Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Nu ocoli semințele de chia!

Nu ocoli semințele de chia!

Semințele de chia nu sunt nicidecum un aliment nou. Este vorba despre o specie de salvie, folosită de foarte mult timp în America Centrală, încă de pe vremea populațiilor aztecă și maya au consumat semințele mici și rotunde pentru proprietățile lor medicinale.

Brune, albe, bej sau gri, în funcție de soi, semințele de chia oferă energie, contribuie la îmbunătățirea rezistenței și abilităților intelectuale, reduc trigliceridele din sânge și, implicit, riscul dezvoltării bolilor cardiovasculare. Măcinate sau întregi, sunt folosite într-o gamă largă de rețete, mai ales în cele specifice dietelor fără proteine. Pentru că semințele de chia îți oferă o cantitate considerabilă de nutrienți, proteine vegetale și foarte puține calorii.

Bulină: Cu 38% acizi grași, mai mult de 20% proteine și 8 aminoacizi esențiali, semințele de chia au un conținut nutritiv mai mare decât majoritatea cerealelor și legumelor.

Fără gluten, dar cu fibre

În mod natural lipsită de gluten, chia este bogată în complexul B, calciu, potasiu, fier, fosfor, zinc. Mai mult, semințele de chia au un raport ideal omega 3 / omega 6. De asemenea, au o rată foarte ridicată de antioxidanți, calciu și acid folic (vitamina B9), utile în prevenirea problemelor cardiovasculare și în depresie. Semințele de chia conțin o proporție foarte mare de fibre dietetice, inclusiv solubile, care încetinesc eliberarea de glucoză în sânge și ajută la scăderea nivelului de colesterol. Un adevărat emolient al intestinului, ele absorb de 14-27 de ori greutatea lor uscată în apă. Contribuie la sănătatea intestinului, reduc arsurile la stomac și calmează problemele digestive și constipația. Astfel, se elimină mai ușor toxinele, organismul fiind mai capabil să absoarbă nutrienții necesari.

Datorită proprietăților sale ridicate de absorbție, chia este foarte sățioasă și poate fi utilizată ca parte a unui regim de slăbire. Permite reglarea apetitului și alimentează corpul cu energie pentru o perioadă lungă.

APORT NUTRITIV

Semințele de chia conțin:

– fibre

– acizi grași omega 3

– fosfor

– calciu

– magneziu

– fier

– vitamina C

– proteine complete

– antioxidanți

– bor

Nu conțin colesterol și cantitatea de sodiu este imperceptibilă. De asemenea, sunt în mod natural lipsite de gluten.

Luptă împotriva anxietății

Aceste semințe permit accelerarea metabolismului, reglarea și stimularea funcției intestinale, și promovează digestia grăsimilor, în special datorită conținutului lor ridicat de fibre și calciu (o porție furnizează aproximativ 20% din aportul zilnic de calciu). Ajută în lupta împotriva celulitei (datorită omaega 3), și, ca parte a unui regim alimentar echilibrat, suprimă pofta de mâncare, ceea ce moderează cantitatea de alimente ingerate, și, de asemenea, previn poftele între mese. Conținutul bogat de fibre ajută împotriva constipației și, cel mai interesant efect, semințele au virtuți sedative și relaxante pentru a lupta împotriva stresului și a anxietății, ducând la o stare de bine.

Au capacitatea de a absorbi până la de 27 de ori greutatea lor uscată în apă, de aceea este recomandat consumul moderat, aproximativ două linguri pe zi.

Cum procedăm?

Există o mulțime de modalități de a le mânca, dar cel mai bine este să le înmoi înainte, fie că le zdrobești sau le preferi întregi. Mucilagiul (gelatină care se formează în jurul bobului, după înmuiere) permite o mai bună digestie și asimilarea nutrienților.

√ Budincă de chia. Foarte simplu de făcut și foarte gustoasă: înmoi semințele de chia în lapte (de nucă-de-cocos sau migdale) cel puțin o oră, cu puțină esență de vanilie și un strop de miere. Apoi adaugi câteva felii de fructe și asta e!

√ Pentru a înlocui ouăle. Semințele de chia înlocuiesc ușor ouăle, în majoritatea rețetelor. Pentru a pregăti un „ou chia“, ai nevoie de un blender, o lingură cu semințe de chia și trei linguri de apă. Semințele proaspete trebuie măcinate bine: pentru fiecare ou ce trebuie înlocuit, amestecă o lingură de semințe de chia măcinate cu trei linguri de apă la temperatura camerei (apa prea rece încetinește formarea mucilagiului). Amestecă bine, lasă să stea cel puțin 15 minute, după care chia va forma o gelatină și va înlocui cu brio ouăle.

√ Pentru a înlocui untul sau uleiul. Rețetele clasice folosesc adesea ulei, unt sau margarină. Acestea sunt bogate în grăsimi saturate, care nu sunt sănătoase. Semințele de chia pot fi folosite pentru a înlocui o parte din grăsimea necesară pentru anumite preparate. Astfel, e necesar să determini cantitatea de grăsimi necesară în rețetă. Dacă o înlocuiești integral, înmulțește cantitatea cu 3. De exemplu, dacă o rețetă solicită 30 de grame de unt, utilizează 90 de grame de gel de semințe de chia. Pentru a face gelul, procedează după aceeași metodă: 1 lingură de semințe pentru 3 linguri de apă.

Dacă utilizezi o combinație de gel de chia și unt sau ulei, amestecă-le împreună înainte să le adaugi ingredientelor din rețetă.

500 de grame de semințe pot înlocui până la 45 de ouă! Aceste semințe pot acționa ca liant în produsele de patiserie și sosuri și ajută aluatul să crească.

Poți găsi sortimente diferite în magazinele ecologice, de obicei, semințe albe și semințe de culoare brună (acestea din urmă nu au ajuns încă la maturitate). În general, cele albe sunt mai bogate în nutrienți.

Citeste si:

 

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.02/2018
Autor: Grigoriana Brujan
Sursa foto: pixabay

Comments

comments

Leave a Reply