Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > 7 condimente pentru sezonul rece

7 condimente pentru sezonul rece

Te feresc de răceli, alină dureri de sezon și induc o stare de bine când temperatura de afară nu-ți este prietenă. Ce să-ți dorești mai mult de la un condiment?

Mirodeniile transformă un preparat simplu într-o simfonie a gusturilor, însă au calități care depășesc puterea de a da personalitate mâncărurilor și dulciurilor. Gătind cu ele, te bucuri de un aport nutritiv sporit și de numeroase efecte în planul sănătății, mai cu seamă iarna!

Cuișoare

Studiile arată că bobocii uscați ai arbustului de cuișoare (acestea sunt cuișoarele!), folosiți de asiatici dinainte de apariția creștinismului, au proprietăți antifungice, antiparazitare, antibacteriene, antiinflamatoare, dovedindu-se anestezice naturale eficiente. Aceste mirodenii foarte parfumate ușurează digestia, echilibrează nivelul glicemiei și întăresc organismul. Cuișoarele pot fi folosite (nu în exces!) la marinarea cărnurilor, în supa de mazăre sau în tocănițe de inspirație asiatică, dar și la murături sau deserturi, pentru un gust exotic și ademenitor.

Ghimbir

Această rădăcină de proveniență asiatică conține substanțe antiinflamatoare naturale și are proprietăți antiseptice. Preparatele din ghimbir sunt folosite pentru cele mai diverse probleme de sănătate: migrene, stări gripale frecvente, neplăceri digestive, rău de mișcare, amețeală, artrită, tulburări circulatorii. Ceaiul de ghimbir combate greața și susține detoxificarea ficatului, iar băile cu infuzie de ghimbir au efect relaxant muscular și scurtează simptomele virozelor. Ghimbirul ras conferă prospețime oricărui preparat. Iuțeala sa exotică, nici prea tare, nici prea delicată se potrivește bine atât la dulciuri și fresh-uri de fructe, cât și în mâncărurile pe bază de carne, pește sau cartofi.

Usturoiul

O fi el neprietenos din cauza mirosului înțepător, dar consumul de usturoi ajută la detoxificare, accelerează metabolismul, distruge depozitele de grăsime, întărește scutul natural de apărare al organismului și combate infecțiile. Compușii sulfuroși vinovați de aroma specifică îi conferă calități vasodilatatoare și anticancerigene. Folosește-l pe cât posibil crud, în cât mai multe preparate.

Ardei iute

Bogat în vitamina C, el este un excelent remediu natural în răceli și gripă: combate frisoanele, tusea și nasul înfundat. De asemenea, ardeiul iute dinamizează arderile din corp prin accelerarea metabolismului şi scade nivelul zahărului din sânge înainte ca acesta să se depoziteze sub formă de țesut adipos. Așadar, dacă mănânci condimentat, există mari șanse să obții silueta mult dorită. Pe lângă capsaicină, substanța care inhibă formarea grăsimilor, ardeiul iute conține un complex redutabil de antioxidanți precum vitaminele A, B1, B2 și E.

Hrean

Este un condiment prea puțin valorificat pentru câte beneficii are asupra sănătății. Este o sursă de vitamina C și un aliat al digestiei grăsimilor. Are, de asemenea, proprietăți antiseptice și este un puternic decongestiv. Fă-ți propriul muștar cu hrean, din semințe de muștar, hrean ras, puțin oțet și miere. Potrivește-le în funcție de gustul tău și vei rezista cu brio zilelor geroase!

Piper

Banalul piper negru poate fi folosit pe tot parcursul anului, dar iarna avem mare nevoie de el întrucât este antiseptic și antioxidant. Nu doar fiindcă dă zvâc pastelor, supelor și fripturilor, ci și pentru că îmbunătățește digestia, stimulează pofta de mâncare, susține absorbția unor substanțe nutritive indispensabile, cum ar fi unele minerale și vitaminele din complexul B. Totodată, consumul frecvent de piper negru te ține departe de virusuri, alină simptomele depresiei și are efect tonic asupra stării generale de sănătate.

Nucșoară

Nu se află pe lista condimentelor-vedetă de la noi, dar este folosită peste tot în lume de bucătari, precum și în preparatele terapeutice. Acest condiment subtil picant este asociat cu o pleiadă de beneficii: îmbunătățește circulația sangvină (aspect care devine important mai ales când e frig), reduce insomnia și disconfortul gastric. Rade nucșoară peste legume, carne roșie și de pasăre, sosuri albe, fructe de mare. Combinată cu scorțișoară, face echipă gustoasă în deserturi precum turta dulce sau chiar în cafeaua de dimineață, pentru un start în forță.

Arome de iarnă

Cu ce asociezi vremea rece? Nu cumva cu mireasma inconfundabilă a plăcintelor calde? Iată trucul cu ajutorul căruia sporești farmecul acestui anotimp special! Pune în mojar două linguri de semințe de coriandru, una de scorțișoară, câte o jumătate de linguriță de nucșoară și boabe de cardamom și un sfert de linguriță de cuișoare. Pisează-le bine și depozitează-le într-un borcănel cu etichetă. Când ai poftă de-o plăcintă delicioasă cu mere sau fructe uscate ori de biscuiți sau prăjitură, folosește din acest amestec după gust! Parfumul distinct este garantat!

Citește și:

Articol preluat din ediția de februarie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Lidia Năstase
Foto: pixabay.com


Lasă un răspuns

Sus