Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medicina naturista > Secretele cronobiologiei

Secretele cronobiologiei

Somn, oră de masă, tratamente medicale, interviuri pentru job, sport… Știai că în cursul unei zile există momente optime pentru fiecare activitate în parte?

Te-ai întrebat vreodată de ce în anumite momente ale zilei te simți plină de energie și bine dispusă, pe când în altele ești epuizată, lipsită de chef și cu mintea golită? Orologiul intern este de vină. El dictează, în cursul unei zile, suișurile și coborâșurile capacităților fizice și mentale. Cronobiologia, știința care studiază ritmurile noastre biologice, ne explică toate aceste reacții.

Corpul e reglat ca un orologiu

Pe parcursul a 24 de ore, funcțiile organismului (digestie, temperatură, secreții hormonale, tensiune, forță musculară, vigilență, memorie, respirație etc.) fluctuează, astfel încât există momente în care acestea ating cote minime, dar și momente în care ating cote maxime. Asta, datorită orologiului biologic intern cu care e înzestrat fiecare dintre noi și care, prin intermediul neurohormonilor, programează și guvernează toate funcțiile corpului. Acest mecanism intern bine „uns“ este, de fapt, un grup de neuroni situat în spatele ochilor, sensibil la alternanța lumină-întuneric și care e legat de epifiză, glandă endocrină ce produce melatonina, hormonul somnului.

Din păcate, mulți dintre noi adoptă un stil de viață haotic, agitat, care obligă organismul să funcționeze împotriva ritmului biologic natural, înnăscut. Consecința? Stres, oboseală, insomnie, tulburări de concentrare și atenție, proastă dispoziție. Pe termen lung, desincronizarea ritmurilor biologice crește de patru ori riscul de cancer, depresie, maladii cardiovasculare.

Secretul pentru a-ți păstra sănătatea și vitalitatea este să înveți să-ți respecți orologiul intern și să-ți organizezi ziua în armonie cu el. Iată cum ar trebui să se deruleze o zi ideală.

Dimineața: grăbește-te încet! 

* Între 7 și 8. Urcă nivelul cortizolului și adrenalinei, cresc ritmul cardiac și tensiunea arterială. E ora la care deschidem ochii. Tot acum, hormonii și enzimele sunt pregătite să metabolizeze rapid glucidele și grăsimile, așa că poți lua un mic dejun copios, întrucât caloriile se transformă în energie, nu în depozite de grăsimi! În meniu: ceai sau cafea, fructe, pâine integrală, cereale neîndulcite, cașcaval, brânză, iaurt, jambon, ouă (evident, nu toate aceste bunătăți la o masă!).

* Între 8 și 10. Lași copiii la școală sau grădiniță, ajungi la birou, îți savurezi cafeaua, pălăvrăgești cu colegii. E inutil să ataci dosarele grele sau să intri în ședințe: corpul nu e complet „încălzit“. Dar te poți ocupa de sarcinile mărunte și planificări (întâlniri, e-mailuri, telefoane).

* Între orele 10 și 12. Corpul a asimilat micul dejun, temperatura își atinge vârful, vigilența e crescută: rezolvă chestiunile importante de la serviciu! Memoria de scurtă durată e excelentă. Îți vei aminti ușor după-amiază un text memorat acum, dar îl vei uita până mâine. Ca să reții informațiile pentru mai multă vreme, învață la prânz ori seara, înainte de culcare. Ai interviu pentru un job? Potrivit cronobiologiei, momentul ideal e ora 10, când vigilența și motivația ating potențialul maxim.

La prânz: o pauză binemeritată

* Între 12.30 și 14. Micul dejun e departe, rezervele de energie au scăzut. E ora prânzului. Ca să respecți ritmul natural al insulinei și sucurilor digestive, ar fi bine să mănânci mai puține glucide (pâine, cereale, cartofi) și mai multe proteine (pește, carne slabă, soia), însoțite de salată sau legume și o porție mică de feculente (fasole, mazăre, linte), un fruct.

După-amiaza: energia fluctuează

* Între 14 și 16. Scade cortizolul, dar și vigilența, concentrarea și performanțele fizice. Suntem cu energia la pământ. Mintea și trupul nu ne ascultă. Evită să stabilești întâlniri la această oră! Dacă e posibil, odihnește-te 20-30 de minute sau ocupă-te de ceva ușor: fă ordine pe birou, dă telefoane.

* Între 16 și 18. Te bucuri din nou de o bună eficiență intelectuală (glicemia ajunge la valori normale și crește temperatura corpului). Profită ca să-ți rezolvi ultimele treburi la serviciu sau să înveți. E momentul optim să faci sport dacă vrei, fiindcă forma fizică e de top, iar coordonarea dintre mușchi și creier – una excelentă.

Seara: revenirea la calm

* Între 18.30 și 21. Temperatura începe să scadă pentru a pregăti corpul de somn. Momentul optim pentru cină este între 18.30 și 20, cu cel puțin 2-3 ore înainte de culcare, ca să nu influențeze calitatea somnului. Masa trebuie să fie ușoară. Seara se secretă mai puține sucuri gastrice și biliare, deci evită grăsimile. În meniu: legume ușoare, supă, salată, fructe, carne albă, pește.

* Între 21 și 22. Mintea și trupul se relaxează: e vremea pentru o distracție sau un păhărel cu vin.

* Între 22 și 23.30. Tensiunea arterială scade, temperatura la fel, iar melatonina, hormonul somnului, începe să crească, ajungând la nivelul maxim în mijlocul nopții. O ultimă și tandră dezmierdare cu partenerul? Un excelent preludiu pentru o noapte odihnitoare. A face dragoste favorizează secreția endorfinelor, hormonii fericirii.

Cronobiologia și tratamentele medicale

* În jurul orei 15, sensibilitatea la durere e minimă, deci e perioada potrivită să suporți un tratament stomatologic sau o mică intervenție chirurgicală, să te epilezi etc. Anestezia făcută pe la ora 15 durează mai mult.

* Antiinflamatoarele (aspirină, ibuprofen) acționează mai eficient dacă sunt administrate după-amiaza, nu dimineața!

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr6/16.02.2017
Autor:Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com

 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus