Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > E sanatos ce bei?

E sanatos ce bei?

Să-ți potolești setea nu e totuna cu a te hidrata. Recomandarea celor 2 litri de lichid pe zi trebuie însoțită de câteva precizări. E sanatos ce bei?

Găsești în cele ce urmează cele mai răcoritoare băuturi ale verii, care le sunt calitățile, defectele și cum să profiți de ele astfel încât să fie benefice pentru organism.

Apă carbogazoasă

Ți-e foarte sete și ai poftă de un suc dulce? Mai sănătoasă e apa cu bule ținută un pic la frigider sau cu puțină gheață. Îți trece pe loc pofta de calorii.

De ce nu e bună. Nu se ridică la nivelul celei plate în privința cantității de minerale și, chiar dacă e mai răcoritoare decât cea plată, apa cu bule te balonează, iar dacă ai stomacul sensibil, acidul e iritant, sporind disconfortul prin reflux și arsuri gastrice.

Băuturi de tip cola

Din păcate, relația dintre mesele la fast-food și cola este atât de strânsă încât de fiecare dată când alegi să mănânci nesănătos o faci lată cu unul sau două pahare de suc acidulat. Îți dă senzația că-ți potolește setea, dar efectul e contrar.

De ce nu sunt bune. Cantitatea enormă de zahăr (până la 35-40 g la 300 ml) vine ca o avalanșă asupra corpului, fiind mult peste cât poate metaboliza organismul. Drept urmare, zahărul este eliberat în sânge, iar glicemia crește. Excesul este transformat în grăsimi, favorizând obezitatea, cu afe-țiunile aferente: diabet, probleme cardiace, articulare.

Sucuri acidulate

Sunt revigorante, dar vin cu multe minusuri care se activează când bei prea mult. Alege moderația sau înlocuiește-le cu variante sănătoase!

De ce nu sunt bune. Prea mult dulce stimulează apetitul, iar caloriile goale cu care vin „ambalate“ strică silueta. Sucurile încarcă rinichii și forțează ficatul să prelucreze substanțe tari, iar oboseala este prima pe lista simptomelor.

Fresh-uri

E ideal să le bei imediat după preparare. Depozitate, sunt mai vulnerabile la bacterii. Iar când sunt expuse la aer, pierd aproape imediat din fitonutrienți.

De ce nu sunt bune. Când ieși la terasă, nu primești sucul imediat după ce au fost stoarse fructele, fiindcă barurile le prepară în cantități mari.

Bere

Stinge setea, e bogată în vitamine B, magneziu și orz, sursă de antioxidanți. Dar nu e indispensabilă organismului.

De ce nu e bună. Îți amintești expresia „burtă de bere“? Poate fi valabilă și pentru femei – alonează, dar și deformează talia din pricină că îngrașă.

Café-frappé

Te ajută dimineața, când îți dă impuls să-ți începi ziua cu dreptul, dar și într-o după-amiază mohorâtă, când ia moleșeala cu mâna.

De ce nu e bună. Vara, când pierzi multă apă, numai de deshidratare nu ai nevoie! Cafeaua îți ține mintea alertă, dar te sărăcește de apă, de calciu și vitamina C. În plus, îngrașă, pentru că obligă pancreasul să secrete insulină. Iar adaosurile lactate o fac indigestă.

Cocktail

Când prepară cocktailurile, barmanii obișnuiesc să combine energizante cu alcool.

De ce nu e bun. Combinația pune presiune mare pe inimă și pe întreg organismul, fiindcă are în compoziție un stimulent și un excitant nervos (cele două luptă una cu alta). Iar excesul de calorii se adună în zonele critice.

Energizant

Te pune pe picioare mai abitir ca trei cești de cafea tare la un loc. Puterea lui vine din concentrația de cofeină, taurină și B-uri. Nu-ți face un obicei din a-l consuma!

De ce nu e bun. Forțezi organismul să metabolizeze o cantitate mare de vitamine, minerale, aditivi și zaharuri. Dacă bei des, riști să ai probleme cardiovasculare și insomnie. Dacă rărești, te doare capul și apar schimbările de dispoziție, fiindcă energizantele dau dependență.

Vin

Dintre vinuri, cel roșu conține cea mai mare cantitate de flavonoide, în special resveratrol, care, în cantități moderate, întărește sistemul imunitar și ajută digestia.

De ce nu e bun. Nu oferă beneficii nutritive relevante, în afară de cantități infime de fier. Femeile nu ar trebui să consume mai mult de 140 ml pe zi. Altfel, beneficiile se pot transforma în dezavantaje.

Băuturi bune

  • apă plată
  • ceai
  • cafea de cicoare, năut
  • limonadă (fără zahăr, cu ghimbir)
  • sucuri de rădăcinoase
  • suc de roșii proaspete
  • apă de cocos
  • smoothie de legume (castraveți, varză, spanac)

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.32/14.08.2014

Autor: Lidia Năstase

Sursa foto: Thinkstock


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus