Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medicina naturista > 10 alimente pentru sănătatea ficatului

10 alimente pentru sănătatea ficatului

Este cel mai mare organ, după piele, și al doilea ca importanță după creier, iar funcționarea lui, optimă sau defectuoasă, are un impact major asupra sănătății. Descoperă ce alimente îi redau vigoarea!

Ficatul sănătos joacă un rol cheie în combaterea problemelor digestive ca balonarea sau constipația și a metabolismului leneș. Numit creierul chimic al organismului, ficatul reglează nivelul glicemiei, care, în dezechilibru, provoacă pofta de dulce, oboseala și tulburările de concentrare. Ficatul toxic duce la afecțiuni inflamatorii, diabet, artrită, hipertensiune arterială și boli autoimune. Când funcțiile ficatului sunt perturbate, se instalează dezechilibrele hormonale ce dau dureri de cap, indispoziție și depresie. Ca să te simți mai bine, hrănește-te cu ce trebuie!

Varză

Face parte, alături de conopidă, broccoli, varza kale și varza-de-Bruxelles, din categoria legumelor crucifere (frunzele cresc în formă de cruce), ce îmbunătățesc capacitatea de detoxificare a ficatului. Aceste alimente conțin fitonutrienți vitali – flavonoide, carotenoide, sulforafan, indoli –, ce ajută ficatul să neutralizeze substanțele chimice, pesticidele, medicamentele și agenții carcinogeni. Sunt, de asemenea, anticancerigene și bogate în enzime, acele proteine ce pun în mișcare toate funcțiile organismului.

Sfeclă-roșie

E bogată în vitamine (A, C, complexul B), minerale (fier, magneziu, fosfor, zinc) și are o calitate importantă: spală organismul de toxine, curăță sângele și regenerează ficatul, contribuind la întărirea imunității și scăderea colesterolului. Betacianina, substanţa care-i dă culoarea, este responsabilă de eliminarea reziduurilor și, potrivit studiilor, inhibă dezvoltarea celulelor canceroase. Beneficiezi de toate proprietățile indiferent cum o prepari, dar e mai sănătoasă crudă, sub formă de suc. Începe cu 50 ml și crește cantitatea treptat (ca să eviți greața sau amețelile), până la maximum un pahar. Este eficientă în combinație cu mărul și morcovul.

Usturoi

Unul dintre cele mai vechi leacuri, usturoiul conține un compus activ sulfuros numit alicină, considerat un aliat natural pentru îmbunătățirea funcției ficatului. Astfel, usturoiul, ceapa verde, hașma și prazul contribuie la eliminarea mercurului din organism și a anumitor aditivi alimentari toxici. Practic, cu ajutorul acestui compus sulfuros, ficatul produce glutation, necesar pentru neutralizarea radicalilor liberi.

Anghinare

S-au realizat cercetări intensive asupra acestei legume populare în zona mediteraneeană și consumată mai ales de francezi. S-a demonstrat că doi fitonutrienți din compoziția anghinarei – cinarina și silimarina – hrănesc ficatul, sporesc producția de bilă și previn apariția nisipului și a pietrelor biliare.

Fructe de pădure

Sunt considerate superalimente pentru bogăția de antioxidanți ce protejează ficatul și întregul organism de radicalii liberi și stresul oxidativ ce îmbătrânește celulele și favorizează bolile cronice.

S-a demonstrat că antocianina și polifenolii din fructele de pădure inhibă dezvoltarea celulelor canceroase la nivelul ficatului.

Mere

La fel ca fructele de pădure, merele conțin o serie de compuși fenolici foarte puternici, ce luptă cu bolile inflamatoare. Aceste fructe sunt bogate, de asemenea, în pectină, o sursă importantă de fibre, care înlesnește eliminarea toxinelor.

Sparanghel

Prebioticele sunt fibre ce nu pot fi digerate, dar benefice pentru că hrănesc flora stomacului, ce conține probiotice (microorganismele ce asigură sănătatea și starea de bine). Găsești prebiotice în sparanghel, precum și în praz, crucifere și câteva rădăcinoase, precum cicoarea și sfecla-roșie.

Semințe

Dovleac, in, susan, floarea-soarelui, chia – toate aceste semințe sunt o sursă prețioasă de acizi grași esențiali omega 3 și 6, vitamina E, magneziu, mangan, molibden și zinc, importante pentru detoxificarea ficatului, echilibrul hormonal, scăderea inflamațiilor și sănătatea pielii. Consumă zilnic câte o lingură de semințe măcinate (crude, nu prăjite), adăugate în salate!

Linte

Proteinele vegetale din leguminoase ca lintea, năutul, boabele de fasole neagră și pestriță contribuie la refacerea celulei hepatice în profunzime. Prin conținutul de fibre, reglează tranzitul și ajută la eliminarea substanțelor inutile.

Avocado

Este o sursă vitală de grăsimi mononesaturate și conține glutation, un nutrient esențial pentru sănătatea ficatului. Consumă avocado zilnic, ca atare sau sub forma unei paste revigorante amestecate cu ceapă, roșii și verdețuri, pentru a contracara efectele stresului oxidativ din organism.

Puțină iuțeală nu strică!

Alege condimentele la orice masă – sunt antiinflamatoare, antivirale și au proprietăți antimicrobiene. Iată-le pe cele care stimulează în mod special activitatea ficatului:

  • Ghimbir. Are efect detoxifiant, curăță arterele și s-a demonstrat că scade cu 30% colesterolul rău.
  • Chimen. Sporește puterea de detoxificare, stimulând secreția enzimatică a pancreasului.
  • Coriandru. Semințele ajută ficatul să reducă trigliceridele și să regleze nivelul colesterolului.
  • Ardei iute. Efectul de încălzire stimulează secreția gastrică, arderile metabolice și toxinele.
  • Scorțișoară. Folosită de sute de ani pentru savoare, împiedică îngroșarea arterelor și topește grăsimile.
  • Curcuma. Compușii ei vindecă ficatul, ajută la detoxificare și întăresc organismul.

Bea apă, pentru că înlesnește activitatea ficatului și spală reziduurile!

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.22/04.06.2015

Autor: Lidia Năstase

Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns