Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Hipertensiunea: de ce apare, cum o scădem

Hipertensiunea: de ce apare, cum o scădem

Au trecut câțiva ani de când ți-ai măsurat ultima oară tensiunea? Verific-o din nou! Ai putea suferi de hipertensiune fără să știi.

Hipertensiunea arterială (HTA) este cea mai frecventă maladie la noi în țară, dar și în lume. Se estimează că peste cinci milioane de români sunt hipertensivi, iar aproape jumătate din ei nici nu au idee despre asta. E de știut că stilul de viață ales și modul în care ne îngrijim fac diferența între sănătate și boală.

Silențioasă, dar periculoasă

E greu să-ți dai seama că suferi de hipertensiune pentru că pur și simplu nu-i simți prezența în vreun fel. Uneori, apar manifestări discrete, precum oboseală, palpitații, dureri de cap de obicei dimineața, la trezire, amețeli, țiuituri în urechi, respirație îngreunată după efort fizic ușor, nervozitate, insomnie, dar ești tentată să le pui pe seama stresului ori a oboselii și le ignori. Anii trec, iar afecțiunea evoluează în voie. Din păcate, netratată, ea afectează rinichii, inima, vasele de sânge și duce la serioase probleme de sănătate: atac cerebral, infarct de miocard, insuficiență renală, leziuni oculare. Iată de ce e important să-ți măsori periodic tensiunea!

De ce crește tensiunea arterială și, mai ales, cum o putem scădea?

Stresul, principalul responsabil

Surprinzător, noile cercetări tind să susțină că nu există legătură directă între stres și HTA. E adevărat că o situație stresantă (ceartă, emoțiile unui examen, un accident) determină creșterea tensiunii arteriale, dar această creștere e temporară, nu de durată. În schimb, la o persoană deja hipertensivă, stresul face mult mai dificilă revenirea tensiunii la normal, în ciuda tratamentului medicamentos.

Indirect însă, stresul contribuie la instalarea HTA, deoarece încurajează adoptarea unor obiceiuri nesănătoase – abuz de alcool, fumat, excese alimentare, sedentarism – ce afectează vasele de sânge și activitatea organelor.

Sfat. Alege un stil de viață echilibrat (renunță la fumat, evită abuzul de alcool, fă mișcare). Fă tot posibilul să-ți reduci nivelul de stres!


Legătura dintre greutate și tensiune

Se știe că indicele de masă corporală (IMC) influențează tensiunea arterială: cu cât IMC e mai mare, cu atât tensiunea e mai ridicată. Explicația: kilogramele în plus provoacă modificări hormonale, inclusiv rezistență la insulină, care înlesnesc creșterea tensiunii.

IMC este egal cu greutatea (în kg) împărțită la înălțimea (în m) la pătrat. Dacă IMC e mai mic de 18,5 înseamnă că ești prea slabă. Între 18,5 și 25 greutatea ta e normală. Valorile de 25-29,9 indică supraponderalitate, iar la cele peste 30 vorbim de obezitate.

Sfat. Scăderea în greutate, chiar și modestă, permite reducerea semnificativă a tensiunii arteriale.

Lipsa de somn, factor de risc

Tulburările de somn (adormi greu, dormi sub șapte ore, te trezești des noaptea) nu duc doar la oboseală și probleme de concentrare, ci pot sta la originea HTA. Mare atenție în special la apneea de somn: când respirația se oprește, concentrația de oxigen din sânge scade, iar corpul reacționează prin creșterea presiunii arteriale. Așadar, dacă valorile tensiunii nu se normalizează nici cu tratament, verifică dacă nu cumva suferi de apnee de somn.

Sfaturi. Ca să ții departe HTA, trebuie să-ți reglezi somnul. Încearcă ceaiurile de plante (valeriană, tei, passiflora), fă regulat mișcare, redu nivelul de stres, găsește-ți timp pentru activitățile care te relaxează!

Dieta influențează tensiunea

Se știe că un consum de sare mai mare de 5 g pe zi favorizează hipertensiunea. Mulți dintre noi depășesc această cantitate fără să știe, întrucât, pe lângă sarea vizibilă, presărată din solniță în mâncare, există și sarea ascunsă în alimente: pâine, mezeluri, carne, brânzeturi, conserve, chipsuri, murături, semipreparate. Potasiul în schimb, prezent mai ales în legume și fructe, scade tensiunea.

Sfaturi. Adoptă o alimentație echilibrată, bazată pe carne albă și, în cantități mai mici, carne roșie, pește de 2-3 ori pe săptămână, 200-300 g de legume și două fructe pe zi. Redu consumul de sare!

Mișcarea, medicament veritabil

Să nu faci mișcare și să ai tensiunea arterială crescută sunt două aspecte strâns legate între ele. Deși riscul să suferi de HTA crește pe măsură ce înaintezi în vârstă, mișcarea ține departe de tine această neplăcere. Nu e nevoie să participi la maraton sau să mergi zilnic la sală, dar e important să te menții activă.

Sfat. Efecte benefice asupra inimii și vaselor de sânge au în special activitățile fizice de rezistență: mersul pe jos în ritm alert, mersul pe bicicletă, înotul, dansul, urcatul scărilor, grădinăritul, chiar și treburile casnice (aspiratul, ștersul podelelor). Aceste exerciții, practicate 20-30 de minute de cel puțin trei ori pe săptămână (ideal ar fi zilnic), îți reduc cu 4-9 mmHg tensiunea sistolică (numărul mai mare din măsurătoarea tensiunii), deci pot fi la fel de eficiente precum medicamentele.

Bolile, pe lista vinovaților

Hipertensiunea poate avea la origine o boală: diabet, insuficiență renală și, mult mai rar, hipertiroidie, sindromul Cushing, feocromocitom.

Tensiune normală sau prea mare?

* Tensiunea ideală de referință este 120/70. Valorile mai mici de 139/89 sunt considerate normale. Vorbim de hipertensiune când una sau ambele valori depășesc limitele normale.

* Valorile între 140/90 și 159/99 indică hipertensiune ușoară.

* Valorile între 160/100 și 179/109 indică hipertensiune moderată.

* Valorile între 180/110 și 209/119 (sau peste) trădează hipertensiune severă.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr36/08.09.2016
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus