Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Cum să salvăm situația când lovește constipația

Cum să salvăm situația când lovește constipația

Constipația este cea mai răspândită problemă digestivă a americanilor şi afectează, la modul cronic, 25% din canadieni. Situaţia nu este la fel de gravă în Europa, dar aproape 20% din populaţie, cu precădere femei, se tot plâng de constipaţie. De unde vine şi cum scăpăm de ea?

Constipaţia este atât de răspândită printre adulţi, încât  pe bună dreptate ne putem imagina un scenariu sumbru al unui viitor nu atât de îndepărtat în care această dereglare să fie normalitatea, iar un tranzit intestinal lesnicios să apară în peisaj drept ceva total ieşit din comun!

Noi nu suntem, nici pe departe, la fel de „încărcaţi“ precum americanii, care cheltuiesc aproximativ 725 de milioane de dolari pe an pe laxative, dar, la câte reclame pentru suplimente destinate susţinerii digestiei rulează pe canalele media zi de zi, putem trage concluzia că, şi pentru români, constipaţia este o problemă destul de importantă.

În lipsa statisticilor de gen pentru ţara noastră, susţinute de date medicale concrete, trebuie să tragem un semnal de alarmă referitor la adevărata incidenţă a acestei probleme digestive: de multe ori, constipaţia nu este ceea ce pare a fi. Altfel spus, ceea ce pare a fi în mintea „pacientului“.

Pentru că nu există un ritm unanim considerat „corect“ sau „sănătos“ al eliminărilor zilnice sau săptămânale, astfel încât, dacă ne abatem de la el, să ne autodiagnosticăm imediat drept constipaţi. Timpii de lucru ai organismelor noastre pot fi foarte diferiţi, astfel încât o persoană se poate simţi confortabil cu 2-3 scaune pe zi, iar alta – cu un scaun o dată la două zile.

Un simptom care te face neom

Totuşi, pentru a seta nişte repere clare pe baza cărora se poate declara starea de asediu digestiv, specialiştii s-au pus de acord că se poate vorbi despre constipaţie (pasageră) atunci când:

  • Există mai puţin de trei scaune în decursul unei săptămâni;
  • Scaunul este eliminat cu dificultate, cu sforţare sau chiar durere;
  • Scaunul este eliminat incomplet şi este însoţit de senzaţia aferentă de proces neterminat;
  • Scaunul este foarte tare şi uscat;
  • Apar frecvent dureri abdominale, crampe, balonare.

Dacă această stare depăşeşte trei săptămâni, mai ales în cazul în care s-a încercat rezolvarea sa cu ajutorul a diverse medicamente, suplimente, remedii naturale sau chiar mecanic (prin introducerea degetului în rect pentru a ajuta eliminarea), este indicat să ceri ajutorul medicului gastroenterolog.

Acesta te va supune unor investigaţii mai ample pentru a fi în măsură să pună această dereglare în contextul clinic care îţi defineşte starea de sănătate, obţinând  astfel un diagnostic corect al problemelor cu care te confrunţi. Pentru că, mare atenţie, constipaţia este doar un simptom al unei suferinţe mai profunde, este modul „muncit“ prin care organismul suferind vrea să-ţi transmită ceva. Deşi este o problemă atât de răspândită, constipaţia nu trebuie privită ca o stare de normalitate şi tolerată, ci pusă sub semnul întrebării şi investigată medical.

Ce ne înfundă tranzitul intestinal

Stilul de viaţă nesănătos, care presupune sedentarism (lipsa de mişcare încetineşte activitatea colonului), o alimentaţie dezechilibrată (prea multe grăsimi şi carbohidraţi şi prea puţine fibre), hidratare insuficientă (ceea ce are ca rezultat materii fecale uscate şi tari).

Tratamentele medicamentoase care tulbură activitatea sistemului digestiv: cele împotriva durerii, antispasticele, cele antidepresive, cele diuretice, laxativele în exces (folosite, mai ales, în curele de slăbire), suplimentele cu fier, antiacidele gastrice care conţin aluminiu şi calciu, cele hipotensoare.

Ignorarea nevoii de a merge la toaletă (că n-ai unde, că n-ai timp, că nu beneficiezi de condiţii să rezolvi problema în tihnă); acest comportament, exercitat în mod repetat, dă peste cap sistemul excretor, care nu înţelege de ce îi sunt ignorate semnalele, şi nu doar o dată. Din fericire, există şi reţeta inversă, pentru reglarea situaţiei: stabileşte-ţi o rutină pentru evacuarea scaunului în linişte şi, astfel, organismul se va „antrena“ respecte acest moment special al zilei.

Stresul, anxietatea, depresia tulbură liniştea întregului organism, inclusiv a sistemelor digestiv şi excretor.

Intoleranţele sau alergiile alimentare dereglează procesul de absorbţie a nutrienţilor la nivel intestinal, precum şi pe cel de formare şi eliminare a materiilor fecale. Constipaţia sau diareea, balonarea, voma, prezenţa sângelui în scaun sunt simptome frecvente ale alergiilor alimentare.

Disfuncţii ale sistemului digestiv, precum sindromul intestinului iritabil (care poate avea ca simptome atât constipaţia, cât şi diareea, şi care este acutizat tot de stres), diverticulita, tumori sau inflamaţii ale colonului.

Alte probleme de sănătate: diabet, hipotiroidism, leziuni ale măduvei spinării sau creierului.

Există şi cazuri de constipaţie cronică idiopatică, adică fără o cauză clară şi care nu răspunde la tratamentele standard, însă şi acestea pot fi asociate cu tulburări funcţionale ale intestinelor provocate, de exemplu, de fluctuaţiile hormonale sau de tulburări ale activităţii musculaturii colonice.

Trei trucuri inedite pentru alinat scaunele chinuite

În mod evident, o schimbare în bine pe termen lung se poate face numai prin „însănătoşirea“ stilului de viaţă, de la reglarea alimentaţiei, a aportului de lichide, şi până la reglarea activităţii fizice de zi cu zi. Însă există câteva trucuri cu acţiune destul de rapidă, atunci când sunt practicate în mod susţinut:

Apucă-te de yoga! Există câteva posturi care „masează“ sistemul digestiv şi-i îmbunătăţesc activitatea: postura păunului (Peacock Pose), postura de torsiune din aşezat (Ardha-Matsyendrasana), postura plugului, postura eliberării vântului (Pawanmuktasana) şi postura croitorului (Baddha Konasana).

Schimbă-ţi poziţia pe toaletă! Se pare că poziţie cea mai bună pentru eliminarea scaunului este cea pe vine, pe care o folosim în cazul WC-urilor turceşti. Având în vedere că acasă nu avem o astfel de instalaţie, ne putem adapta poziţia vaselor de toaletă înalte cu două ajustări:

Pune un scăunel/băncuţă joasă sub tălpi, ca genunchii să fie mai ridicaţi decât linia şoldurilor;

Apleacă-te uşor în faţă, cu mâinile pe coapse;

În timpul procesului, respiră adânc, din profunzimea plămânilor, cu gura deschisă, pentru a preveni sforţarea şi încordarea planşeului pelvian. Foloseşte respiraţia profundă pentru a creşte presiunea în abdomen, pentru a pune lucrurile în mişcare.

Ia-o pe ulei! Există două moduri de aplicare a acestui truc: ori iei o lingură cu ulei de măsline pe stomacul gol, dimineaţa, ori te apuci de ceea ce se numeşte oil pulling, adică „mestecatul de ulei“, care presupune să plimbi prin gură cam 20 de minute o lingură de ulei (preferabil ceva mai de soi decât de măsline sau de floarea-soarelui, adică susan, cocos) şi apoi s-o scuipi. Nu e atât de uşor de făcut cum e de citit, însă beneficiile acestei practici, citate de un ziar indian – care a făcut un sondaj printre 1.041 de respondenţi – sunt nenumărate, de la atenuarea a diverse tipuri de dureri corporale, probleme ale pielii, ale sistemului digestiv, excretor, hormonal, cardiovascular până la stabilizarea glicemiei sau creşterea anduranţei la consumul de alcool.

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de noiembrie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Georgiana Idriceanu
Foto: Guliver/iStock

Comments

comments

Lasă un răspuns