Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Alimente din care nu ar trebui să mănânci prea mult

Alimente din care nu ar trebui să mănânci prea mult

Şi alimentele considerate sănătoase îţi pot face rău. Da, dacă te înfrupţi prea mult timp din ele sau consumi o cantitate prea mare la o masă, ele pot să aibă efecte nocive asupra organismului.

Nu e vorba de ghiftuire, nesănătoasă şi aceasta, fireşte, ci de a face abuz de un ingredient sau altul pe care îl folosești în mâncăruri. Chiar dacă, în general, este considerat sănătos, consumat în cantităţi prea mari, el se poate transforma într-un inamic, nu de puţine ori de temut. Iată câteva cu care n-ar trebui să te răsfeţi prea mult.

Morcovi

„Mănâncă morcovi şi n-ai să ai niciodată probleme cu văzul.“ Nu e chiar aşa: oricâţi morcovi ai mânca, nu scapi de purtatul ochelarilor, dacă este cazul, şi nici nu te apără de cataractă, glaucom ori alte afecţiuni oculare. Dar, da, îţi poate îmbunătăţi vederea pe timp de noapte. Apoi, includerea morcovilor în dietă are şi alte beneficii: întărirea sistemului imunitar, protecţie împotriva cancerului pe seama bogăţiei de antioxidanţi. Când însă ai consumat o perioadă lungă mult morcov, ajungi la carotenemie. Ceea ce înseamnă că organismul primeşte mai mult betacaroten (substanţă care-i conferă morcovului culoare portocalie) decât poate asimila și se depune în piele, în special la nivelul palmelor, tălpilor, genunchilor şi nasului, de unde şi îngălbenirea respectivelor zone, precum şi în ficat. Chiar dacă nu-ţi pune serios sănătatea în pericol, nu-i deloc plăcut să te colorezi în portocaliu, nu-i aşa? Neplăcerea poate fi soluţionată printr-o simplă schimbare de dietă.

Ton

Sigur, e foarte indicat să mâncăm peşte. Nu însă şi din cel care, introdus în alimentaţie, duce la acumularea în muşchi a unei cantităţi apreciabile de mercur. Așa e tonul, care poate acumula în urma poluării industriale, o cantitate însemnată de mercur. Cum este dificil, dacă nu chiar imposibil de determinat doza nepericuloasă pentru sănătate, cantitatea de mercur din peşte variind în funcţie de provenienţă, cel mai nimerit ar fi să consumi cât mai rar preparate culinare în a căror compoziţie intră tonul. Deoarece acumularea de mercur poate duce la serioase probleme neurologice, medicii sfătuiesc gravidele să folosească rar preparate cu ton. Recomandarea este valabilă şi în cazul copiilor mici. În cazul celorlalţi, recomandată este o cantitate de cel mult 200 g ton pe săptămână.

Cafea

Deloc puţini sunt cei care susţin că fără cafea nu-şi pot desfăşura activitatea zilnică. Când se ajunge însă la excese de băuturi cu conţinut de cofeină, printre care se numără nu doar cafeaua, ci şi băuturile energizante, sănătatea poate fi pusă în pericol. Doza zilnică admisă: 500 mg de cofeină. O ceaşcă medie de cafea conţine 200 mg de cofeină, o ceşcuţă de espresso – 75 mg. Urmările nedorite ale excesului de cofeină nu se limintează la insomnii, se pot manifesta şi prin oboseală, deshidratare, tahicardie, crampe musculare, tot felul de temeri nejustificate, dureri de cap, creşterea nivelului colesterolului, mai ales atunci când se bea cafea preparată prin încălzire treptată (la ibric sau espresso).

Carambola

Fructul stea i se mai spune, deoarece, când este tăiat, feliile seamănă cu o stea, motiv pentru care sunt folosite adesea în ornarea mâncărurilor, mai ales a deserturilor. Doar într-un asemenea scop ar trebui utilizată carambola. Altfel, consumată în cantităţi apreciabile,  devine toxică, afectând sistemul nervos central şi rinichii. Sigur, preţul fructului fiind destul de piperat la noi, nu te paşte un asemenea pericol. Dacă însă călătoreşti în vreuna din ţările calde, unde e mult mai accesibil, nu uita să nu faci excese. Oricât de ciudat ar părea, primul indiciu al unui exces de carambola este sughiţul, după el urmând greaţa, vărsăturile şi o accentuată stare de slăbiciune.

Nucşoară

Nu este o nucă, cum s-ar crede după denumire, ci sâmburele unui fruct ce seamănă cu piersica, considerat o preţioasă mirodenie. Un vârf de cuţit de praf de nucşoară adăugat în mâncăruri le conferă o aromă fină şi un gust dulce-iute. Dacă exagerezi şi măreşti doza la mai mult de 2 grame, te-ai putea alege cu ameţeli,  febră, dureri de cap. Depăşind cantitatea de 7 g, te poţi confrunta cu convulsii, iar 10 g ţi-ar putea induce o stare de anxietate, teamă nejustificată, acces de mania persecuţiei, ajungând până la stări psihotice acute, pierderea sentimentului realităţii şi halucinaţii. O doză ce depăşeşte 20 f poate fi fatală.

Şi apă cu măsură!

De obicei, ni se atrage atenţia asupra faptului că nu bem suficientă apă. Nu este cazul şi în ce le priveşte pe acelea care recurg la dieta cu apă pentru a slăbi, ignorând avestismentul medical potrivit căruia apa are şi efecte nedorite. Dacă întreci măsura şi, în loc de 2-3 litri de apă pe zi, bei vreo 5-6 litri, din dorinţa de a slăbi cât mai repede şi mai mult, performanţa atinsă va fi întunecată de neplăceri ulterioare cât se poate de serioase: „spălând“ organismul de substanţe minerale, te expui, printre altele, şi creşterii presiunii intracraniene. Nu-ţi asuma asemenea riscuri!

Tot ce-i mult strică. Chiar şi când e vorba de aşa-zisele alimente sănătoase. Pentru a fi benefic organismului, oricare dintre acestea trebuie consumat cu moderaţie, altfel putând deveni toxic. Aşadar, măsură în toate!

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.21/01.06.2017
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: pixabay

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus