Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Astenia de primăvară

Astenia de primăvară

Deși ai avea motive de bucurie (zilele se lungesc, grădinile înfloresc, soarele strălucește din nou pe cer), tu ești obosită, tristă și fără chef. Vestea bună este că astenia, fiindcă despre ea e vorba, poate fi învinsă. Află cum!

E un paradox: în timp ce natura se trezește la viață, mulți dintre noi se simt epuizați, abătuți, lipsiți de vitalitate. Care e explicația? Noi, oamenii, n-am avut parte de acea perioadă de recuperare de care s-au bucurat animalele sălbatice intrate în hibernare, dar și natura și vegetația, care au dormitat în timpul iernii, pentru a se trezi primăvara pline de viață și dornice să profite de fiece rază de soare. Dimpotrivă, noi ne-am continuat viața la fel ca înainte, cu diferența că am mâncat mai mult și am fost mai puțin activi. Nu-i de mirare că primele zile mai călduroase ni se par obositoare și ne inhibă toată energia.

Ce este

Când spun astenie, medicii se gândesc la oboseală fizică accentuată care, spre deosebire de oboseala obișnuită, nu apare în urma unui efort și nu dispare după odihnă suficientă. În afară de oboseală, astenia se poate manifesta cu apatie, somnolență, dureri de cap, dispoziție sufletească schimbătoare, insomnie, scăderea capacității de concentrare, stări depresive.

Cauzele exacte ale acestei stări de slăbiciune generalizată și prelungită nu sunt pe deplin elucidate, dar specialiștii cred că există câțiva factori implicați în apariția ei.

Descoperă vinovații

Nu e un secret că hormonii joacă un rol important în apariția asteniei. Iarna, corpul produce o cantitate mai mare de melatonină, hormonul somnului. Pe măsură ce zilele se lungesc și intensitatea luminii sporește, scade cantitatea de melatonină și crește secreția de serotonină, hormonul bunei dispoziții. Corpul trebuie să se adapteze acestor modificări hormonale, ceea ce îl obosește. Să nu uităm nici de trecerea de la ora de iarnă la cea de vară în ultima duminică din martie, schimbare ce bulversează și mai tare organismul.

Un alt factor ce contribuie la instalarea asteniei este vremea. Neputându-se adapta atât de repede variațiilor de temperatură și umiditate, corpul reacționează printr-o oboseală accentuată.

Nu în ultimul rând, la originea stării de epuizare resimțite de unele persoane primăvara poate sta alimentația grea din timpul sezonului rece, care e bogată în grăsimi, prăjeli, preparate din aluat, dulciuri, dar săracă în legume și fructe.

Corpul poate avea nevoie de câteva săptămâni pentru a-și regăsi echilibrul hormonal și metabolic. Dar îi poți da o mână de ajutor, astfel încât să se adapteze și să se redinamizeze mai repede.

Odihnă și relaxare

Nevoia crescută de somn este modalitatea prin care organismul încearcă să-și recapete echilibrul, să se adapteze schimbărilor aduse de noul anotimp. Cel mai bine este să-l asculți și să-i oferi momente de odihnă oricând poți. Un pui de somn de 30 de minute îl ajută, desigur, să-și refacă forțele. Dacă nu e posibil să dormi ziua, încearcă să te odihnești într-un alt mod. De exemplu, cu două ore înainte de culcare, uită de cotidian, de gândurile negre, de toate lucrurile care te stresează și petrece acest timp doar relaxându-te: ascultă muzică, citește, ieși la o plimbare, râzi cu familia, uită-te la o comedie.

Ce-i de făcut

Iată ce schimbări poți face în stilul tău de viață pentru a trece cât mai lin de această perioadă de tranziție:

* Adoptă o alimentație echilibrată. Schimbările hormonale primăvăratice necesită proteine de calitate (pește, ouă, lactate, carne slabă) și un plus de vitamine (legume, fructe, verdețuri proaspete de sezon, precum urzici, spanac, ridichi, leurdă).

* Petrece mai mult timp în aer liber ca să-ți oxigenezi corpul și să te revitalizezi. În plus, afară te poți bucura de razele binefăcătoare ale soarelui, care alungă stresul și depresia și reglează somnul.

* Fă mai multă mișcare, de preferință tot în aer liber: plimbă-te, mergi cu bicicleta. Activitatea fizică e benefică corpului, dat și spiritului.

* Încearcă să te culci și să te trezești la ore fixe: un orar regulat de somn ajută corpul să se adapteze noului ritm.

* Bea cafea, ceai și alcool în cantități moderate. Consumând în exces aceste substanțe, poți avea diverse neplăceri legate de somn: să adormi greu, să te trezești noaptea fără să mai poți adormi, să te trezești prea devreme dimineața.

Plante de ajutor

Plantele, ca de obicei, sunt ajutoare de nădejde. Ele te ajută nu doar să elimini toxinele acumulate peste iarnă, ci și să învingi oboseala, să-ți refaci rezervele de energie.

* Urzica are efecte depurative și diuretice și îți oferă multe elemente nutritive: hormoni vegetali, calciu, potasiu, magneziu, fier, antioxidanți, vitaminele A, C, K, B2, acid folic. Se consumă sub formă de ceai: pune 2-3 linguri de frunze uscate la 500 ml de apă și fierbe amestecul la foc mic cinci minute, iar apoi lasă să infuzeze zece minute. Bea trei căni pe zi timp de trei săptămâni. Pentru întărirea și dezintoxicarea organismului, poți bea zilnic, zece zile la rând, o linguriță de suc de urzică proaspătă amestecată cu o linguriță de apă.

* Lucerna, plantă furajeră prin excelență, poate fi consumată și de oameni, sub formă de infuzie, fiindcă are efecte revitalizante și remineralizante, fiind un remediu excelent contra asteniei, anemiei, epuizării. Infuzia se prepară din 1-2 lingurițe de frunze uscate la 250 ml de apă clocotită. Se bea o cană pe zi, timp de trei săptămâni.

* Ca să-ți fortifici organismul, fă o cură cu ceai de măceș. Pune 50 g de flori sau frunze la un litru de apă clocotită și lasă la infuzat zece minute. Bea patru cești pe zi. Poți folosi inclusiv fructele: zece măceșe zdrobite la 500 ml apă rece – se fierb la foc mic 15 minute. Bea două cești pe zi, zece zile la rând.

* Cimbrul de grădină te energizează și alungă somnolența: o linguriță de plantă la 200 ml apă clocotită. Bea după fiecare masă o ceașcă.

* Ești iritată și mai nervoasă ca de obicei? Poți bea o infuzie din busuioc sau din flori de levănțică (o linguriță de plantă la 200 ml de apă clocotită), o cană la prânz și alta seara.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.12/24.03.2016
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus