Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medicina naturista > 9 uleiuri bune pentru sănătate

9 uleiuri bune pentru sănătate

Unele sunt mai potrivite la gătit, altele – ideale pentru uz cosmetic. Ce poți alege în afară de celebrul ulei de măsline, bun la toate?

Deși toate conțin acizi grași și o mulțime de vitamine, uleiurile nu sunt la fel. Dintre cele recomandate în bucătărie, unele au punctul de ardere mai ridicat, deci sunt numai bune la prăjit, iar altele pot fi folosite doar în salate. Pentru sănătatea pielii și a pă­rului uleiurile sunt adevărate elixire, însă, în ciuda beneficiilor, pot da reacții adverse când nu sunt compatibile cu tipul de ten.

De orez

Este unul dintre cele mai sănătoase, bun și pentru gătit, și pentru ten grație acțiunii antiage. Conține vitamine și are un profil nutritiv similar celorlalte uleiuri. Iese însă din mulțime grație punctului de ardere ridicat (>230˚C), ceea ce îl face perfect la prăjit. Dintre proprietățile lui unice se remarcă și o concentrație mare de antioxidanți (oryzanol și tocotrienol), care scad colesterolul și protejează inima.

De nucă

Te scapă de riduri, infecții fungice, previne căderea părului și mătreața, este hidratant și antibacterian. Totodată, aroma delicată de nucă te duce cu gândul la prăjituri și chiar îl face potrivit la prepararea lor. Consumat în deserturi și pulverizat
în salate, beneficiile acestui ulei sunt numeroase: îmbunătă­țește circulația, întărește oasele, previne bolile inimii, pe cele hepatice și, potrivit unor studii recente, e anticancerigen.

De cocos

Poate fi folosit cu succes atât în bucătărie, cât și pentru îngrijire, în creme de față ori ca atare, ca loțiune de corp, balsam de buze, demachiant, mască de păr antimătreață sau hidratantă. Rezistența la tem­pe­raturi ridicate (200° Celsius) îl face să fie potrivit la prăjit și legume sotate. Dacă nu agreezi aroma, alege unul cu miros neutru. Caută-l pe cel virgin, pentru a beneficia de antioxidanți la maximum.

De rapiță

Poate nu știai că rapița se înrudește cu varza și broccoli. Uleiul are o textură ușoară, o aromă neutră și o toleranță sporită la temperaturi mari; de aceea, poate fi folosit la prăjit fără ca gustul să sufere modificări. Are un nivel ridicat de steroli și, astfel, protejează inima. Și pentru frumusețe este bun: bogat în vitaminele E și K, el este folosit ca bază în cremele de față întrucât dă suplețe și strălucire tenului, ștergând ridurile fine. Caută un ulei de rapiță organic, obținut din plante nemodificate genetic și nici tratate cu pesticide.

De susan

Vedeta bucătăriei asiatice, acest ulei are punctul de ardere ridicat, fiind adecvat pentru preparare termică îndelungată. În varianta brună, este obținut din semințe prăjite, se pretează doar la salate sau sosuri light. Bogat în nutrienți și cu aromă
de nucă, uleiul de susan e eficient și în problemele tenului: este antiinflamator, antibacterian, previne înroșirea, vindecă rănile și formează un ecran protector. Se crede că ar fi primul ulei folosit în lume.

De porumb

Nu este prea popular ca întrebuințare cosmetică, dar procentul crescut de acid linoleic îl face să pătrundă rapid în piele, dovedindu-se un ulei excelent pentru masaj. Datorită fitosterolilor prezenți în cantități mari, e folosit cu succes în alime­tație întrucât scade colesterolul. Nutriționiștii recomandă temperaturile scăzute de depozitare, pentru evitarea formării de compuși toxici.

De in

Nu doar purifică organismul, ci contribuie la atenuarea petelor pigmentare și la estomparea cearcănelor, conferind luminozitate chipului. Bogat în omega 3, este cel mai bun în salate și smoothie-uri întrucât nu rezistă la temperaturi mari. Este de evitat dacă iei anticoagulante.

De avocado

Extras din pulpa fructului, nu din sâmbure, acest ulei are unul dintre cele mai ridicate puncte de ardere printre grăsimile vegetale, ajungând la aproape 380˚ Celsius. Prin urmare, te poți bucura de aroma lui untoasă atât în preparatele gătite, cât și în salate sau la ornarea supelor-creme. Pentru păstrarea savorii, ține-l la frigider și scoate-l la temperatura camerei înainte de a-l folosi la gătit. Proteinele și grăsimile nesaturate îl transformă într-un aliat al pielii: este delicat, emolient, nutritiv, regenerant, amână îmbătrânirea. Trebuie însă evitat dacă pielea ta are tendință acneicăe, fiindcă este comedogen (înfundă porii).

De struguri

Proprietățile astringente fac din acest ulei una dintre cele mai inspirate alegeri dacă ai pielea predispusă la acnee. Conține acid linoleic, cu proprietăți antiinflamatoare. Cu conținut redus de grăsimi saturate, acest ulei are un punct înalt de ardere, deci poate fi folosit la grătar, dar și la dressinguri. Fiind subtil aromat, nu acoperă savoarea altor ingrediente. Uleiul de struguri trebuie însă consumat cu măsură, fiindcă atuurile sale se transformă în defecte: cercetările arată că grăsimile omega 6 și 9 pe care le conține sunt antiinflamatoare, dar, în cantități mari, au exact efectul contrar.

Citește și:

Articol preluat din ediția de ianuarie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Lidia Năstase
Foto: Guliver/Thinkstock

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus