Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Dieta ayurvedică. Ce este și care sunt principalele reguli

Dieta ayurvedică. Ce este și care sunt principalele reguli

Dieta ayurvedică este inspirată de terapia indiană cu același nume. Dieta susține că starea de bine general al organismului este un efect imediat al unei bune relație cu mediul iar pentru atingerea echilibrului interior, metabolic și psihic este necesar consumul de alimente respectând principiul stict al acoperirii necesităților biologice de nutrienți, fără nici un fel de excese alimentare. Dieta ayurvedică este o sumă de terapii, care presupun o alimentație echilibrată, exerciții fizice și de respirație, conumul anumitor alimente în defavoarea altora și exerciții de meditație pentru a ține funcțiile organismului în echilibru și pentru a controla stresul.

Principiile nutritive Ayurveda nu limitează cantitatea și diversitatea alimentelor ce pot fi consumate. Dieta nu te privează de principalii nutrienți necesari organismului pentru o bună funcționare, dar impune un consum strict de calorii, zinic, dintr-o varietate cât mai mare de alimente. Un principiu al dietei ar fi acela de a mânca puțin din foarte multe tipuri de alimente.

Dieta ayurvedică suține ideea că prin culorile diferite ale alimentelor se evidențiază elementele nutritive diferite ale acestora. Cu cât este mai intensă o anumită culoare a unui aliment, cu atât conținutul în anumiți nutrienți este mai mare. Nutriția ayurvedică identifică șase gusturi: dulce, acru, sărat, amar, iute și astringent, care conform principiilor dietei sunt expresii ale energiilor existente în materia vie.

Esențială în nutriția ayurvedică este calitatea ingredientelor consumate, nu cantitatea. Estențial este și modul în care mâncăm. Niciodată pe fugă, în picioare sau întinși, ora la care se consumă alimentele și capacitatea de a fi digerate de fiecare individ. Se recomandă astfel o rutină orară zilnică a meselor, iar dupa fiecare masă, o regulă de bază spune că trebuie făcuți 100 de pași fără întrerupere. Conform acestei practice, după fiecare masă, stomacul ar trebui să conțină o parte lichid, două părți solide și o parte să rămână liberă pentru aer. Cu alte cuvinte, nu trebuie să te ridici de la masă sufocat de camtitatea de alimente consumate.

Ideea de bază este consumul a cât mai multe alimente proaspete sau gătite dietetic chiar înainte de masă sau măcar în ziua în care se consumă, la o temperatură plăcută — nici fierbinți, nici foarte reci—, fără a fi antrenați și în alte activități — condus mașina, urmărit știri, conversații contradictorii.

Concret în dietă sunt permise: soia/tofu nesărat, carnea albă de pasăre, albuș de ou, fructe și legume, peștele, untul, cereale integrale, ulei de măsline sau de avocado, cocos, semințe de dovleac, semințe de floarea soarelui, scorțișoară, semințe de coriandru, mărar, chimen, menta, șofran, tumeric. Sunt prmise oricare alte alimente atâta vreme cât sunt consumate în cantități moderate, preparate corect, iar alimentele sunt de cea mai bună calitate. Există și alimente interzise: carnea foarte grasă, brânzeturile fermentate, concentratele de legume, muștarul, murăturile în sare, condimente picante, oțetul și margarina. Sarea trebuie limitată la minimum cu putință, iar adaugarea ei în preparate este interzisă.

Dieta ayurvedică merge pe individualizarea alimentelor pentru fiecare persoană în parte. Astfel fiecare individ va avea alimente interzise și alimente recomandate în funție de vârstă, starea generală de sănătate, eventualele probleme de sănătate, greutate și stil de viață și activități specifice.

Dieta nu este una care urmărește scaderea în greutate, dar poate aduce eliminarea depozitelor de grasimi. Scopul dietei este echilibrarea organismului și redobândirea unei energii interioare superioare care să alimenteze stare generală de bine a individului.

Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus