Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Mituri alimentare ale diabeticilor

Mituri alimentare ale diabeticilor

În jurul diabetului de tip II și-au făcut loc numeroase convingeri greșite.

Părerile formate în baza neînțelegerii acestei afecțiuni cronice nu fac decât să perpetueze confuzia și să afecteze felul în care ai grijă de tine. Iată câteva dintre cele mai frecvente mituri.

Am făcut diabet că-mi plac dulciurile.

Nu dulciurile declanşează diabetul, ci obezitatea este factorul de risc. Zahărul joacă un rol indirect, favorizând kilogramele în plus, o condiție a apariției diabetului de tip II. Relaţia dintre obezitate şi diabet este de codependenţă: diabetul de tip II (zaharat) este o afecţiune de care suferă trei sferturi din supraponderali.

Trebuie să slăbesc mult ca să mă vindec.

Pierderea a doar 7% din masa corporală atrage beneficii importante, cu ameliorarea semnificativă a simptomelor. Asta înseamnă aproape 7 kg dacă ai în jur de 90. Când greutatea este peste medie, organismul respinge insulina, hormonul care reglează nivelul zahărului din sânge. Astfel, e nevoie ca pancreasul să muncească suplimentar şi să secrete cantităţi din ce în ce mai mari. Ca efect, glucoza din sânge nu se mai menţine în parametri normali şi se declanşează diabetul de tip II. Kilogramele în plus sunt o povară pentru organism, fie că suferi ori nu de diabet.

Dacă sunt slabă, nu fac diabet

Peste trei sferturi din diabetici sunt supraponderali sau obezi, însă restul au greutate optimă, conform cercetărilor. În cazul persoanelor slabe, grăsimea nu se vede, dar nu înseamnă că ea nu există. Acest țesut adipos acoperă însă organele vitale, stimulând producerea de compuși inflamatori, ceea ce afectează ficatul și pancreasul. Totodată, grăsimea în exces scade sensibilitatea la insulină, fapt care crește riscul de diabet. Oricare ar fi greutatea, sfatul medicilor este să mergi la control anual după 45 de ani, mai ales dacă ai colesterol mare, hipertensiune, ești sedentară ori dacă ai istoric de diabet în familie.

Dacă sunt diabetic, am interzis la dulciuri.

Multe dulciuri sunt permise. Trebuie doar să acorzi atenție indicelui glicemic al produsului și, desigur, cantității. Cea mai sigură formă de dulce este reprezentată de glucidele bune: fructe, legume, cereale integrale. Acestea îți vor potoli pofta de dulce, fără riscul ca glicemia să crească brusc.

Dacă am diabet, nu am voie cartofi.

Cartofii asigură organismului fibrele şi potasiul de care are atâta nevoie. Cartofii nu sunt complet interzişi, însă trebuie să eviți asocierea lor cu grăsimile. Combinația corectă este: cartofi + legume crude sau cartofi + leguminoase gătite (de exemplu, un ghiveci care să includă cartofi, roșii, fasole, mazăre, vinete, dovlecel etc.). Cartofii fac parte din categoria carbohidraților cu indice glicemic mare; ca atare, rămân o delicatesă pentru alimentația diabeticului și pot fi consumați doar ocazional.

Am voie zahăr, dar în cantităţi mici.

Zahărul alb este complet interzis. Ia-ţi din fructe şi legume zaharurile necesare. În privința îndulcitorilor, există încă o serie de controverse. În tot cazul, ferește-te de cei artificiali și optează pentru extract de stevia, sirop de agave, fructoză sau zahăr din nucă-de-cocos ori din mesteacăn, care provin din surse naturale și au indicele glicemic scăzut. Oricât de mare ar fi pofta când vezi prăjituri în vitrină, abține-te să le cumperi și alege să le prepari tu în casă, în varianta sănătoasă: înlocuind făina albă cu făină de migdale, ovăz, caju, iar zahărul alb cu variantele sale.

Trebuie să consum doar produse dietetice.

Sigur că trebuie să fii atentă la ceea ce mănânci, însă produsele dietetice nu sunt mereu cea mai bună alegere doar pentru că sunt scumpe (citeşte cu atenţie eticheta!). Sunt şi alimente mai ieftine care te ajută să ai un regim echilibrat. Mai important decât ce să mănânci în diabet este ce să nu mănânci: în fruntea listei alimentelor ce provoacă o creștere rapidă a nivelului zahărului din sânge sunt pâinea și preparatele din făină albă (paste făinoase, produse de patiserie), orezul alb, cartofii. Acestea au asupra glicemiei efectul dulciurilor cu zahăr, al mierii sau fructelor confiate, interzise în diabet.

Mănânc mult și nu pot schimba asta.

În diabet, organismul nu poate folosi adecvat hrana pe care i-o dai. Prin urmare, nu ai nevoie de mai multă hrană, ci de un regim echilibrat, astfel ca insulina pe care o secretă pancreasul să metabolizeze eficient glucidele, ca acestea să meargă unde trebuie, adică în celule, şi nu să se depună sub formă de strat adipos. Prin urmare, începe cu o dietă care îţi permite să scapi de excesul ponderal şi monitorizează-ţi glicemia, conform recomandării medicului. De ajutor sunt fibrele, dieta slabă în carbohidraţi şi 20 de minute de mişcare moderată pe care s-o efectuezi zilnic.

Diabetul nu dă simptome.

Diabetul de tip II rămâne adesea nediagnosticat din pricină că manifestările sunt subtile, cel puțin în faza inițială. Dovadă că 25 la sută din diabetici nici nu știu că au boala. Există totuși o serie de simptome: te simți deshidratată chiar dacă ai băut apă, bei mai multe lichide ca de obicei, mergi des la toaletă, te simți obosită și flămândă tot timpul, ai pierdut în greutate fără să fi schimbat ceva în dietă. Mergi la un consult – diagnosticul îl afli în urma unei analize de sânge.

Nu am voie să fac mișcare fiindcă am diabet.

Numeroase studii confirmă că activitatea fizică regulată este un adjuvant în managementul diabetului, deci este chiar indicat să faci mișcare. Avantajele sunt multiple: echilibrul metabolismului glucidelor, prevenirea bolilor coronariene, micșorarea nivelului trigliceridelor, reducerea nivelului tensiunii arteriale și, nu în ultimul rând, scăderea în greutate.

Vorbește cu medicul curant în legătură cu tipul de mișcare pe care să-l faci, mai ales dacă toată viața ai fost sedentară.

Nu am voie fructe cu indice glicemic mare.

Există fructe cu indice glicemic mediu – mango, pepene verde –, însă compoziția lor nutritivă (fibre, apă) are o rezultantă glicemică redusă, astfel că pot fi consumate în cantități moderate. Bananele, în schimb, au un indice glicemic mare și nu sunt recomandate. Un caz aparte este al pepenelui verde, despre care știi că e plin de zaharuri și are un indice glicemic mare (75), însă specialiștii îl recomandă fiindcă, în ciuda indicelui ridicat, conținutul de zaharuri pure este scăzut (5%), iar consumul lui nu afectează glicemia.

Știai?

  • Diabetul este o boală extrem de serioasă şi cu consecinţe grave. Statisticile arată că, în prezent, la nivel mondial unu din zece oameni este diagnosticat cu diabet zaharat, iar estimările sunt la fel de sumbre: în zece ani, unu din trei oameni va avea diabet.
  • E semn că ai risc de diabet zaharat dacă glicemia ta pe nemâncate indică peste 111 mg/dl. La omul sănătos, valoarea este în jur de 90 mg/dl.
  • Grăsimea abdominală este foarte periculoasă, fiind cea care bulversează capacitatea organismului de a folosi principala sursă de energie – glucoza. În categoriile de risc intră femeile cu talie peste 80 cm şi bărbaţii care depăşesc 90 cm.
  • La fiecare trei secunde, cineva în lume primeşte diagnosticul de diabet.
  • O singură băutură îndulcită cu zahăr (cafea, suc, ceai) consumată zilnic crește cu 18% riscul de diabet de tip II, arată studiile.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr26/30.06.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: 123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus