Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Laptele de vacă, singura opțiune?

Laptele de vacă, singura opțiune?

Obișnuiți să consumăm aproape exclusiv produse lactate provenite de la vacă, ignorăm variantele care au poate mai multe recomandări terapeutice și o valoare nutritivă crescută comparativ cu laptele de vacă. 

Când avem trecut pe lista de cumpărături laptele, ne gândim doar la variantele dregresate sau cu grăsime obișnuită, însă neapărat să fie de vacă! Și e normal, având în vedere că 80% din laptele consumat în întreaga lume provine de la această bovină. Însă ce facem cu 7% din populația Europei, care este intolerantă la lactoză, sau cu cei care își doresc o alternativă superioară? Pentru ei, există laptele care provine de la alte rumegătoare sau cel care nu cauzează alergii și are proprietăți prea puțin cunoscute dar lăudabile! – față de cele ale laptelui de vacă.

Lapte de oaie

Are o concentrație mai mare a tuturor celor 10 aminoacizi esențiali conținuți și de laptele de vacă, și este, de asemenea, bogat în vitaminele A, C, B2 şi B12 şi acid folic. În plus, are o cantitate crescută de minerale, precum calciu, fosfor, magneziu, sodiu, zinc și fier. Înainte de a-l cataloga totuși net superior laptelui de vacă, trebuie luat în seamă numărul ridicat de calorii aflat în componență și, implicit, riscul luării în greutate în urma unui consum constant. La fel de bine trebuie știut că gustul – asemenea cărnii de oaie – poate să nu fie agreat de toată lumea.

Lapte de bivoliță

Cel mai gras lapte de origine animală are o textură cremoasă și un gust intens, însă, în mod surprinzător, are mai puțin colesterol decât laptele de vacă. Destul de greu digerabil, este totuși recomandat pentru reglarea colesterolului, buna dezvoltare a sistemului osos și menținerea unei danturi sănătoase. Previne anemia și crește pofta de mâncare.

Lapte de capră

Caprele produc 2% din laptele consumat la nivel global, cererea crescând cu aproape 60% în ultimele două decenii. Ce avantaje prezintă? Este bine tolerat de cei care au intoleranță la lactoză și are o cantitate crescută de calciu și vitaminele A, B2 și D, însă mai puțin acid folic, zinc și vitamina B12, în comparație cu laptele de vacă. Din punctul de vedere al proteinelor conținute, este foarte asemănător cu laptele matern și prezintă numeroase beneficii: de la proprietățile antiinflamatoare și de protecție a organismului împotriva cancerului mamar și a hipertensiunii arteriale, la facilitarea absorbției fierului și a cuprului.

Lapte de soia

Datorită nivelului ridicat de fitoestrogen pe care-l conține, este de mare ajutor femeilor aflate la menopauză, care au o cantitate scăzută de estrogen în organism. Totuși, înainte de-a consuma lapte de soia după pofta inimii, trebuie consultat un medic, pentru a nu crește riscul apariției cancerului mamar (mai ales în rândul celor care moștenesc această predispoziție). În cazul bărbaților, acești fitoestrogeni, combinați cu antioxidanții existenți în laptele de soia, scad testosteronul și, implicit, riscul dezvoltării cancerului de prostată. Acest fel de lapte este consumat de persoanele care au intoleranță la lactoză și poate fi o alternativă bună pentru laptele de vacă și din cauza faptului că nu conține deloc carbohidrați. 

Lapte de migdale

Nu îngrașă, așadar poate fi consumat de persoanele atente cu silueta lor, dar nici nu se poate face exces de lapte de migdale având în vedere nivelul său ridicat de sodiu. De asemenea, le este indicat diabeticilor și celor care suferă de migrene sau prezintă un risc crescut de apariție a bolilor cardiovasculare sau chiar al Alzheimerului. Stimulează digestia, datorită conținutului crescut de fibre, și este destul de răspândit în rândul celor care fac sport. 

Lapte de cocos

Tot pentru cei care țin la înfățișarea lor este recomandat și acest tip de lapte. Accelerează arderea grăsimilor, are proprietăți antivirale și antibacteriene, contribuie la funcționarea optimă a tiroidei și întărește sistemul imunitar. Industria cosmetică îl utilizează la scară largă datorită numeroaselor lui beneficii. 

Sortimente exotice de lapte

Lapte de cămilă

Într-un climat dur precum deșertul, milioane de oameni se bazează pe laptele de cămilă, care este apropiat, ca valori nutritive, de laptele matern. În mod poate surprinzător, acesta este mai ușor de digerat și tolerat decât laptele de vacă. În plus, există studii în desfășurare legate de rolul laptelui de cămilă în tratarea bolilor autoimune, a autismului și al alergiilor la lapte. Mari dezavantaje sunt accesibilitatea sa redusă și, implicit, prețul ridicat. 

Lapte de măgăriță/iapă

Cunoscut pentru proprietățile sale terapeutice, acest sortiment de lapte are o componență similară laptelui uman și e consumat, din timpuri străvechi, în Rusia și Asia Centrală. Este hipoalergen, are calități antiacide și este utilizat în tratamentul hepatitei, al ulcerului peptic și al tuberculozei.

Lapte de căprioară/ciută

Laptele de căprioară este înlocuitorul ideal pentru cel de vacă, în cazul populației din regiunea arctică, care nu are acces la așa ceva. Procentajul lui de grăsime și de calciu este asemănător cu cel provenit de la vacă, o diferență semnificativă fiind nivelul mai scăzut de sodiu și potasiu care poate fi găsit în laptele de căprioară.

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de noiembrie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Alexandra Rotărescu
Foto: 123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns