Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > În formă maximă după sărbători

În formă maximă după sărbători

Ce-ar fi de făcut pentru ca acul cântarului să nu te indispună prea tare după mesele copioase?

Ştii că nu reziști gustoaselor bucate tradiţionale de Crăciun şi revelion. Iar după sărbători, cu siguranţă, vei dori să-ţi eliberezi organismul de toxinele acumulate după excesele culinare, eventual şi să-ţi redobândeşti silueta, pentru a intra în noul an în formă maximă. Iată câteva măsuri simple care te ajută în acest sens.

Înainte de ospăţ

Pregăteşte-ţi organismul pentru un asemenea moment, doar ştii bine că vei consuma mai mult şi mai multe decât are nevoie, pentru a preîntâmpina, fireşte, depunerea unui strat adipos suplimentar. Cum procedezi? Cu o zi înainte, redu cantitatea de grăsimi şi carbohidraţi din meniu cu cel mult 300-500 kcal. În felul acesta, în organism apare un oarecare deficit energetic, pe care îl vei reface curând. Şi nu uita: ghiftuirea nu are efect negativ doar asupra greutăţii, o asemenea desfătare fiind o suprasolicitare a aparatului digestiv în întregul lui, lucru pe care se cade să-l eviţi.

Mai multe lichide

Ai remarcat că, după o masă îmbelşugată, organismul tinde să reţină lichidele. Un prim efect va fi luarea în greutate, apoi împiedicarea eliminării toxinelor şi a reziduurilor. Ce faci pentru a determina organismul să se debaraseze de surplusul de lichide? Ghidează-te după zicala „cui pe cui se scoate“ şi serveşte-i o doză nouă. Dacă este alimentat cu lichide noi, de ce le-ar păstra pe cele acumulate anterior? Aşadar, una sau două zile după cele în care te-ai ospătat pe îndestulate, dublează cantitatea de lichide. Poţi bea apă plată sau de izvor, precum şi sucuri de legume sau fructe proaspete, evitând însă băuturile dulci şi pe cele care conţin cofeină. Încă un amănunt de care e bine să ţii seama: cât mai puţină sare, întrucât ea favorizează retenţia de lichide.

Nu te înfometa!

Primul gând care ţi-ar da târcoale după mesele copioase e să recurgi la foame ca ajutor pentru eliberarea organismul de încărcătură cu care l-ai împovărat în zilele de sărbătoare. Alungă un asemenea gând, fiindcă înfometarea nu este o soluţie! Într-o primă fază, o asemenea abordare radicală e o solicitare suplimentară pentru organism, iar menţinută mai mult timp, ea duce la tulburări de metabolism. Nutriţioniştii susțin că înfometarea slăbeşte sistemul imunitar. Soluţia? Alege alimentele gustoase, dar sărace în calorii: pui, peşte, curcan, legume în stare crudă sau preparate la aburi, fructe, brânzeturi şi lactate degresate. Şi, desigur, evită pe cât posibil dulciurile.

Nu mânca să te saturi!

Altfel spus, nu te scula de la masă cu stomacul plin. Asta înseamnă să reduci cantitatea zilnică de hrană, adică să mănânci cât să nu-ţi fie foame. Senzaţia de saţietate se instalează la 20 de minute după ce ai început să mănânci. Aşadar, vezi când te oprești!

Nu te ospăta în grabă

Fără să-ţi dai seama, când mănânci în grabă sau stând în faţa televizorului ori a calculatorului, e foarte posibil să consumi mai mult decât trebuie. Doar stând la masa din bucătărie sau sufragerie poţi fi atentă la cât mănânci. Apoi, nu uita să respecţi câteva reguli: să mănânci încet,  pe îndelete, mestecând suficient, să nu sari peste micul dejun, iar atunci când pe parcursul zilei ţi se face foame, să te răsfeţi cu alimente care ştii că-ţi fac bine, nu fast-food, snackuri, făinoase, dulciuri. Cel mai bine e să alegi fructele.

Niciun strop de alcool

Băuturile alcoolice prezintă o multitudine de inconveniente: deshidratează, favorizează depunerea de ţesut adipos, sunt o povară pentru întregul organism. Motive suficiente să-l eviți, mai ales când vrei să-ţi revii , să intri în formă.

Nu uita de mişcare!

E lucru știut, nicio dietă nu dă rezultate dacă nu este dublată de exerciţii fizice. Dacă nu ai timp să mergi la sala de sport, fă câte o plimbare de o jumătate de oră în fiecare seară. Sau, de ce nu, dansează. Nu vei avea decât de câştigat: tonus remarcabil şi bună dispoziţie.

Cum rezişti tentaţiilor

În mod straniu, chiar când vrei să slăbeşti, alimentele care îngraşă sunt mai tentante ca oricând. De ce se întâmplă astfel? După părerea nutriţioniştilor, vinovată ar fi reducerea drastică a carbohidraţilor, care face ca foamea să devină incontrolabilă. Aşadar, nu-i elimina complet din dietă niciodată! Carbohidraţii stimulează producerea de serotonină, hormon care, pe lângă altele, e responsabil de senzaţia de saţietate. Sigur, e vorba de carbohidraţii complecşi, nu cei simpli, care mai degrabă te îngraşă. Aşadar, optează pentru aşa-zişii carbohidraţi buni, cartofi-dulci, legume, cereale integrale, paste integrale, pâine integrală, orez brun, şi evită-i pe cei răi, sucurile carbogazoase, pâinea albă, fast-foodurile, dulciurile.

După mesele copioase, vine momentul judecăţii: câteva kilograme în plus şi tonus scăzut. Socoteală vor dea, fireşte, doar pofticioasele. Te numeri printre ele? Nu te impacienta! Cu puţină voinţă şi implicare constantă, surplusul de kilograme poate fi evitat şi tonusul nu va avea de suferit, vei arăta şi te vei simţi aşa cum îţi place.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr51/22.12.2016
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus