Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Cu ce să-ți potolești setea?

Cu ce să-ți potolești setea?

În zilele toride, pentru că transpiri foarte intens, e firesc ca organismul să-ţi indice prin imperioasa senzaţie de sete că are nevoie de mai multe lichide. Important este şi cât bei, şi ce anume. De ales, ai de unde.

Ideal e să nu aştepţi să te chinuiască senzaţia de sete, ci să consumi în fiecare zi cât mai multe lichide. De ce? Când organismul n-are suficiente lichide, circulaţia sângelui încetineşte, digestia este îngreunată, creierul nu funcţionează la capacitate maximă, de unde apatia şi scăderea capacităţii de concentrare. Poţi bea apă plată, de preferinţă îmbunătăţită cu puţină zeamă de lămâie, apă minerală uşor trezită (te ajută să refaci rezerva de minerale pierdute prin transpiraţie), te desfeți cu sucuri de legume şi fructe. Care dintre variante este cea mai bună?

Apă, dar de care?

Apa obișnuită, de la chiuvetă, nu este recomandată, cu atât mai puţin în zilele foarte călduroase.

Apa plată nu pare a fi chiar cea mai bună soluţie întrucât, odată cu transpiraţia, se pierd nu doar lichidele, ci şi sărurile de potasiu, sodiu, fosfor, magneziu, organismul având nevoie nu doar de apă, ci şi de săruri. Dacă bei doar apă, nevoia de săruri creşte şi senzaţia de sete persistă. Aşa se explică de ce în zilele foarte toride, cu cât bei mai multă apă, cu atât setea este mai accentuată.

Apa minerală pare a fi o alegere bună, dar nu una  excesiv mineralizată (artificial!); când cantitatea de săruri minerale depăşeşte 10 grame, nu mai e apă, ci medicament. Apa minerală de la izvor te-ar ajuta în lupta cu setea, dar nici ea nu-i indicată în cantităţi mari. Asta, întrucât orice apă minerală conţine dioxid de carbon şi compuși care înlesnesc nedoritele depuneri de săruri.

Apa de izvor sau de la fântână este cea mai indicată, dacă o ai la îndemnă, fireşte. Are însă şi ea, pentru omul modern, cu gusturile mult prea pervertite, un mare neajuns: pare a fi lipsită de… gust sau sălcie.

Băuturi răcoritoare

Oricât de tentante, sunt ineficiente în potolirea setei. Cantitatea apreciabilă de zahăr sau (şi mai rău) de îndulcitori, conservanţi şi arome nu face decât să accentueze setea. De ce se întâmplă astfel? Saliva nu reuşeşte să îndepărteze urmele de îndulcitori din cavitatea bucală, iar asta te face să mai vrei încă o doză.

Ceai

Este cea mai indicată băutură pentru potolirea setei pe caniculă. Și în mod special ceaiul verde. Poate fi băut nu doar rece, ci şi cald. Ceaiul cald activează transpiraţia – cel mai bun mijloc de termoreglare a organismului. Apa rece, în schimb, este eliminată foarte repede prin transpiraţie, pe când cea caldă hidratează celula, trecând cu ușurință prin membranele diferitelor ţesuturi. Un alt avantaj: ceaiul fierbinte conduce la fluidificarea sângelui și scade astfel riscul formării cheagurilor. În plus, pe lângă potolirea setei, ceaiul verde reface pierderile de săruri minerale şi vitamine. Foarte bun este cu lămâie şi miere. Nutriţioniştii însă ne sfătuiesc să nu bem mai mult de 2-3 căni cu ceai verde pe zi, ca să nu se irite mucoasa stomacului.

Cafea

Te numeri printre băutorii de cafea? Nu uita că ea are un mare neajuns: prin conţinutul crescut de cofeină, exercită un puternic efect diuretic, care face ca necesarul de lichide să crească. Aşadar, e inutil să bei cafea doar ca să-ţi potolești setea.

Sucurile

Sunt foarte indicate în potolirea setei cu condiţia să fie naturale. Altfel spus, fără zahăr sau îndulcitori, fără conservanţi, fără coloranţi și arome sau acid citric; toate acestea, la fel ca orice băutură carbogazoasă, sunt nu doar inutile când ți-e sete, ci şi dăunătoare sănătăţii.

Produsele lactate acidulate

Setea ţi-o potolești şi cu iaurt, chefir ori sana cu conţinut redus de grăsimi şi, eventual, cu adaos de fructe de sezon. De asemenea, cu supă rece de legume, nu încălzită. 

Ce alegi?

Cel mai indicat ar fi să-i asiguri organismului necesarul de lichide alternându-le pe parcursul zilei, nebazându-te doar pe apă, ceai sau sucuri. Apoi, oricât te-ar chinui setea, e mai bine să bei două pahare din băutura preferată la un interval de 10-15 minute. Bea mai întâi un pahar. Tot ţi-e sete? Bea-l pe al doilea, dar nu imediat. E mult mai eficient decât să bei multă dintr-odată.

Încă o bere, vă rog!

Berea, preferată de mulţi în sezonul cald, nu are darul de a potoli setea. Cum are un puternic efect diuretic, ea favorizează eliminarea lichidelor din organism, nicidecum suplinirea pierderii lor prin transpiraţie.

Sete sau moft?

Copilul pretinde că i-e sete, deşi a băut deja două băuturi răcoritoare, un suc de fructe şi s-a delectat cu o îngheţată. Și, de bună seamă, are dreptate. Prin zahărul din compoziţie, acestea n-au făcut decât să-i sporească setea. Explică-i că băuturile răcoritoare, sucurile şi îngheţata fac parte din categoria „desert“ și, ca atare, se consumă doar din când în când, iar setea şi-o va potoli doar cu apă sau cu un ceai neîndulcit. Şi ai grijă s-o facă.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr28/14.07.2016
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: pixabay.com


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus