Esti aici
Acasa > Sanatate > Medical > Tendinita – cum o tratezi repede și bine

Tendinita – cum o tratezi repede și bine

Grădinărești, tricotezi, dansezi, joci tenis, alergi sau faci gimnastică. Dacă ești o persoană activă, mereu în mișcare, devii candidata ideală pentru tendinită, o afecțiune care de cele mai multe ori apare pe neașteptate.

Tendoanele sunt țesuturi conjunctive fibroase, rezistente, de un alb sidefiu, care leagă mușchii de oase. Fiecare mișcare a corpului (mersul, urcatul scărilor, alergarea, ridicarea greutăților etc.) se face cu ajutorul tendoanelor, care transmit forța și mișcările mușchilor către oase, producând deplasarea acestora. Așadar, sunt unele dintre cele mai solicitate părți ale corpului.

O mișcare bruscă sau greșită, dar și repetarea frecventă a anumitor gesturi (de pildă, tricotatul ori tenisul) duc la inflamarea unuia sau mai multor tendoane. Urmarea? Tendonul lezat se freacă anormal de teaca prin care culisează, provocând durere. Află de ce apare tendinita și cum tratezi cât mai repede și bine această suferință, în funcție de localizarea ei!

Simptome „zgomotoase“

Durerea acută, ascuțită (ca de înțepătură), care apare brusc la nivelul unei articulații în timpul unei activități fizice te duce cu gândul la tendinită. Aceasta e suficient de intensă ca să te împiedice să-ți vezi de treburile de zi cu zi, nu cedează la repaus și crește în intensitate când atingi zona afectată sau faci o anumită mișcare. Tendinita e însoțită și de alte simptome: pielea care acoperă teaca tendonului se înroșește, se umflă și e caldă, scade forța musculară din zona cu pricina (genunchi, mână, umăr, cot etc.), funcționarea tendonului suferind este afectată până în punctul în care efectuarea unor gesturi simple precum apucatul obiectelor sau ștersul geamurilor devine dificilă sau chiar imposibilă.

De ce apare

Cauzele tendinitei sunt multiple și adeseori asociate: slăbirea unui tendon prin solicitarea frecventă și exagerată a acestuia (de exemplu, printr-o activitate sportivă, gesturi repetitive), purtarea încălțămintei prost adaptate, care creează puncte de presiune neadecvate, obezitatea, frigul, absența încălzirii înaintea începerii unei activități fizice, mișcări greșite, o lovitură, un șoc.

Tendinita apare cel mai des la genunchi, talpă, cot, umăr, încheietura mâinii, tendonul lui Ahile. Indiferent de tipul afecțiunii, medicamentele recomandate sunt aceleași (antiinflamatoare administrate local sau oral), însă măsurile de îngrijire depind de zona afectată.

Deoarece tendoanele sunt slab vascularizate, vindecarea lor durează săptămâni sau luni chiar dacă nu se administrează tratamentul corect.

La umăr

Poți suferi o tendinită a umărului dacă faci un efort neobișnuit (de exemplu, muți mobila) sau repeți des gesturi care îl solicită intens: înot, baschet etc. La început, durerea apare numai când aduci brațul la înălțimea umărului. În timp, devine dureroasă aproape orice mișcare a mâinii, mai ales ridicarea ei deasupra capului. Fără tratament acordat la timp, articulația umărului capătă o oarecare rigiditate, iar mișcarea brațului este limitată.

* Ce-i de făcut. Odihna este cheia tratării tendinitei. Timp de câteva săptămâni, ar fi bine să eviți activitățile care îți suprasolicită brațul și umărul, ca să se vindece tendoanele. În primele zile, aplică o pungă cu gheață pe umăr (învelită într-un prosop) și imobilizează brațul cu o eșarfă.

Tendonul lui Ahile

Sportul excesiv sau încălțămintea nepotrivită duc la inflamarea tendonului lui Achile. Durerea apare sub călcâi, iar după un exercițiu sau un efort, se extinde până la gambă.

* Ce-i de făcut. Ai grijă să bei suficientă apă, întrucât tendonul lui Ahile este foarte sensibil la deshidratare. Poartă numai încălțăminte comodă, care nu te strânge. Evită pantofii cu toc, dar și încălțămintea sport de proastă calitate. Ortopedul ți-ar putea recomanda talonete din silicon pentru amortizarea șocurilor.

La genunchi

O mișcare bruscă de răsucire a genunchiului este suficientă ca să ducă la tendinită. Expuse acestui pericol sunt persoanele care practică anumite sporturi ce presupun frânări și sărituri repetate (volei, baschet, fotbal, schi etc.). Primul semnal de alarmă este durerea localizată în jurul genunchiului, ce apare în timpul mișcării. Dacă îți continui activitatea, ea va crește în intensitate, ba, mai mult, te va sâcâi și în repaus. Gesturile obișnuite (urcatul scărilor, așezatul pe scaun) sporesc durerea. Genunchiul se umflă, iar pielea se înroșește și devine caldă.

* Ce-i de făcut. Când aplici tratamentul imediat, te vindeci mai repede. Nu amâna vizita la medic! Dacă zona e inflamată, aplică gheață pentru 10-15 minute din două în două ore și ia un antiinflamator. Timp de câteva săptămâni (sau luni dacă durerea persistă), menține genunchiul în repaus: fără mișcări forțate, sărituri, sport etc.

Încheietura mâinii

Tendinita pumnului poartă numele de tenosinovită. Cel mai frecvent, apare din cauza mișcărilor repetitive: folosirea zilnică și îndelungată a mouse-ului, tricotatul, croitoria. Durerea, prezentă la încheietura mâinii, e inițial moderată. Dacă nu iei măsuri, în scurt timp ea devine vie și invalidantă, extinzându-se spre antebraț. Mișcările degetului mare sunt considerabil stânjenite. Deseori, apar simptome de inflamație locală: tumefacție, căldură, înroșire. Palparea zonei produce o durere intensă.

* Ce-i de făcut. Ca în orice tip de tendinită, repausul este esențial pentru vindecare. Evită mișcările ce-ți provoacă durere până când aceasta dispare de tot. Este util să folosești o fașă elastică pentru o săptămână, iar dacă durerea e intensă, cumpără o orteză fixă de pumn (ortopedul te sfătuiește în acest sens).

Când te adresezi medicului

* Durerea e intensă sau mobilitatea articulației e afectată serios.

* Nu observi o atenuare după câteva zile de tratament.

* Apar alte simptome precum febră sau pierderea sensibilității în acea zonă.

Cum previi

* Dacă serviciul tău implică mișcări repetitive (croitorie, sortat, împachetat, folosirea computerului etc.), ia regulat pauze ca să permiți mușchilor solicitați să se relaxeze.

* Nu face eforturi fizice neobișnuite sau exagerate.

* Dacă practici vreun sport, încălzește-te înainte să începi antrenamentul. Poartă echipament adecvat (atenție în special la încălțăminte!).

Citește și:

Tonifica-ti muschii spatelui

Obiceiuri care te îmbătrânesc

Cele mai bune seminte pentru sanatate

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.36/10.09.2015

Autor: Angelica Cîlțan

Sursa foto: pexeles.com



Booking.com

Comments

comments

Leave a Reply

Sus