Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Ce alimente îți fură energia

Ce alimente îți fură energia

Ceea ce mănânci îți afectează puterea de concentrare și vitalitatea. Alimentele nepotrivite te pot secătui de vlagă.

Lipsa somnului, stresul și suprasolicitarea fizică sunt cauzele principale ale oboselii. Un inamic ascuns, la care nici nu te gândeai se află în farfurie. De fapt, sunt acolo mai mulți, iar tu să fii atentă la ei! Mâncarea trebuie privită ca un combustibil, avertizează specialiștii în nutriție.

Pâinea albă

Face parte din categoria carbohidraților rafinați. Aceștia determină creșterea bruscă a glicemiei, urmată de scăderea ei rapidă, ceea ce provoacă oboseală și stări de slăbiciune. Senzația de epuizare apare la scurt timp după ce ai mâncat. Este valabil nu doar pentru pâine, ci și pentru toate produsele preparate cu făină albă − pateuri, covrigi, biscuiți. Toate alimentele supuse procesării îți fură energia și te burdușesc cu multe calorii, fără să-ți furnizeze valoare nutritivă.

Sfat. Organismul are nevoie de carbohidrați pentru a-ți oferi energie, dar de anumiți carbohidrați: cu eliberare lentă. Așadar, fă o prioritate din consumul de fructe și legume, ca să fii în formă maximă tot timpul.

Prăjeli

Că sunt cartofi, cărnuri și chiar legume, alimentele prăjite supun sistemul digestiv la o muncă suplimentară, întrucât grăsimile sunt greu de prelucrat. Nu-i de mirare că, după o masă copioasă, îți vine să te întinzi în pat. Trebuie menționat că, spre deosebire de carnea roșie prăjită, care are nevoie de multe ore să se digere, deci implică multă energie în metabolizarea ei, peștele prăjit nu are același impact asupra energiei.

Sfat. Și alimentele pregătite la abur pot fi gustoase, dacă le adaugi un dressing simplu din ulei de măsline și zeamă de lămâie. Astfel, masa este și ușoară, și gustoasă! Un alt avantaj este că ușurează digestia.

Dulciuri

Problema cu dulciurile este că te induc în eroare: te fac să crezi că te energizează când, de fapt, sunt principalul hoț de energie. După ce le mănânci, glicemia crește brusc, la fel hormonii stării de bine. La scurt timp, corpul eliberează insulină în exces pentru a procesa dulciurile, iar efectul imediat este de scădere bruscă a glicemiei. Rezultatul este vizibil în starea ta: moleșeală și lipsă de chef. O altă consecință a consumului de dulciuri se traduce și prin deficitele de vitamine și minerale, întrucât tot ce conține zahăr alb le absoarbe în timpul procesului de metabolizare. Nu în ultimul rând, se instalează rezistența la insulină, întrucât pancreasul este bombardat cu zaharuri în exces. Urmarea: riscul de diabet zaharat de tip II.

Sfat. Când simți că pofta de dulce nu-ți dă pace, abține-te de la tentații și mănâncă un aliment bogat în proteine. În scurt timp, vei descoperi că ți-a trecut și ești câștigată pe mai multe planuri: nu se vede nici pe siluetă, nici în starea de vigilență!

Băuturi energizante

Din cauza concentrației de zahăr din compoziție, sucurile (carbogazoase sau nu) au același efect ca dulciurile asupra nivelului de energie. În plus, ele deshidratează − o altă cauză din spatele oboselii. Și cafeaua, deși inițial revigorează, când este consumată în exces, induce deshidratarea, durerile de cap și senzația de extenuare. Dacă tu crezi că o ceașcă în plus îți va reda elanul, te înșeli, întrucât ciclul se reia și te vei simți din ce în ce mai obosită.

Sfat. Înlocuiește băuturile pe bază de cofeină cu variantele fără cofeină ori cu sucuri de fructe proaspăt preparat.

Ajutor pentru un plus de energie

Absența fibrelor din alimentație poate fi explicația pentru oboseala ta permanentă. Acestea nu sporesc energia, însă încetinesc procesul digestiei, ceea ce face ca alimentele să fie metabolizate pe îndelete și organismul să beneficieze de toți nutrienții. Totodată, fibrele asigură eliminarea optimă a deșeurilor, topesc grăsimile de pe artere, mențin echilibrul glicemic, previn tulburările digestive. Unul dintre efectele lor directe este un nivel ridicat de energie. Un alt efect, deloc de neglijat, este menținerea siluetei. Beneficiezi de toate aceste avantaje dacă incluzi cel puțin 25 de grame de fibre în alimentația zilnică. Le găsești în fructe, legume, nuci, semințe, cereale integrale și în tărâțe de psyllium, pe care le poți consuma cu iaurt la masa de dimineață. Un alt exemplu de meniu cu care să-ți începi ziua în formă este combinația de fibre (pâine din cereale integrale) și proteine (omletă). Te vei sătura și vei menține glicemia în parametri!

300-350 de calorii, nu mai puțin ar trebui să conțină o masă și 200 de calorii o gustare, ca să țină de foame și să te energizeze, asigurându-ți o stare optimă de concentrare pentru o zi lungă de lucru. Sfatul nutriționiștilor este să mănânci la 2-3 ore. Dacă sari peste mese, metabolismul încetinește și scade inclusiv nivelul de energie.

Știai?

Intoleranța la gluten poate fi o cauză ascunsă a oboselii. Produsele care conțin gluten au asupra alergicilor o serie de simptome: balonare, durere de cap, indigestie, erupție cutanată și moleșeală.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr3/26.01.2017
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns