Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Mâncarea preferată te îmbolnăvește?

Mâncarea preferată te îmbolnăvește?

Micile plăceri vinovate sau chiar excesul de zel când vine vorba de alimentația sănătoasă pot fi responsabile pentru problemele medicale mai mici sau mai mari pe care le ai.

Simptomele supărătoare care-ţi dau târcoale şi nu știi pe seama cui să le pui sunt provocate nu de puține ori de obiceiuri alimentare greșite. Semn că, într-adevăr, sănătatea începe din… farfurie. Descoperă posibilii vinovați și recapătă-ți starea de bine!

Problemă: hipotensiune

Posibili vinovați: ceaiurile diuretice

Știi cât e de sănătos consumul de ceai, mai ales vara, când organismul se deshidratează în ritm alert.

Iar unul dintre cele mai lăudate sortimente este ceaiul verde: plin de antioxidanți, are efect energizant, scade colesterolul, previne cancerul. Mai puțini știu însă că un consum mare de ceai verde (peste trei căni pe zi sau chiar cantități mai mici dacă sunt consumate zilnic, fără pauză, luni la rând) elimină nu doar toxinele din organism, ci și calciul și potasiul. În special pe caniculă, când oricum transpirația excesivă duce la o scădere a nivelului de potasiu, ceaiul verde și orice alt ceai diuretic (mătase de porumb, cozi de cireșe) trebuie evitate în cantități mari; altfel, apar simptome precum slăbiciune, amețeli, dureri de cap.  Ceaiurile de rozmarin, mentă, iasomie, busuioc sunt în schimb o alegere bună vara.

Problemă: mergi des la toaletă

Posibili vinovați: băuturile carbogazoase

Băuturile acidulate, mai ales dacă bei peste două pahare pe zi, te trimit la toaletă mult mai des decât în mod curent. Multe dintre ele conțin cafeină, al cărei efect diuretic este cunoscut. În plus, alte ingrediente, precum îndulcitorii artificiali și acidul citric, cresc presiunea asupra vezicii și amplifică nevoia urgentă de a urina, ba chiar, având un pH acid, te poți pricopsi cu pietre la rinichi – asta pe lângă faptul că sporesc vertiginos riscul de obezitate și diabet. Nici măcar nu te hidratează, ci, dimpotrivă, întreţin senzaţia de sete şi au numai efecte nedorite, inclusiv variantele light. Poate fi mai greu decât îți imaginezi să renunți la ele dintr-odată, fiindcă provoacă dependență, dar înlocuiește-le treptat cu ceaiuri preparate  în casă, limonadă îndulcită cu puțină miere, cu… multă apă!

Problemă: te pișcă limba

Posibili vinovați: fructele exotice

Dacă nu cureți foarte bine ananasul proaspăt, fructele de kiwi sau mango înainte să le mănânci, riști să-ți irite limba! Senzația neplăcută dispare până la urmă, dar nu e tocmai ușor de suportat. Ca atare, când vine vorba de aceste fructe, ai grijă să fie bine coapte și consumă doar miezul, eliminând cu atenție orice urmă de coajă.

Problemă: nu scapi de acnee

Posibili vinovați: carbohidrații

Când îți apare un coș, îţi spui că poate ţi-ai atins pielea cu mâinile nu tocmai curate. Când însă acneea e o problemă la ordinea zilei, una din cauze poate fi alimentaţia. Nu doar grăsimile dăunează tenului! S-a dovedit că carbohidrații răi sunt vinovați de acneea adultului. O dietă care abundă în produse cu indice glicemic mare, cum sunt pâinea albă, orezul alb, pastele și dulciurile pline de zahăr, influențează negativ aspectul pielii. Asemenea obiceiuri alimentare măresc nivelul de insulină din sânge şi unul din efecte este stimularea producţiei de sebum, creându-se astfel un mediu propice bacteriilor care provoacă acneea. Dacă nu poţi scăpa de coşuri, încearcă o dietă cu indice glicemic scăzut, bazată pe legume, fructe, carne slabă, din care să lipsească produsele de patiserie, chipsurile, pâinea. După trei luni de regim, aspectul pielii va fi simțitor îmbunătăţit.

Problemă: criză de astm

Posibili vinovați: alimentele cu aditivi

Bolnavii de astm știu bine că trebuie să se ferească de efort fizic intens, emoții puternice, schimbări bruște de temperatură, polenul unor plante și alimente care le provoacă alergii. Crizele care apar fără un motiv aparent pot fi cauzate de alimente la care nici nu te-ai gândi că îți fac rău, dintre cele pline de aditivi, coloranți și conservanți, precum jeleurile. Şi vinul roşu sau fructele uscate pot declanşa o criză celor alergici la unul din aditivii conţinuţi de acestea.

Problemă: dinți sensibili

Posibili vinovați: sucurile de fructe

Fresh-urile sunt pline de vitamine, dar n-au un efect deloc benefic asupra smalțului dinților, pe care îl erodează. În special cele pe bază de citrice şi mere un astfel de efect. După ce bei suc proaspăt de fructe, e bine să-ţi clăteşti gura cu apă, pentru a nu da timp acidităţii să deterioreze smalţul, iar după o jumătate de oră, este indicat să te speli pe dinţi. De evitat sunt și ceaiurile dulci din comerț, energizantele și toate băuturile care conțin zahăr. Când vine vorba de sănătatea dinţilor, apa e cea mai sigură modalitate de hidratare, mai ales seara.

Problemă: arsuri solare

Posibil vinovat: alcoolul

E plăcut să stai la plajă cu un pahar de bere în față. Iar dacă ești în vreun concediu all-inclusive prin țări străine, cocktailurile sunt la discreție și parcă-i păcat să nu savurezi câte unul la marginea piscinei. Sau, fără să fii în concediu, ieși seara în oraș cu prietenii și te delectezi cu câteva băuturi alcoolizate, iar a doua zi mergi să te bronzezi și te cam… arzi. E drept, dozele mici nu fac niciun rău, însă 100 ml de whisky, spre exemplu, scad drastic, în doar câteva minute, nivelul de antioxidanți de la nivelul pielii, iar valorile rămân scăzute vreme de 3-4 zile, ce te predispune la arsuri solare.

Evită băuturile tari când urmează să faci plajă și folosește neapărat loțiuni cu factor de protecție solară ridicat! Cocktailurile cu portocală, ananas, măr sunt mai puțin dăunătoare întrucât vitaminele din fructe atenuează efectele nocive ale alcoolului. Pentru un bronz sănătos și de durată, include în meniu cât mai multe fructe galbene, portocalii și roșii!

Problemă: pierderea mirosului

Posibili vinovați: grăsimile rele

Cu cât mănânci mai gras, cu atât creşte riscul de a-ţi pierde simţul olfactiv odată cu trecerea anilor, conform unor studii efectuate de americani. Produsele junk-food provoacă inflamaţii ale ţesuturilor fine din nas, responsabile cu mirosul, făcând dificilă identificarea unor mirosuri. Nu pățești nimic dacă îți faci pofta din când în când, dar să nu devină un obicei consumul de prăjeli! Situaţia este reversibilă dacă modifici dieta.

Problemă: accidentări la sport

Posibil vinovat: dieta restrictivă

S-a constatat că sportivii care urmează diete cu conținut scăzut de grăsimi sunt mai expuși accidentărilor comparativ cu cei care nu-și impun restricții.

Dacă faci sport, ai nevoie de 30% grăsimi în dietă, dintre cele sănătoase, pe care le iei din pește, carne, oleaginoase (migdale, alune-de-pădure, nuci). E drept, nici cei care fac sport zilnic nu-și permit să facă excese culinare, dar tot efortul depus e în zadar dacă mănânci burgeri și pizza. Când organismul e solicitat (fie că e vorba de alergări, înot sau mers la sală), are nevoie de alimente hrănitoare, în special proteine, esențiale pentru masa musculară. Poți consuma și carbohidrați înainte de antrenamente (cereale, banană), dar o gustare perfectă sunt nucile!

Problemă: te dor articulațiile

Posibil vinovat: carnea

Consumul mare de carne roșie, fructe de mare și bere poate provoca un atac de gută, care se manifestă prin dureri puternice în zona degetului mare de la picior sau a articulaţiile brațelor. După câteva zile, durerile cedează, dar boala rămâne.  De vină sunt purinele din alimentele sus menţionate, substanțe care cresc nivelul de acid uric din sânge. Depus sub formă de cristale în zona articulațiilor, provoacă inflamație și dureri intense. Surplusul de greutate favorizează această afecțiune, de care suferă în special bărbaţii. Soluția este să elimini pe cât posibil din meniu organele de animale (ficat, rinichi), carnea roşie, creveţii, scoicile, peştele gras, alcoolul.

Problemă: sindrom premenstrual

Posibil vinovat: sarea

Te balonezi indiferent ce-ai mânca şi devii pufoasă în zilele dinaintea ciclului menstrual? De vină poate fi preferinţa pentru mâncăruri sărate, care favorizează retenţia de apă, mai ales în zilele delicate. Sarea adăugată în farfurie, murăturile, telemeaua, chipsurile şi multe alte alimente sunt bogate în sodiu şi trebuie să le eviţi măcar în săptămâna dinaintea ciclului. Astfel, simptomele vor fi mult mai uşoare.

Problemă: osteoporoză

Posibil vinovat: glutenul

Boala celiacă, afecțiune autoimună provocată de consumul de către persoanele care au o astfel de intoleranță al alimentelor care conțin gluten,  trece adesea neobservată ani la rând.

Simptomele ei, cum ar fi oboseala, senzația de balonare, constipația sau diareea,  sunt lesne confundate cu anemia sau sindromul colonului iritabil, nefiind tratate așa cum se cuvine. Cu timpul, continuând să consumi produse care conțin această proteină prezentă în cereale (grâu, secară, orz, ovăz), ea inflamează mucoasa intestinală și are ca efect slaba asimilare a nutrienților.

Înlocuiește glutenul cu hrișcă, orez, quinoa!

Problemă: anemie

Posibil vinovat: dieta vegetariană

Femeile sunt predispuse la anemii feriprive din cauza sângerărilor lunare. Drept urmare, fierul este esenţial în dieta zilnică dacă vrei să previi riscul de anemie, aportul necesar fiind mai greu de atins în situația persoanelor care exclud din alimentaţie carnea şi produsele de origine animală. Te simţi mereu obosită, eşti palidă, bătăile inimii sunt neregulate, transpiri mult? Mergi la medic şi-ţi va prescrie un tratament, cel mai probabil un supliment alimentar pe bază de fier! Chiar dacă excluzi carnea roşie din meniu, carenţa poate fi acoperită printr-o dietă variată, care să includă verdeţuri, spanac, seminţe de susan, năut.

Citește și:

Cele mai bune alimente la inceput de toamna

Cele mai bune seminte pentru sanatate

Cinci alimente bune pentru creier

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.28/16.07.2015

Autor: Andreea Cohuț

Sursa foto: pixabay.com


Sus