Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Beneficiile aerului rece

Beneficiile aerului rece

Gândul la frigul de-afară îţi dă fiori şi te împiedică să găseşti un motiv de a părăsi încăperea încălzită, statul în faţa calculatorului, a televizorului ori lângă soba încinsă fiind mult mai tentant. Înfrânge-ți această tentație cât mai des, pentru a te bucura din plin de binefacerile aerului rece, deloc puţine, asupra fizicului, dar și a psihicului!

Iarna, cea mai mare parte a timpului ne-o petrecem în încăperi încălzite şi în mijloacele de transport. O primă consecinţă a unei asemenea obişnuinţe (pentru care dăm vina pe vremea rece) şi, de altfel, cea mai serioasă este slaba oxigenare a organismului. De aici, diverse neplăceri: scăderea tonusului fizic, forma psihică şi intelectuală nu prea grozavă, sensibilitatea crescută la afecţiuni respiratorii. Ce ar fi de făcut?

Hai la plimbare!

De ce ai da curs unui asemenea îndemn? Aerul rece al iernii este cu 30% mai bogat în oxigen decât cel de care beneficiem pe durata verii. Aşadar, e păcat să te baricadezi în casă şi să nu te bucuri măcar din când în când de o baie de aer rece! De preferat ar fi, dacă nu ai posibilitatea unor dese escapade la munte, în vreo pădure sau prin preajma unei ape curgătoare, să alegi plimbările prin parc sau pe vreo alee aflată la oarecare distanţă de străzile cu trafic intens de autovehicule, unde aerul să fie mai puţin poluat. Ca temperatura corpului să nu scadă prea mult, ai grijă cum te îmbraci (de preferat, mai multe straturi de haine decât unul singur şi foarte gros) şi cu ce te încalţi (ca să îți ferești picioarele de umezeală şi îngheţ).

Un prim beneficiu al plimbărilor din timpul iernii constă într-o optimă ventilare a plămânilor, acest lucru îmbunătăţind semnificativ circulaţia sangvină. Apoi, nu-i aşa că, imediat ce ieşi afară la frig, devii mai vioaie, iar mintea parcă ţi-e  mai limpede? Efectul benefic al aerului rece asupra psihicului şi a capacităţilor intelectuale (îmbunătăţirea memoriei şi a puterii de concentrare) este demonstrat de nenumărate studii.

Respiră corect

S-ar părea că nu e nimic mai simplu decât să respiri, chiar dacă fără hrană poţi trăi câteva săptămâni, fără apă – câteva zile, iar fără aer – doar câteva minute. Hrana ştii că trebuie să fie sănătoasă şi nu prea multă, apa – de calitate şi suficientă, aerul – curat. Nu e destul însă: foarte important este şi cât şi cum anume îţi pătrunde acesta în plămâni, adică să respiri corect. Altfel, circulaţia sângelui este încetinită, ducând la o slabă oxigenare a organelor şi ţesuturilor.

Ne naştem cu capacitatea de a respira corect – lent şi profund – pentru a-i asigura organismului oxigenul de care are nevoie, doar că procedăm astfel, după cum s-a constatat, doar în primii ani de viaţă, după care, treptat, respiraţia devine precipitată şi superficială, de unde ni se trag nenumărate neplăceri.

Cauza? Pentru omul vremurilor moderne, respiraţia precipitată şi artificială (e antrenat mai mult toracele decât abdomenul, de unde şi denumirea de respiraţie toracică) poate deveni o obişnuinţă din varii motive: *sedentarismul * ţinuta incorectă a corpului (gârbovit şi cu umerii lăsaţi) *obezitatea (suntem mai mereu ghiftuiţi, stomacul e tot timpul prea plin, ficatul e mărit, gazele se acumulează în intestine) * hainele prea strâmte, *stresul, *fumatul. Toate acestea limitează mişcarea muşchiului denumit diafragmă şi reduc volumul cavităţii toracice în timpul inspiraţiei.

Urmarea? Serioase repercusiuni asupra întregului organism: partea inferioară a plămânilor nu funcţionează la capacitate normală și duce treptat la o insuficientă oxigenare a întregului organism, arderile la nivel digestiv nu se fac corect, substanţele nutritive nu sunt asimilate cum se cuvine, toxinele nu sunt eliminate. Iar de aici, şi depresii, oboseală cronică, lipsă de energie, digestie defectuoasă, rezistenţă scăzută la efort, dar şi boli cronice nu doar la nivelul căilor respiratorii, ci și la orice alt organ intern.

Exerciţiu test

Ce-ar fi să-ţi corijezi modul defectuos de a respira? Ai avea doar de câştigat. Aeriseşte încăperea, întinde-te pe podea cu spatele drept, o mână pe abdomen, iar cealaltă pe piept. Inspiră adânc, neapărat pe nas, timp de 6-7 secunde, numărând în gând. Când respiri corect, se umflă abdomenul, nu pieptul, aşa că la inspir ar trebui să simţi cum mâna de pe abdomen se ridică, iar cea de pe piept rămâne nemişcată.

Ţine-ţi respiraţia, menţinând aerul în plămâni timp de zece secunde, apoi expiră lent, tot pe nas, 6-7 secunde, răstimp în care ar trebui să simţi că mână de pe abdomen se lasă în jos. Ţine-ţi din nou respiraţia 4-5 secunde, iar după o pauză de zece secunde, reia ciclul inspiraţie-pauză-expiraţie-pauză. Făcând acest exerciţiu zilnic, dimineaţa şi seara, te vei obişnui ca, în câteva săptămâni, să respiri corect pe o durată tot mai mare și îţi vei îmbunătăţi considerabil sănătatea şi starea de spirit.

Bucurii şi sănătate pentru cei mici

Jocurile în aerul rece al iernii, întotdeauna pe placul prichindeilor, îi ajută să-şi călească organismul, să-şi dezvolte motricitatea, dar şi imaginaţia. Aşadar, încurajează-ţi copilul să le practice cât mai des. Ai grijă doar la cum îl îmbraci şi încalţi ca să nu îngheţe şi urmăreşte să respire pe nas, nu pe gură!

Şi nu uita: fularul se poartă  în jurul gâtului, nu peste gură! Altfel, aerul cald pe care îl expiră copilul intră în contact cu cel rece și duce la formarea umezelii, care se impregnează în fular şi devine periculoasă, favorizând dezvoltarea unor agenți patogeni care îi pot afecta sănătatea. Ceea ce, cu siguranţă, nu dorești să se întâmple.

Ştiai? Iarna, când faci mişcare sub cerul liber, organismul este nevoit să ardă mai multe calorii decât într-o sală de fitness din cauza aerului rece, pentru a-şi regla temperatura.

Citește și:

5 beneficii ale ananasului

7 beneficii ale laptelui de soia

Condimentul-minune ideal in timpul iernii

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.04/28.01.2016
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns