Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > 8 alimente care curăță ficatul și detoxifică după sărbători

8 alimente care curăță ficatul și detoxifică după sărbători

După atâtea mese festive și pahare închinate, ficatul nostru e supraîncărcat și nu prididește să elimine deșeurile. Să-i dăm o mână de ajutor!

Ficatul e pus la grea încercare de sărbători, când mesele noastre sunt la fel de „împodobite“ ca pomul de Crăciun: sarmale, cârnați, friptură, salată de boeuf, piftie, cozonac, tort, fursecuri… Mâncăruri multe și greu de digerat. Toate, desigur, stropite din belșug cu alcool: vin, bere, cocktailuri, șampanie, țuică. După atâtea excese, „uzina“ noastră de filtrare, ficatul, are categoric nevoie de o pauză.

Această glandă uriașă lucrează zi și noapte ca să elimine toxinele și compușii periculoși pentru sănătate (chimicale, alcool, poluanți, aditivi, medicamente), dar are și alte funcții: stochează vitaminele și mineralele, reglează metabolismul nutrienților (glucide, proteine, lipide), produce bila, contribuie la coagularea sângelui. Așadar, dacă ficatul e prea obosit și încărcat, nu mai reușește să-și facă treaba corect, ceea ce înseamnă că întregul organism are de suferit. Oboseala persistentă, durerile frecvente de cap, grețurile, vărsăturile, balonarea, constipația, crizele de acnee sunt semne ce-ți dau de știre că ficatul e suprasolicitat. Ce-i de făcut? Primul pas este să incluzi în meniu alimente care îi permit ficatului să se purifice și să se refacă.

1. Morcovi

Sunt bogați în glutation, proteină care îmbunătățește capacitatea de detoxificare a ficatului și care, în plus, întărește imunitatea, favorizează utilizarea eficientă a energiei, previne anumite boli. Glutationul se află în fiecare celulă din corp, unde acționează ca antioxidant și detoxifiant. Alimentația dezechilibrată, stresul, medicamentele, infecțiile, toxinele perturbă producția de glutation și epuizează rapid rezervele de această substanță. Mâncând morcovi, ajuți la stimularea funcției generale a ficatului și beneficiezi, odată cu glutationul, de o porție generoasă de flavonoide și betacaroten, niște antioxidanți forte. Alte alimente bogate în glutation: sparanghel, avocado, spanac, broccoli, portocale, dovlecei, ardei gras roșu.

Nu uita: prin prelucrare termică, glutationul din vegetale se pierde în proporție de 30-60%, așa că, ori de câte ori e posibil, consumă crude legumele și fructele.

2. Anghinare

Din păcate, deși e o plantă minunată pentru sănătate, fiind foarte apreciată în regiunea mediteraneeană, la noi în țară e prea puțin cunoscută. Prin stimularea producerii bilei de către vezica biliară, anghinarea contribuie la digestia grăsimilor din alimente și facilitează evacuarea lor în intestin. În plus, ea protejează ficatul grație cinarinei și silimarinei pe care le conține, substanțe care favorizează regenerarea celulelor hepatice. Frunzele plantei, spun studiile, scad nivelul lipidelor din sânge (colesterol, trigliceride), efect bine-venit după sărbători, când acești parametri sunt crescuți în urma exceselor culinare pe final de an. Așadar, include anghinarea cât mai des în meniu, măcar în primele patru săptămâni de după sărbători. Evită această plantă dacă ai calculi biliari!

3. Ridiche neagră

Grație bogăției în sulf, această legumă ajută ficatul să elimine deșeurile, atenuează efectele unei alimentații prea bogate în grăsimi și favorizează producerea bilei. Fă-i neapărat loc în dietă, mai ales dacă ești predispusă la crize biliare. Cumpără una sau două ridichi negre și adaugă-le în salate: e cea mai simplă modalitate de a profita de avantajele acestei rădăcinoase. Dacă vrei, poți s-o consumi sub formă de suc. La fel ca anghinarea, ridichea trebuie evitată de cei cu pietre la vezica biliară.

4. Cartof-dulce

Potasiul este un mineral cu rol esențial în activitatea inimii, a sistemelor nervos și muscular, ajută la scăderea tensiunii arteriale și a colesterolului și intervine activ în procesul de purificare a ficatului. Necesarul zilnic de potasiu este de 2.800-3.800 mg. În mod surprinzător, nu banana este cea mai bogată sursă de potasiu, ci cartoful-dulce. Unul de mărime medie furnizează în jur de 700 mg de potasiu. Asta, pe lângă celelalte beneficii: betacaroten, vitaminele B6 și C, magneziu, fier.

Alte surse foarte bune de potasiu sunt roșiile, spanacul, fasolea boabe.

5. Usturoi

Conține cantități mari de alicină și seleniu, substanțe eficiente în purificarea ficatului. Chiar și o cantitate mică de usturoi (1-2 căței pe zi) activează enzimele din ficat și accelerează eliminarea naturală din corp a toxinelor.

6. Grepfrut

Este o sursă excelentă de vitamina C și alți antioxidanți care activează enzimele detoxifiante din ficat, întăresc imunitatea, combat inflamațiile. Bea în fiecare zi, două săptămâni la rând, un pahar cu suc de grepfrut.

7. Sfeclă roșie

Înzestrată cu puternice virtuți detoxifiante, sfecla roșie conține metionină, care favorizează eliminarea deșeurilor din organism, dar și betanină, ce împiedică depunerea acizilor grași în ficat. O cură de o săptămână cu sfeclă roșie este foarte eficientă în filtrarea sângelui, curățarea ficatului și ameliorarea funcției sale. În această perioadă, mănâncă sfeclă roșie crudă în fiecare zi sau, timp de zece zile, bea în fiecare dimineață, pe stomacul gol, suc obținut din două sfecle, în care adaugi zeama unei lămâi.

De reținut. Sfecla e contraindicată în caz de diabet, probleme cu stomacul, calculi renali.

8. Varză

Legume ideale pentru curățarea ficatului sunt și varza, conopida și varza-de-Bruxelles, care conțin glucozinolați, care mențin capacitatea naturală a ficatului de a elimina toxinele. Ca să profiți la maximum de virtuțile binefăcătoare ale acestor crucifere, consumă-le împreună, sub formă de suc. Combinația poate că nu te atrage, dar poți adăuga suc de morcovi, castraveți, sfeclă roșie ca să obții o licoare mai gustoasă.

Ce te mai ajută

După sărbători, ca să-ți regăsești în timp scurt vitalitatea, alături de includerea în meniu a alimentelor cu puteri detoxifiante, ar fi benefice alte mici schimbări. Iată câteva sfaturi:

* Evită alimentele procesate: uleiuri hidrogenate, zahăr, , mezeluri. Adoptă o alimentație ușoară, care să nu-ți suprasolicite aparatul digestiv, bazată pe fructe, legume și carne slabă (fiartă sau la grătar).

* O perioadă (cel puțin câteva săptămâni), nu mai bea deloc alcool, ca să-i lași timp ficatului să se refacă. În schimb, ai grijă să consumi multă apă, dar și ceaiuri și supe.

* Fă regulat mișcare și exerciții de gimnastică!

Cura cu lămâie

Lămâia stimulează producerea bilei, facilitează descompunerea grăsimilor, contribuie la îmbunătățirea digestiei. Cantitatea mare de vitamina C pe care o conține dinamizează funcția hepatică, dar și activitatea rinichilor, ajutând astfel la eliminarea toxinelor. Aceste calități transformă lămâia în cel mai bun aliat al detoxificării. Ca să urmezi o cură cu acest fruct, este suficient să bei în fiecare dimineață, la trezire, zeama unei lămâi amestecată cu puțină apă călduță. Urmează cura 21 de zile: la finalul ei, vei avea un ficat 100% refăcut.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr51/22.12.2016
Autor:  Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

One thought on “8 alimente care curăță ficatul și detoxifică după sărbători

  1. Traducatorule, ce naiba inseamna in limba romana „glutation”????? Lasand la o parte alte cuvinte si expresii pe care le-ai aruncat in viteza in text. Voi aveti pe la redactie pe cineva care verifica ce se publica sau putin va pasa ca faceti limba romana harcea-parcea??

Lasă un răspuns