Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Alimente despre care nu știai că au gluten

Alimente despre care nu știai că au gluten

Crezi că, dacă renunți la pâine, prăjituri și paste făinoase, alimentele pe care le consumi nu conțin gluten? Mai verifică o dată!

Când suferi de intoleranță, chiar și o cantitate infimă din alimentul vinovat sau un derivat dintr-un produs cu gluten declanșează simptome care îți dau ziua peste cap. Știi deja că singura soluție să te păzești de efectele celiachiei și de un eventual șoc asupra sistemului imunitar este să nu consumi gluten, excluzând din alimentație toate produsele ce conțin chiar și urme nesemnificative din această substanță. Problema e că sursa incriminată nu este mereu la vedere, precum în grâu, orz, secară sau ovăz. Iată șapte dintre alimentele la care nu te așteptai să ascundă gluten! Citește eticheta cu atenție, chiar dacă nu ești alergică. Avantajul dietei fără gluten este că te ajută să stai departe de hrana procesată, un mare pas înainte pentru sănătate.

Sosuri

Multe dressinguri pentru salate, sosul pentru paste, bulionul, ketchupul, marinatele la plic și chiar muștarul conțin gluten, fiindcă făina este agentul de îngroșare folosit adesea pentru consistență și gust cremos. Iar când iei masa la restaurant, asigură-te că ingredientele din care e obținut sosul nu au gluten ori comandă felul de mâncare fără dressing.

O altă mare provocare este sosul de soia. Deși n-ai crede că are vreo urmă de gluten, fiind un lichid sărat, acesta este produs din grâu fermentat sau orz, uneori din ambele. Prin urmare, o variantă sigură este să cumperi unul care să aibă pe etichetă mențiunea fără gluten, sfatul fiind valabil și în ce privește alte sosuri specifice bucătăriei asiatice. Fii cu băgare de seamă când alegi amestecurile de condimente, întrucât pot avea urme de gluten. De asemenea, supele conțin gluten de grâu sau făină de grâu – desigur, este vorba despre cele la plic, la care apelezi uneori când nu ai timp să gătești.

Profită de legumele de sezon și prepară o supă pe care o poți păstra la frigider până la cinci zile. Dacă nu ești convinsă că sosul cumpărat nu are gluten pregătește-l tu, din ulei de avocado, lămâi proaspăt stoarse, oțet de mere, pentru a aromatiza salata într-un mod sănătos, după bunul plac.

Carne procesată

Cârnații, hotdogii, mezelurile intră în categoria alimentelor procesate. Adesea, sunt legate cu făină (gluten), folosită pentru textura densă. Citește cu atenție ambalajul sau alege carnea de țară, provenită de la animalele crescute organic. Specialiștii spun că amidonul modificat este folosit ca aditiv alimentar, fiind un ingredient de bază în mezelurile feliate și în cele ambalate.

Chiar și burgerii vegetali pot fi o capcană, fiindcă ascund gluten, utilizat de producători pentru a le da aspectul de înlocuitor de carne. Dacă pe etichetă apare mențiunea fără gluten ori amidon, tot există riscul de contaminare, când măcelarul feliază cărnurile cu aceleași ustensile.

Băuturi alcoolice

Nu te-ai fi așteptat ca berea, de exemplu, să conțină gluten. Dar află că printre ingredientele folosite la prepararea ei se numără cerealele dure, cu un conținut ridicat de gluten. Potrivit experților, multe tipuri de bere conțin orz și unele amestecuri au malț de orz sau proteină de grâu hidrolizat, iar asta plasează berea în topul băuturilor de evitat de către cei cu intoleranță la gluten.

Este și cazul băuturilor alcoolice distilate, precum rachiu, gin, votcă, whisky și multe altele. Practic, orice amestec alcoolizat sau băutură ce a fost combinată cu alcool are în compoziție gluten. S-a dovedit totodată neadevărată teoria potrivit căreia procesul de distilare anulează proteina de gluten, motiv pentru care alergicii sunt incapabili să tolereze un alcool pe bază de cereale precum votca. Dacă simți nevoia să guști ceva alcoolizat, alege o băutură pe bază de cartofi.

Sucuri

Orzul și malțul obținut din această cereală sunt folosite frecvent ca îndulcitor în ciocolată, bomboane, precum și în băuturi răcoritoare, limonadă și în substitutele de cafea, precum cicoarea. Din păcate pentru cei care suferă de boala celiacă, acestea conțin gluten.

Citește cu atenție etichetele ceaiurilor, sucurilor şi siropurilor pe care intenţionezi să le consumi, fiindcă ar putea conţine arome artificiale cu urme de gluten! Nu doar plicurile de ciocolată caldă au gluten, ci și unele batoane de ciocolată. Înainte să-ţi potoleşti pofta cu un pătrăţel, verifică lista ingredientelor!

Lactate

Unele lactate, în special cele sărace în grăsimi, sunt îngroşate cu agenţi din cereale, care, evident, conţin gluten. Laptele, iaurtul, brânza de vacă, crema de brânză devin produse alergene pentru cei sensibili la lactoză, o proteină din lapte greu de digerat de adulţi.

Cercetări clinice arată că persoanele care au urmat o dietă săracă în lactate şi gluten s-au refăcut mai repede după boală în comparaţie cu cele care au renunţat doar la gluten. Dacă îţi plac lactatele, dar eşti sensibilă la gluten, alege-le pe cele care provin de la animale hrănite cu iarbă. Lactatele organice provin de la animale alimentate cu cereale organice, deci nu sunt lipsite de gluten.

Murături

Ce legătură să fie între nişte castraveciori acri şi gluten? Deşi glutenul nu este o sursă evidentă, ca în cazul spaghetelor, de exemplu, se pare că procesul de murare este de vină. În borcanul cu murături, ar putea fi oţet din malţ, care este produs din orz.

Dacă pe etichetă apare oţetul din porumb, îi poţi consuma liniştită, fiindcă saramura este obţinută din fermentaţia zahărului din porumb, deci nu are gluten. Totuşi, murăturile se află la coada listei produselor de care să te fereşti, majoritatea fiind lipsite de agentul alergen la care eşti sensibilă.

Chipsuri

Anumite gustări din această categorie conţin gluten, însă nu toate. De vreme ce substanța vinovată provine din orz, ovăz, grâu și încrucișări ale acestor cereale, e bine să citești eticheta cu atenție. Conținutul de gluten depinde de ingrediente, dar şi de felul cum sunt manevrate în timpul producţiei.

Pentru că, deşi pe eticheta chipsurilor scrie că nu au gluten, contaminarea este la fel de importantă când te confrunţi cu această sensibilitate. Dacă în fabrică sunt produse chipsuri cu gluten, e posibil ca aceleași utilaje să fie folosite pentru cele pe bază de porumb. Dacă nu te poți abține de la ronțăială, alege-le pe cele din porumb, o cereală fără gluten, dar asigură-te că aromele folosite nu conțin nicio urmă de alergen!

Știai?

Unele vitamine sau medicamente generice conțin amidon. Întreabă specialistul înainte de a urma un tratament!

Fără gluten doar pe etichetă?

Fără grâu nu înseamnă fără gluten, ci produsul poate conține urme de orz și ovăz. Aceste alimente nu fac rău în cazul în care ești alergică la grâu, dar, dacă suferi de boala celiacă, ai nevoie de hrană complet lipsită de gluten. Nu e ușor să menții un stil de viață sănătos, care poate deveni o reală luptă, cu atât mai mult cu cât, spun specialiștii, o singură firimitură de pâine poate echivala pentru un alergic cu o întreagă pizza. E nevoie de vigilență maximă mai ales pentru că, dincolo de etichetă, poate apărea contaminarea. Făina de grâu rămâne în aer și pe suprafețe până la 24 de ore. Așadar, menține curate cuțitele, prăjitorul de pâine, tăvile în care coci prăjiturile și uleiurile folosite la prăjeli, pentru a evita o reacție alergică!

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.nr.20/21.05.2015

Autor: Lidia Năstase

Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus