ţi lasă gura apă, nimic nu lipseşte de pe mesele festive de Crăciun şi revelion, când gospodinele se-ntrec în preparate care de care mai gustoase.

Se adaugă prăjiturile, cozonacii, şampania şi alte băuturi fine, care, puse laolaltă, îţi aduc la o singură masă mai multe calorii decât ar trebui să consumi ziua-ntreagă. După o astfel de săptămână de ospăţ, când te pui pe cântar, sigur n-o să-ţi vină să crezi cât de repede s-au acumulat kilogramele! Există însă şi alte efecte, mult mai rapide şi neplăcute, ale mâncatului şi băutului fără măsură: indigestie, crize de bilă sau ulcer, hiper- sau hipoglicemie. De aceea, e bine să fii atentă ce şi, mai ales, cât mănânci şi să ţii cont de câteva reguli. Chiar dacă eşti sănătoasă tun, tot rişti mult dacă faci excese.

Alternative culinare

Cea mai importantă regulă de sărbători este cumpătarea. Al doilea lucru de ţinut minte este că poţi să prepari mâncăruri la fel de spectaculoase şi delicioase folosind ca alternativă la ingredientele grele altele sănătoase. Nu e musai să respecţi întocmai meniul din fiecare an – poţi păstra pe lista de bucate  2-3 preparate tradiţionale preferate de toţi din familie, iar în rest să încerci reţete noi, speciale şi cât mai dietetice.

◆ Preparatele tradiţionale din carne de porc (lebăr, tobă, cârnaţi, şorici, jumări) au un conţinut crescut de grăsimi şi sare. De aceea, trebuie doar să le guşti, de poftă, nu să mănânci cât îţi doreşte inima. Și, oricum, nu pe toate la aceeaşi masă.

◆ Sarmalele și salata de boeuf, ca să fie mai uşoare, se pot prepara cu carne de pui. Sarmalele fierbe-le în suc de roşii diluat cu apă, iar boeuful să conţină maioneză light făcută-n casă, majoritatea sortimentelor din comerţ fiind calorice şi indigeste.

◆ Felul principal să fie pe bază de carne albă: peşte, fructe de mare, curcan, pui – toate pot fi gătite festiv, cu vin sau sosuri uşoare.

◆ Foloseşte cât mai puţină sare şi înlocuieşte-o cu alte condimente sau ierburi aromatice.

◆ Pentru deserturi, foloseşte îndulcitori în loc de zahăr.

Citește și: Mananca bine si slabeste

Legumele să nu lipsească!

Chiar dacă tentaţia de a consuma numai proteine şi carbohidraţi e mare, în această perioadă, regula consumului de legume şi fructe este mai importantă ca oricând. Ele ar trebui să însemne cel puţin 50% din alimentaţia fiecărei zile. Aşadar, nici aperitivele, nici felul principal nu se mănâncă fără garnitură de legume, fie ele crude, murate sau gătite. Previn indigestia şi depunerea kilogramelor în plus. La micul dejun, poţi mânca preponderent fructe şi legume, dar şi lactatele sunt o variantă bună.

Cum să găteşti

În orice caz, nu prăjit. Şi carnea, şi legumele prepară-le numai fierte, la aburi, la grătar, la cuptor. Cele mai bune garnituri sunt pe bază de ciuperci, broccoli, conopidă, sparanghel, care n-au nevoie decât de condimente şi un pic de ulei de măsline ca să aibă un gust fără cusur.

Cât mai puţină pâine

Pe lângă toate caloriile din preparatele festive, numai pâinea mai lipseşte, ca adaos de calorii goale. Cumpără numai pâine integrală sau pâine crocantă de secară în locul celei tradiţionale. Nu e la fel de gustoasă, dar e mai bine: astfel, n-o să fii tentată să mănânci prea multă.

Citește și: Ce mananca femeile slabe

Deserturi mai… uşoare

Când le prepari, foloseşte făină integrală în locul celei albe. Variante mai fericite, dar şi mai costisitoare sunt făina de migdale sau de cocos. Untul de cocos poate fi folosit la gătit în loc de ulei. Cel mai important este să nu alegi reţetele cu mult zahăr în compoziţie sau pe cele cu creme grase.

Băutură cu măsură

Nu puţini sunt cei care ajung să cheme salvarea din cauza alcoolului consumat în exces. E bine să nu bei mai mult de 200 ml de vin, 40 ml de tărie, un pahar de şampanie sau o doză de bere de 330 ml. Ca să prevină hipoglicemia, diabeticii trebuie că mănânce o porţie mică de carbohidraţi după ce beau alcool.

Citește și: Mananca si dormi

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.50/18.12.2014

Autor: Andreea Cohuț

Sursa foto: Thinkstock


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus