Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Ce îți oferă bun fructele de sezon

Ce îți oferă bun fructele de sezon

Fructele de iarnă, deși inferioare numeric față de celelalte, sunt la fel de valoroase pentru echilibrul nutritiv și starea noastră de bine.

Într-adevăr, iarna nu este cel mai bun sezon pentru fructe, căci natura se odihnește. Dar poamele pe care le găsim în anotimpul rece în piețe și supermarketuri ne oferă exact nutrienții de care avem nevoie pentru a ne păstra în formă, a înfrunta frigul și afecțiunile lui și a ne ține la adăpost de multe alte probleme de sănătate. 

Lămâie

Doar ne gândim la ea și ni se umple gura de apă. Gustul puternic acidulat, care dă o savoare unică multor preparate culinare, de la fripturi la prăjituri, nu este singurul ei atu. Principala ei forță stă în bogăția în vitamina C, un scut împotriva bacteriilor și virusurilor ce ne dau târcoale iarna, și are și alte avantaje pentru sănătate: ne ferește de bolile cardiovasculare, contribuie la reglarea tensiunii arteriale și fluidificarea sângelui, reduce inflamațiile, are efect antihemoragic, purifică sângele și pielea, combate oboseala. O lămâie ne furnizează 50% din porția zilnică de vitamina C.

* Puțină zeamă de lămâie într-o infuzie de plante sau în amestec cu o lingură de miere devine un remediu excelent contra durerilor de gât și virozelor.

* Ca să-ți menții pielea tânără cât mai multă vreme, bea în fiecare zi un pahar cu apă caldă în care ai stors o jumătate de lămâie.

* Energie: o lămâie are în jur de 20 kcal.

Ananas

Adus în Europa din Guadalupe de conchistadori, ananasul, regele fructelor exotice, este bogat în mangan, cupru, vitaminele A, B, C, K și fibre. Însă vedeta este bromelaina, o enzimă minunată pentru sănătate: îmbunătățește digestia, combate inflamațiile, alergiile și retenția de apă, stimulează imunitatea, previne formarea cheagurilor de sânge, alină durerile de articulații, ne ferește de maladiile cardiovasculare. În sezonul rece, este indicat să mănânci 250 g de ananas proaspăt pe zi sau măcar de trei ori pe săptămână.

* Cura cu ananas ajută, printre altele, la eliminarea paraziților (în special protozoare (giardia), Trichomonas intestinalis etc.). 

* Savurat ca atare sau sub formă de suc, alină grețurile și durerile în gât.

* Energie: 100 g de ananas îți oferă 50 kcal.

Portocală

Vitamina C reprezintă doar 20% din totalul antioxidanților prezenți în portocală. Sora mai dulce a lămâii conține multe alte substanțe benefice, unele înzestrate cu o putere antioxidantă de șase ori mai mare ca a vitaminei C – de exemplu, hesperidina, care protejează vasele de sânge, scade colesterolul rău și îl crește pe cel bun, combate inflamațiile. Pe lângă magneziu, calciu, fosfor, potasiu, zinc, portocala conține și cantități mari de vitamina P, care fortifică vasele de sânge, dar și B-uri, indispensabile sistemului nervos.

* În constipație: fierbe coaja unei portocale o jumătate de oră. Aruncă apa și fierbe încă 20 de minute în apă ușor îndulcită (20 g de zahăr la un litru de apă). Apoi scoate coaja și las-o să se usuce. A doua zi, mănânc-o pe stomacul gol (ajută și la golirea vezicii biliare).

* Energie: o portocală medie are circa 60 kcal.

Banană

E dulce, moale, sățioasă și ușor de digerat. O savurăm cu toții cu plăcere, de la cei mai mici dintre noi până la cei mai în vârstă. Este bogată în antioxidanți, vitamine (în special B6, B7 și C), magneziu, mangan, cupru, potasiu. O banană oferă în jur de 400 mg de potasiu, element care contribuie la reducerea tensiunii arteriale, sprijină activitatea inimii, ne protejează de ateroscleroză. Acțiunea benefică a deliciosului fruct se extinde și în sfera digestivă, unde acționează ca un adevărat balsam grație proprietățile antiacide, antiinflamatoare și antiulceroase.

* Te supără arsurile la stomac? „Stinge-le“ cu o banană foarte coaptă, care acționează ca un antiacid.

* Energie: 100 de g de banană au 90 kcal.

Avocado

Este unul dintre puținele fructe care conțin grăsimi, dar e vorba de grăsimi mononesaturate, benefice sănătății: contribuie la reglarea glicemiei, reduc hipertensiunea arterială și colesterolul rău, mențin elasticitatea pereților arteriali. Ce ne mai oferă avocado? Mult potasiu (esențial în prevenirea problemelor cardiovasculare), acid folic (necesar pentru repararea ADN-ului și menținerea în formă a memoriei), luteină (protejează de cataractă și degenerescență maculară, o boală ce duce la orbire), dar și proteine, fibre, vitaminele A, K, E și C, fosfor, magneziu. Bogat în antioxidanți, acest fruct hrănitor ne ferește și de afecțiunile legate de îmbătrânire (hipertensiune arterială, reumatism, Alzheimer, diabet).

* Masca facială cu piure de avocado hrănește, hidratează și curăță pielea.

* Energie: 100 g de avocado conțin 150 kcal.

Măr

Pline de minerale (magneziu, cupru, potasiu, mangan, zinc), vitamine (A, complexul B, E, K) și antioxidanți, merele sunt adevărate alimente-medicament: previn maladiile cardiovasculare și unele cancere, au proprietăți antibacteriene și antivirale, combat reumatismul și obezitatea, ajută digestia, reglează glicemia, scad colesterolul, sunt un excelent dezinfectant intestinal grație lizozimei, care dizolvă bacteriile patogene din intestin.

* Pentru tratarea bronșitei și a afecțiunilor intestinale, este util ceaiul de mere: două fructe curățate de coajă se taie rondele. Se fierb într-un litru de apă timp de o oră. Licoarea se bea în decursul zilei.

* Energie: un măr de mărime medie are 90 kcal.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr2/19.01.2017
Autor:Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com

 

Comments

comments

Lasă un răspuns