Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Bacteriile care intaresc imunitatea

Bacteriile care intaresc imunitatea

Sunt din ce în ce mai prezente în alimente, în special în lactate, cereale și sub formă de suplimente. Descoperă efectele benefice ale probioticelor asupra sănătății tale!

Știm că trebuie să ne ferim de bacterii, pentru că ne fac rău. Ei bine, află că nu sunt toate rele! Bunăoară, probioticele sunt microorganisme care trăiesc în intestin și sunt benefice sănătății, întrucât contribuie la prevenirea și tratarea unor afecțiuni. Asemenea unor mici soldați, probioticele ajută organismul să lupte împotriva infecțiilor, contribuind la menținerea echilibrului florei intestinale și la întărirea sistemului imunitar. Popularitatea lor este în continuă creștere, atât în rândul publicului larg, cât și al specialiștilor din domeniul medical, grație numeroaselor studii recente care nu contenesc să le descopere noi virtuți.

Ce sunt probioticele

Există o mare varietate de probiotice, dar cele mai importante sunt bacteriile din familia lactobacililor, bifidobacteriilor și streptococilor, folosite în general la fabricarea produselor lactate fermentate (de exemplu, iaurtul), precum și ciupercile din familia Saccha-romyces boulardii sau Saccha-romyces cerevisiae.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, dacă sunt ingerate în cantități suficiente (de la câteva milioane la miliarde pe zi), probioticele au efecte pozitive asupra sănătății. Numai că ele trebuie să fie vii în momentul înghițirii și capabile să supraviețuiască trecerii prin tubul digestiv, în ciuda acidității stomacului și bilei. De exemplu, se știe că nu ajung vii în intestin toate probioticele din iaurt. Iar aceste microorganisme ne sunt de folos numai vii.

Microorganisme prietenoase

Probioticele nu au apărut de multă vreme în domeniul alimentației, așa că efectele lor asupra organismului uman sunt încă în curs de cercetare. Totuși, se știe că ele joacă un rol favorabil în prevenirea și tratarea problemelor digestive: constipație, gastroenterită, sindromul colonului iritabil, maladii inflamatorii cronice digestive, diaree (de natură infecțioasă ori cauzată de antibiotice). Chiar dacă ești sănătoasă și nu te confrunți cu o tulburare anume, probioticele îți sunt utile pentru că asigură confortul digestiv. Acțiunea lor benefică nu se limitează la zona digestivă. Oamenii de știință au emis ipoteze promițătoare privind acțiunea bacteriilor prietenoase în caz de alergie, eczeme, obezitate, ciroză hepatică, infecții respiratorii, cancere.

O porție de probiotice, vă rog!

Vârsta, tratamentul cu antibiotice și obiceiurile alimentare sunt factori ce perturbă echilibrul bacteriilor bune ce populează în mod natural tubul digestiv. Deoarece probioticele nu colonizează intestinul în permanență (ele sunt eliminate în câteva zile prin scaun), este înțelept să le procurăm regulat prin consumul de alimente sau administrarea de suplimente. Efectele lor binefăcătoare durează numai cât timp sunt prezente în organism. Ca să-ți întărești imunitatea pe termen lung, nu e suficient să consumi un iaurt în fiecare zi timp de trei săptămâni, iar apoi să renunți la acest obicei. În ce alimente găsești probiotice? Dacă ai mâncat deja iaurt, asta înseamnă că ai înghițit și probiotice. Aceste bacterii vii sunt prezente în mod natural sau adăugate în anumite alimente: lactate fermentate (iaurt, sana, chefir, brânză de vaci fermentată), cereale, varză murată, măsline negre, sucuri naturale de fructe, vin. Un excelent probiotic este drojdia de bere, care conține ciuperci din specia Saccharomyces cerevisiae.

Ce sunt prebioticele

Sunt fibre solubile, nedigerabile, prezente în mod natural în fructe, legume și cereale: soia, anghinare, cicoare, usturoi, ceapă, sfeclă, banane, secară, ovăz, orz nerafinat. Le găsim adăugate și în unele alimente: lapte, iaurt, pâine. De ce este bine să asociem prebioticele cu probioticele? Pentru că primele favorizează dezvoltarea bacteriilor bune.

Sub formă de supliment

În farmacii, probioticele se găsesc sub formă de capsule, picături și pulbere solubilă. E de preferat ca, înainte de a lua suplimente cu probiotice, să ceri sfatul medicului sau farmacistului. Aceste preparate nu sunt recomandate persoanelor imunodeprimate (al căror sistem imunitar nu-și mai îndeplinește funcția optim), celor care prezintă risc de pneumonie, de aspirație cu dificultăți la înghițire și nici copiilor mai mici de șase luni. De asemenea, trebuie acordată atenție interacțiunilor medicamentoase: probioticele nu se împacă bine cu unele pastile.

Dicționarul probioticelor

Bifidobacterium bifidum. Poate fi adăugată în unele lactate fermentate. Ajută la sintetizarea vitaminelor B și K în intestin, îmbunătățește digestia, întărește imunitatea, tratează diareea, previne cancerul.
Lactobacillus acidophilus.
Se adaugă în unele lactate fermentate. Fa­vorizează tranzitul, produce lactază, previne și tratează diareea, stimulează imunitatea.
Lactobacillus bulgaricus.
Este indispensabilă la prepararea iaurtului. Are aceleași efecte benefice precum Streptococcus thermophilus.
Saccharomyces cerevisiae.
Se găsește în drojdia de bere. Previne infecțiile intes­tinale, digeră zahărul și amidonul din cereale, creând un mediu bogat în prote­ine și vitamine, în special din grupul B.
Streptococcus thermophilus.
Este unul dintre cele două probiotice folosite obligatoriu la fabricarea iaurturilor, alături de bacteria
Lactobacillus bulgaricus. Ameliorează digestia lactozei, diminuează simptomele intoleranței la lactoză, ajută în caz de diaree, întărește imunitatea.

Citește și:

Bacteriile benefice pielii

Bacteriile din produsele de machiaj

Gomaj in ritmul tau

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.2/15.01.2015

Autor: Angelica Cîlțan

Sursa foto: pixabay


Lasă un răspuns

Sus