Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Osteoporoza nu e inevitabilă

Osteoporoza nu e inevitabilă

Deși afectează una din trei femei intrate la menopauză, osteoporoza poate fi evitată dacă avem grijă de oase începând chiar de acum.

Ai putea crede că osul este o materie inertă, inactivă, „moartă“. Dar nu e așa. Dimpotrivă, e cât se poate de viu și se reface în permanență. Scheletul e un șantier perpetuu, care se înnoiește la fiecare 3-4 luni.

Și oasele îmbătrânesc

Osteoporoza, care înseamnă „os poros“, determină scăderea densității și calității oaselor. Iar un os mai puțin dens înseamnă un os mai fragil, mai predispus la fracturi. Boala se instalează atunci când oasele pierd calciu mai repede decât îl poate organismul înlocui. După 35-40 de ani, cu toții suferim o oarecare decalcifiere osoasă, dar la femei fenomenul se accelerează la menopauză, când scade cantitatea de estrogeni și progesteron, hormoni implicați în menținerea și formarea țesutului osos. În primii 5-10 ani după menopauză, femeile pierd în fiecare an 1% din densitatea osoasă, pierdere la care contribuie faptul că, pe măsură ce îmbătrânim, absorbim mai greu calciul, iar pielea sintetizează mai puțină vitamina D, care fixează calciul. 

Te amenință și pe tine?

Riscul de a suferi de osteoporoză depinde de capitalul osos pe care îl avem în jurul vârstei de 40 de ani. Moștenirea genetică, alimentația, hormonii, stilul de viață influențează soliditatea oaselor. Dacă avem o rezervă osoasă solidă vom face față fără probleme pierderilor de țesut osos legate de vârstă. Printre factorii ce favorizează boala se numără și: cazuri de osteoporoză în familie, carență de calciu sau vitamina D, menopauză precoce (înainte de 45 de ani), unele tratamente (cu cortizon), o greutate mai mică de 57 kg (schelet mic).

Consecințele pot fi grave

Când oasele își pierd rezistența, o simplă căzătură sau căratul unei greutăți mai mari poate duce la frângerea oaselor. Cele mai expuse riscului de fractură sunt încheietura mâinii, vertebrele, șoldul, umerii: aceste oase se pot fractura chiar și la șocuri banale. Din păcate, fracturile osteoporotice duc deseori la dizabilitate sau chiar la deces.

Osteodensitometria, un test necesar

Decalcifierea osoasă nu provoacă simptome și nici durere. Singura modalitate de a o descoperi înainte să se producă o fractură este osteodensitometria (DEXA), care măsoară densitatea și rezistența osoasă cu ajutorul razelor X. Medicii testul în primii doi de la instalarea menopauzei.

Niciodată nu e prea târziu să previi

O oarecare pierdere osoasă pe măsură ce înaintăm în vârstă e inevitabilă, dar asta nu înseamnă că nu putem scădea riscul de a dezvolta boala sau, cel puțin, să-i încetinim evoluția. Ce ne ajută cel mai mult? Exercițiile fizice, calciul și vitamina D. Acest trio de succes joacă un rol atât de important în lupta împotriva osteoporozei și merită să discutăm mai pe larg despre fiecare în parte.

Fă mișcare!

Când vine vorba de prevenirea osteoporozei, exercițiile ideale sunt cele în care picioarele ne susțin propria greutate (mers, jogging, urcatul scărilor, dans, badminton, volei, tenis) și cele care forțează mușchii să se contracte (genuflexiuni, flotări, abdomene, ridicarea de greutăți cu brațele și picioarele). S-a dovedit că este mai bine pentru oase să alternăm exercițiile, să supunem mereu oasele și mușchii unor provocări noi. De pildă, după o vreme în care activitatea noastră fizică s-a bazat pe mersul pe jos, să trecem la dans, apoi la urcatul scărilor.

De reținut: Înainte să începi vreun program de exerciții cere sfatul medicului, mai ales dacă știi că ai probleme de sănătate (boală de inimă, hipertensiune, obezitate).

Calciul din farfurie

Calciul este esențial pentru sănătatea oaselor la orice vârstă. În copilărie și tinerețe, fără el nu putem căpăta densitatea osoasă maximă determinată genetic, iar pe măsură ce îmbătrânim ne ajută să ne păstrăm oasele rezistente. La vârsta adultă avem nevoie de 1.000-1.200 mg de calciu pe zi, ba chiar 1.500 mg după menopauză.

Cele mai bune surse de calciu sunt lactatele, somonul și sardinele cu oase. Vegetalele au și ele calciu, dar corpul îl absoarbe prea puțin din cauza oxalaților și fitaților conținuți de plante. Cele mai bune surse vegetale de calciu: broccoli, varză, fasole verde, soia, nuci, migdale, unele ape minerale.

Ar fi bine să mănânci trei produse lactate pe zi. Dacă nu vrei sau nu poți consuma lactate, doar cu legume nu-ți vei acoperi nevoia din acest mineral prețios, așa că probabil va trebui să iei suplimente cu calciu. Nu fără acordul medicului.

Bucură-te de soare!

Calciul, pe cât de prețios este, fără vitamina D, care ajută la fixarea lui în oase, nu e de folos oaselor. Vitamina D e prea puțin prezentă în alimentație, dar corpul o poate fabrica gratis, cu ajutorul razelor solare. Condiția este să ne expunem brațele și fața cel puțin 15 minute pe zi la soare, tot timpul anului. Ceea ce e imposibil, căci nu sunt 365 de zile însorite pe an. Iată de ce aproape toți avem un deficit de vitamina D, mai ales în lunile reci. Putem lua suplimente de vitamina D, dar numai la recomandarea medicului (zilnic, avem nevoie de 400-600 UI).

Alți trei aliați de nădejde

Calciul și vitamina D nu sunt singurii nutrienți esențiali în prevenirea osteoporozei. Cu o dietă variată și echilibrată îți poți asigura toate celelalte vitamine și minerale ce contribuie la menținerea sănătății oaselor. Iată trei dintre acestea:

* Magneziu. Convertește vitamina D în forma ei cea mai activă. Găsim magneziu în legumele cu frunze verzi, nuci, alune, banane, avocado, pudră de cacao.

* Vitamina C. Participă la buna formare a oaselor. O găsim în citrice, pătrunjel, ardei, broccoli, căpșune.

* Potasiu. Scade resorbția osoasă și crește densitatea oaselor. Îl găsim în legume verzi, roșii, castraveți, dovlecei, banane, avocado.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr11/23.03.2017
Autor:Angelica Cîlțan
Sursa foto: 123RF

Comments

comments

One thought on “Osteoporoza nu e inevitabilă

  1. Minunat subiectul. Am dori cat mai multe articole despre premenopauza si menopauza.Ajuta foarte mult. Multumim

Lasă un răspuns

Sus
\n