Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Alimente care combat aciditatea

Alimente care combat aciditatea

Acumularea acidului în stomac provoacă disconfort, balonare, greață, reflux, indigestie și poate duce în timp la gastrită sau ulcer.

Proteinele animale, amidonoasele, zaharurile, mai ales cele din produsele procesate, băuturile carbogazoase și, în general, toate combinațiile considerate grele măresc aciditatea gastrică. Nu te baza doar pe medicamente pentru a rezolva problema, ci mai ales pe dietă, cea mai importantă în reglarea excesului de acid.

Banane

Dintre fructe, bananele sunt primele între recomandări, fiindcă fac parte din categoria celor puternic alcaline. Un plus este că sunt bogate în fibre, vitamina B6, potasiu și sunt sățioase. Alte fructe indicate în hiperaciditate sunt pepenele verde, cel galben, mango, merele și perele.

Ovăz

Constituie o idee excelentă pentru micul dejun nu doar pentru cei predispuși la aciditate gastrică. Este o sursă importantă de fibre și ajută la echilibrarea glicemiei. Mai mult, este hrănitor și satură. Combină-l cu iaurt de băut, nu cu lapte, iar dacă-l preferi cu fructe, optează pentru cele alcaline, cum sunt bananele sau mango.

Orez brun

Este o altă alegere sănătoasă și pentru digestie, și pentru siluetă. Conține fibre esențiale pentru buna funcționare a intestinului, plus complexul vitaminic B, vital pentru energie, bună dispoziție și sănătate optimă. Și cușcușul este un antiacid de nădejde, nimerit pentru un prânz consistent. Dacă pui deasupra pătrunjel tocat, simptomele hiperacidității vor lipsi cu desăvârșire.

Pește gras

Deși grăsimile nu sunt deloc recomandate, peștele gras (somon sau păstrăv) este chiar indicat, deoarece conține uleiuri nesaturate, indispensabile unei diete echilibrate. Potrivit unor studii, acizii grași omega 3 din somon repară inima și articulațiile, dar protejează și de anumite tipuri de cancer. Și creveții sau alte fructe de mare pot fi incluse în dietă. În privința surselor vegetale, găsești grăsimi bune în avocado și unt de arahide. În aceeași categorie de grăsimi antiacide intră uleiurile de măsline, susan, rapiță, floarea-soarelui.

Ghimbir

Iuțeala specifică nu prea te duce cu gândul la un aliat împotriva acidității, dar această rădăcină cu proprietăți multiple are o influență benefică. Se întâmplă datorită compușilor săi antiinflamatori. Folosește-l ras în salate sau consumă-l ca atare, curățat și tăiat cubulețe, după o masă copioasă.

Salată verde

Indiferent de soi (romană, creață etc.), salata își îndeplinește cu brio sarcina de a-ți furniza substanțe nutritive și de a echilibra acizii implicați în digestie. Nu ezita să umpli farfuria cu vârf și să o consumi ca garnitură, mai ales dacă felul principal este o friptură împănată sau o omletă cu unt.

Carne de pasăre

Fiartă, coaptă, preparată la grătar sau sotată, carnea de pui sau de curcan e o opțiune sănătoasă de proteine și-ți protejează mucoasa stomacului de influența acizilor. Nu o prăji și nu consuma pielea, fiindcă va avea efectul contrar. La fel se va întâmpla dacă o condimentezi sau o stropești cu zeamă de lămâie. Oul este o altă proteină valoroasă, cu condiția să mănânci doar albușul.

Legume cu frunze verzi

Broccoli, mazăre verde, conopidă – toate legumele din categoria rădăcinoaselor sunt recomandate pentru a contracara hiperaciditatea. De exemplu țelina, când este crudă, nu are calorii  datorită conținutului mare de apă, este sățioasă și totodată o alegere optimă dacă suferi de reflux. Folosește-o în salatele de crudități, fiindcă face echipă bună cu morcovul.

Plante antiacide

Pentru a combate tendința de aciditate crescută, cu consecințe serioase asupra mucoasei gastrice, se recomandă și preparatele din plante. Cele mai eficiente sunt:

Aloe vera – sub formă de suc, 5-15 picături, înainte de mese, diluate în ceai;

Angelică – ca tinctură, cinci picături până la o linguriţă; se vor pune în 100 ml apă şi se iau de trei ori pe zi, cu 15 minute înainte de mesele principale;

Coada-calului – din pulberea obţinută din plantă se ia un vârf de cuţit; se ține sub limbă zece minute, după care se înghite; se poate adăuga acest praf la orice mâncare;

Crețișoară – două linguriţe de plantă mărunţită se adaugă în 250 ml de apă clocotită, se acoperă pentru 15 minute, după care se strecoară și se pot consumă 1-2 căni pe zi;

Fenicul – o linguriţă de praf de seminţe se va ţine sub limbă zece minute, după care se va înghiţi cu puţină apă. Nu se depășește doza recomandată.

Ce irită stomacul

  • alimente excesiv de grase
  • cofeină
  • ciocolată
  • ceapă
  • mentă
  • alcool
  • citrice
  • roșii și preparate din roșii
  • prăjeli (chiar legume)
  • ardei gras
  • ceapă
  • usturoi
  • varză murată

Atenție la nuci: în cantități mari, ele cresc aciditatea gastrică. În schimb, migdalele sunt alcaline, deci nu-ți periclitează pH-ul stomacului.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.24/16.06.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns