Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medicina naturista > Iarba cu gust de lamaie

Iarba cu gust de lamaie

Ai putea crede, judecând după numele pe care-l poartă (în traducere, „iarbă de lămâie“), că lemongrass face parte din familia citricelor. Dar i se spune și verbină-de-India și este o plantă din familia gramineelor, asemenea grâului sau secarei.

Originară din India și Asia, planta este cunoscută și folosită cu precădere pentru aroma sa delicată de lămâie, care aduce foarte mult cu gustul și savoarea citricelor. Folosit mai mult în bucătăria asiatică, lemongrass este cultivat astăzi în toată lumea. Se comercializează proaspăt, uscat, pudră sau ca ulei esențial, dar în orice formă are multiple beneficii terapeutice.

Proprietăți alese

Acidul citric este principalul element pe care iarba-de-lămâie îl conține. Este atuul care face din lemongrass o mirodenie cu reale calități terapeutice, având proprietăți antioxidante și antibacteriene. Din timpuri străvechi, planta a fost folosită pentru a diminua diverse probleme respiratorii și chiar pentru scăderea febrei. Lemongrass este un bun calmant al durerii. Ajută la reducerea contracțiilor musculare, relaxând mușchii, dar poate fi folosit și în calmarea durerilor abdominale, a migrenelor. Este eficace în tratarea diabetului zaharat de tip II și a obezității datorită proprietăților detoxifiante puternice.

Ceaiul de lemongrass este recomandat celor care suferă de anxietate, stres sau insomnii. În Brazilia este folosit de secole în medicina tradițională în locul sedativelor ușoare. Folosit sub formă de ulei esențial, lemongrass este benefic împotriva infecțiilor și durerilor cauzate de H. pylori și stafilococul auriu. Îl poți folosi în aplicații externe, în amestec cu un ulei vegetal (cinci picături de ulei esențial de lemongrass la 10 ml de ulei de bază – de nucă-de-cocos, de sâmburi de struguri, de floarea-soarelui presat la rece), pentru relaxare musculară, circulație deficitară, regenerarea țesuturilor.

Consumul regulat de lemongrass aduce beneficii în reduce-rea și menținerea unui nivel sănătos al trigliceridelor, dar și în scăderea colesterolului rău (LDL). Împiedică depunerea lipidelor și protejează de afecțiuni cardiace.

Utilizări culinare

Folosit în prepararea diverselor rețete, gustul lui acrișor dă o notă deosebită oricărui fel de mâncare. Gustul asemănător cu al lămâii (cu un mic accent de ghimbir), dar și foarte aromat și consistența fibroasă îl recomandă ca ingredient potrivit pentru a fi pus la începutul preparării mâncării. Dacă dorești un gust mai subtil, adaugă-l la final, cât să aromatizeze preparatul.

Aroma sa se potrivește foarte bine cu carnea de pește, pasăre și cu fructele de mare. Este un ingredient de bază în bucătăria thailandeză. Sunt recunoscute, de altfel, calitățile supei thailandeze (Tom Yum Kung), despre care se spune că poate combate răceala și anumite forme de cancer, fiind în egală măsură aliment și medicament.

Secrete

Când cumperi lemongrass, alege tulpini ferme, nu moi. Partea inferioară a tulpinii trebuie să fie aproape albă, iar cea superioară, de un verde crud.

Înainte de a folosi tulpinile, lasă-le în apă cel puțin două ore.

În frigider, ambalat în pungi de hârtie, rezistă două săptămâni, iar în congelator – câteva luni. Ambalează-l cu mare atenție, fiindcă îşi împrumută cu ușurință mirosul celorlalte alimente.

Supă thailandeză

1 cană cu creveți, 3 ardei chili, 5 fire de coriandru, 2 linguri cu sos de pește, 3 frunze de lămâie kaffir (le poți înlocui cu coajă rasă de lămâie, câțiva stropi de zeamă de lămâie și o foaie mică de dafin), 1 lemongrass, 1-2 limete, 5 ciuperci proaspete, 4 căni cu apă, 1 lingură cu Nam Prig Pow (pastă de chili thailandeză)

Preparare: pune apa la fiert și, când dă în clocot, pune lemongrassul ușor zdrobit (pentru a-și elibera mai bine aroma). După cinci minute, adaugă în oală frunzele de kaffir, creveții curățați și lasă-le să dea în câteva clocote (creveții se fierb foarte repede). Toarnă supa de creveți într-o supieră în care ai pus deja sosul de pește, sucul de la o limetă și ardeii iuți curățați de semințe. Aromatizează cu zeama de limetă rămasă, presară coriandru și pune pasta de chilli. Servește-o imediat.

Pentru Nam Prig Pow:

4 linguri cu ulei,  3 linguri cu usturoi tocat, 3 linguri cu ceapă albă tocată mărunt, 3 ardei chili mari uscaţi, curățaţi de semințe și tăiați mare, 2 linguri cu zahăr, 1 linguriță cu sare

Preparare: călește usturoiul în ulei și, când a devenit auriu, dă-l deoparte. Adaugă în același ulei ceapa și, după ce a devenit crocantă, pune-o peste usturoi. Călește ardeii iuți și transformă-i în pastă împreună cu ceapa și usturoiul călite. Reîncălzește uleiul, adaugă pasta, pune sarea și zahărul și lasă până când obții un sos gros.

Articol preluat din ediția de ianuarie 2015 a revistei Femeia.

Autor: Mariana Fătulescu

Sursa foto: Thinkstock


Lasă un răspuns

Sus