Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Alimente mai bune crude

Alimente mai bune crude

Susţinătorii alimentaţiei crudivore consideră că toate produsele sunt mai bune nepreparate termic, pentru că astfel își mențin calităţile nutritive. În schimb, nutriţioniştii spun că multe vitamine, enzime și proteine sunt asimilate mai bine dacă alimentul este preparat termic.

Să vedem care alimente (şi de ce) sunt mult mai hră-nitoare crude decât gătite în orice fel, chiar şi foarte puţin, la abur. Bunăoară, prin fierbere, legumele şi fructele pierd din vitamine, acestea din urmă rămânând în apă. Iar seminţele şi sâmburii prăjiți ajung să acţioneze exact în sens contrar.

Broccoli – mesteci şi scapi de cancer

Fratele mai mic al conopidei, mai cosmopolit, este unul dintre cele mai boga-te alimente. Pe lângă antioxidanţi, mine-rale şi fibre, conţine un compus chimic (glucorafanin), cel mai mare duşman al cancerului şi al Helicobacter pylori. Prin preparare, broccoli pierde o treime din nutrienţi. Dacă-l mănânci în stare crudă, îți aduce numai beneficii. Într-o primă fază, a masticaţiei, este eliberată o enzimă care ajută ficatul în procesul de detoxificare. După ce este ingerat, se eliberează sulforafanul. Restul vitaminelor şi mineralelor, în cantităţi considerabile şi de bună calitate, contribuie la scăderea colesterolului, atenuează efectele alergiilor, ajută la menţinerea sănătăţii inimii şi la întărirea oaselor. Toate aceste beneficii le au şi celelalte legume înrudite cu broccoli (varza albă, conopida, varza creaţă), dar nu sunt nici pe departe de aceeaşi valoare.

Nucile, spaima cheagurilor de sânge

Grăsimile conţinute de nuci sunt excepţionale când acestea sunt consumate crude (neprăjite, necoapte). Scad LDL, acea fracţiune a colestero-lului care face numai rău. În plus, împiedică formarea cheagurilor de sânge şi ajută arterele să fie mai rezis-tente şi flexibile. Dacă eşti dornică să devii mămică, cere ajutorul nucilor! Dar nu tu trebuie să le mănânci, (crude, evident), ci el. Fertilitatea masculină este mult îmbunătăţită de consumul de nuci, datorită conţinutului bogat în seleniu şi zinc. Mare atenţie însă, dacă mănânci mai mult de 3-5 nuci pe zi, fie ele crude, eşti predispusă la dureri de cap, constipaţie, chiar obezitate. Dacă le consumi prăjite, grăsimile benefice se transformă în radicali liberi, iar asta face rău organismului.

Usturoiul şi ADN-ul

Gata cu usturoiul pus în mâncare! Numai câteva minute de fierbere şi s-au dus de râpă toate calităţile excepţionalele ale acestuia. Şi, slavă Domnului, are destule!  Substanţele sulfuroase şi alicina, cel mai important compus al usturoiului, acţionează eficient contra infecţiilor cu Helicobater pylori şi salmonela, dar şi a bacteriilor care determină apariţia urciorului. În plus, alicina protejează ADN-ul ca un scut. Usturoiul este eficient împotriva răcelii şi gripei şi reglează tensiunea arterială. Pentru toate astea, este de ajuns să mănânci zilnic 3-4 căţei de usturoi. Cruzi!

Cacao pentru euforia dumneavoastră

Nu întâmplător li se spunea boabelor de cacao darul zeilor, iar amerindienii le foloseau pe post de monedă forte! Cacaua este plină ochi de vitamine şi minerale esenţiale care stimulează neurotransmiţătorii de tipul serotoninei, responsabili cu starea de euforie. Tocmai de aceea te simţi în al nouălea cer când mănânci ciocolată. Pentru a beneficia însă de toate calităţile pudrei de cacao, nu o mai fierbe! Fă-ţi o cană de ciocolată din cacao, îndulcitor natural şi apă. Ajută la detoxificarea ficatului, alungă stările de anxietate, previne cancerul.

Sfeclă-roşie pentru ficat sănătos

Conţinutul mare de potasiu şi acid folic (vitamina B9) este de un real ajutor în reglarea tensiunii arteriale şi protejarea muşchiului inimii. Acidul folic este foarte util în alimentaţia gravidelor și a femeilor care vor să rămâne însărcinate, întrucât scade semnificativ riscul apariţiilor malformaţiilor congenitale. Sfecla conţine o cantitate mare de mangan, care apără ficatul de distrofie adipoasă (lipoidoză), scade nivelul de zahăr din sânge, ajută în lupta cu scleroza şi elimină surplusul de apă din organism. Sfecla-roşie trebuie consumată crudă, pentru că fiartă sau coaptă pierde foarte mult din conținutul nutritiv.

Articol preluat din ediția de mai 2014 a revistei Femeia.
Autor: Irina Tudor Dumitrescu
Sursa foto: Fotolia

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus