Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medicina naturista > Pădurea, terapeutul perfect

Pădurea, terapeutul perfect

Te simți copleșită de probleme, ești epuizată psihic, te apasă grijile? Ieși la aer curat, în natură!

Prinși în mijlocul agitației și sarcinilor de la serviciu și din familie, suprastimulați de peisajele urbane care ne bombardează simțurile cu lumini artificiale, spații înghesuite, zgomot și poluare, ne-ar prinde bine o doză generoasă de natură. Susurul apei, foșnetul frunzelor, trilurile păsărilor, lumina blândă a soarelui sunt deseori mai eficiente ca o pastilă sau o ședință la psiholog.

„Shinrin-yoku“

În Japonia, vindecarea cu ajutorul naturii este practicată din cele mai vechi timpuri. Astăzi, nu este neobișnuit ca doctorii de acolo să le prescrie pacienților o doză săptămânală de „Shinrin-yoku“, adică „baie de pădure“, ca terapie complementară pentru afecțiuni precum hipertensiune, insomnie, boli autoimune ori pentru a grăbi recuperarea după intervenții chirurgicale. „Baia de pădure“ nu înseamnă să te scalzi la propriu în vreo apă din pădure, ci să te plimbi agale prin pădure câteva ore, lăsând simțurile să absoarbă sunetele, priveliștile, miresmele din jur. Cu alte cuvinte, să trăiești la maximum experiența de a fi în pădure.

Beneficii pentru minte și trup

Petrecerea timpului în sânul naturii – indiferent că e pădure, mare ori colțuri virgine și singuratice – poate face minuni pentru sănătate, spun oamenii de știință. Desigur, primele și cele mai evidente efecte pozitive se petrec în plan psihologic. Natura calmează, relaxează, reechilibrează emoțional, reduce anxietatea, depresia, agresivitatea, mânia. Aceste schimbări pozitive în starea de spirit aduc apoi beneficii fizice: scad tensiunea arterială, ritmul cardiac și nivelul hormonilor de stres, imunitatea devine mai puternică, dormim mai bine, întregul organism se energizează. Simplul fapt de a fi în pădure este un ajutor prețios pentru cei care se refac după o boală, operație ori chimioterapie. Studiile au descoperit că până și plantele de interior sau imaginile cu peisaje din natură expuse pe pereți schimbă în bine starea generală.

Sigur, cercetătorii nu ne sugerează să înlocuim vizita la medic sau medicamentele cu plimbările în pădure, ci încearcă să atragă atenția asupra numeroaselor avantaje pe care le oferă plăcuta ecoterapie.

Ce spune știința

Nu e un secret pentru nimeni că mișcarea și aerul curat fac bine sănătății. Deși ne bucurăm de efectele binefăcătoare ale copacilor chiar și în parcul din oraș sau în propria grădină, ideal e să ne plimbăm într-o zonă împădurită naturală. De ce? Pentru că pădurea oferă o combinație unică de factori de mediu. În primul rând, e mai multă liniște și aerul e mai puțin poluat față de cel din oraș. Apoi, inhalăm aroma vindecătoare a copacilor. Pentru a se apăra de bacterii și fungi, arborii eliberează în atmosferă substanțe antimicrobiene volatile numite fitoncide, care odată ajunse în corpul nostru încep să stimuleze activitatea sistemului imunitar, scad anxietatea și cresc rezistența la durere. Un studiu realizat de cercetători de la Școala Medicală Niponă din Tokyo a descoperit că, după numai trei zile de drumeție prin pădure, analizele de sânge ale participanților au indicat o creștere semnificativă a numărului celulelor NK – niște limfocite ce joacă un rol crucial în imunitate și în capacitatea organismului de a se autoreface. Tot în studiu se arată că efectele benefice ale unei plimbări lungi prin pădure durează șapte zile.

La toate acestea se adaugă avantajele activității fizice. Mersul pe jos pe un teren accidentat, cu suprafață neregulată obligă corpul să pună constant la lucru mușchii pentru a-și menține echilibrul. Iar dacă ai colesterolul mărit, uite încă un motiv să purcezi în drumeție: cercetători austrieci au descoperit că plimbările pe un teren cu relief variat, cu urcușuri și coborâșuri, au ca afect scăderea colesterolului.

Terapia cu pădure: cum o practici

Nu trebuie să te muți în pădure ca să te bucuri de binefacerile ei. Este suficient să iei contact de 1-2 ori pe săptămână cu o zonă împădurită, chiar și pentru 30-40 de minute, ca să beneficiezi de un tratament antidepresiv natural și să-ți încarci bateriile. E preferabil să urmezi o potecă, atât pentru a nu rătăci drumul, cât și pentru a evita vegetația înaltă și eventualele pericole pe care ea le-ar ascunde (șerpi, căpușe).

În timpul plimbării, golește-ți mintea de gânduri și fii atentă la tot ce se întâmplă în jur: privește arborii și plantele, florile și cerul, ascultă păsările, susurul apei, gâzele, foșnetul frunzelor, respiră parfumul pământului și al copacilor! Plimbă-te în ritm foarte lent, așa încât să parcurgi cel mult 1 kilometru în două ore. Oprește-te des, admiră peisajul, atinge trunchiul unui arbore, gustă plantele comestibile, caută frăguțe.

Oamenii care petrec timp în natură sunt mai fericiți și mai puțin stresați. Așadar, profită de vremea frumoasă, de vacanță și de orice zi liberă ca să-ți găsești liniștea și echilibrul în inima pădurii.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.26/06.07.2017
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus