Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medicina naturista > Muguri în bucate

Muguri în bucate

Mugurii conțin esența plantelor din care provin, fiind alcătuiți din elemente nutritive vitale și ușor de asimilat.

Folosește mugurii zilnic, fără a-i prepara termic, pentru a beneficia din plin de enzimele lor vii și de ceilalți compuși valoroși. Se pretează în numeroase variante apetisante. Iată câteva calități ale mugurilor și cele mai gustoase combinații în care să-i savurezi.

Muguri de pin

Nu e vorba, așa cum ai crede la prima citire, de faimoasele semințe de pin, ci de vârfurile tinere, nedezvoltate, dar pline de prospețime ale pinului. Din aceeași categorie plină de virtuți face parte bradul. Ambele soiuri de muguri sunt înzestrate cu o pleiadă de calități: ajută la refacerea tonusului general, fixează calciul, vindecă plămânii, redau pofta de mâncare, taie greața, înlătură stresul, migrenele, amețelile, combat oboseala cronică. Printre utilizările frecvente se numără preparatele din ace de pin sau brad sub formă de sirop, cu rol calmant în afecțiunile respiratorii, dar și în tulburările digestive sau nervoase. Mai puțin obișnuită este utilizarea în mâncare.

Sfat. Folosește-i pentru a aduce un plus de prospețime salatelor, în care adaugi legume trase în unt, bucățele de carne friptă și salată verde. Când ai chef de o gustare, îi poți mesteca – sunt fragezi, acrișori, dar foarte aromați, fac respirația plăcută și aduc numeroase beneficii.

Muguri de bambus

Sunt nelipsiți din bucătăria asiatică, dar au pătruns în ultima vreme și la noi, și nu doar în restaurantele cu specific. Îi găsești în supermarket sau la magazinele de profil mai ales sub formă conservată, cu aceleași avantaje pentru sănătate precum cei cruzi și, foarte important, mult mai ușor de pregătit. Alege pachetele ce conțin vârfuri de bambus conservate în suc propriu sau apă, fără adaos de conservanți. Se pare că textura lor fibroasă, care îi face agreabili sau îi ține departe de farfurie, poate fi un aliat în lupta cu kilogramele în plus. Fibrele au, pe lângă calitatea de a favoriza dezasimilarea grăsimilor, și pe aceea de accelerare a arderilor și de îmbunătățire a digestiei. În același timp, au acțiune hipotensoare și hipoglicemiantă. Un alt atu este că acești muguri conțin proteine, fiind sățioși fără a furniza zaharuri ori grăsimi. S-a constatat și că, pe lângă pierderea în greutate, bambusul este eficient în tratarea indigestiei și a problemelor splinei, dar și în tulburări mult mai severe de natură digestivă și chiar în prevenția cancerului.

Sfat. Îi poți folosi în combinații de legume și diverse cărnuri pregătite la wok, în supe, pilaf sau împreună cu alte crudități, în delicioasele pachețele de primăvară.

Muguri de broccoli

Pot fi obținuți acasă punând semințe înmuiate la încolțit într-o o farfurie sau într-un borcănel. Mugurii conțin calciu, cantități mari de vitaminele A, C, precum și tiamină, esențială pentru energie, buna funcționare a creierului și atenuarea simptomelor depresiei. Niacina, o altă vitamină din grupul B pe care o conțin, este responsabilă de scăderea colesterolului. Potrivit unor studii, mugurii de broccoli distrug bacteria vinovată de ulcerul stomacal. Se pare că, pentru a preveni gastrita, e suficient să consumăm zilnic o mână de muguri de broccoli. Fie că le presari în salate ori le adaugi într-un shake de legume, vlăstarele de broccoli sunt întocmai ca planta-mamă, dar de o intensitate mai mare, o armă redutabilă împotriva tumorilor și inflamațiilor de orice natură.

Sfat. Pregătește rapid o rețetă detoxifiantă și plină de enzime sănătoase. Ai nevoie de 75 g de broccoli încolțit, 30 g de ridichi proaspete tăiate rondele, 25 g de mazăre fiartă la abur, o lingură cu sos de soia și o lingură cu fistic.

Muguri de fasole

Dacă fasolea îți pică greu, dar vrei să te bucuri de calitățile deosebite ale acestei leguminoase, ai la dispoziție varian­ta mugurilor de fasole mung (plantă din aceeași familie a păstăilor), la fel de bogați în proteine de calitate și car­bohidrați sănătoși, ușor de asimilat. Lăstarii mai conțin vitaminele C, E, din complexul B, fier, potasiu, sodiu, magneziu. În plus, au proprietăți antioxidante.

Sfat. Sunt dulcegi, cam ca mazărea, și sunt potriviți cruzi în salate-fantezie ori la bruschete, dar și în sendvișuri. Te mai poți inspira din bucătăria asiatică, unde mugurii de fasole mung sunt înăbușiți la wok cu ceapă verde și ghimbir, formând o bază pentru mâncărurile de legume.

Citește și:

Neplăceri banale, leacuri pe măsură

Comori din pădure

Cura cu grâu verde reface sângele

Articol preluat din ediția de februarie 2016 a revistei Femeia.

Autor: Lidia Năstase

Foto: Guliver/Thinkstock


Lasă un răspuns

Sus