Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Pepenii, fructele soarelui

Pepenii, fructele soarelui

Gust plăcut, senzație răcoritoare, hidratare, puține calorii – nu-i de mirare că pepenii sunt fructele-vedetă ale verii.

Pepenii fac parte din marea familie a cucurbitaceelor, fiind rude apropiate cu dovlecelul, bostanul și castravetele. Pepenele verde își are originile pe continentul african. În Egipt, el potolea setea călătorilor acum 5.000 de ani. Astăzi există peste 500 de soiuri, de toate formele și mărimile. Rotunzi sau alungiți, cu miez roșu, roz, galben sau chiar alb, cu o greutate ce variază de la 1 kg la peste 40. De obicei, au în jur de 4 kg.

Originile pepenelui galben nu sunt cunoscute exact, dar se presupune că ar proveni tot din Africa. Există câteva zeci de varietăți de pepene galben, cu greutate variind între 0,5 și 5 kg.

Ce conțin

Mai mult decât un amestec delicios de apă și zahăr, pepenii au multe beneficii nutritive de oferit. Conțin cantități apreciabile de vitaminele A și C, indispensabile sănătății oaselor, țesuturilor, ochilor și pielii. Așadar, dacă vrei să ai un ten ca de piersică, mănâncă… pepene. Cu o porție de 200 g de pepene, îți asiguri 25-50% din doza zilnică de vitamina C și întregul necesar de vitamina A.

Alături de vitamine, în pepeni se găsesc și minerale: potasiu, magneziu, calciu, fier, zinc etc., elemente necesare bunei funcționări a oaselor, mușchilor, nervilor… Și asta nu e tot! În miezul delicios se ascund cantități mari de antioxidanți (carotenoide), care luptă împotriva îmbătrânirii premature a celulelor, ajută la refacerea pielii și mucoaselor, previn bolile cardiovasculare și unele cancere.

Marele avantaj al pepenilor: coaja lor groasă protejează toate substanțele binefăcătoare, care își păstrează intacte calitățile. Descoperă de ce merită să savurezi aceste fructe delicioase pe toată durata sezonului lor!

Curăță organismul de toxine. Au efecte depurative remarcabile grație proprietăților diuretice și ușor laxative. Dacă în decurs de 1-2 zile vei mânca doar pepene verde sau galben, vei elimina toxinele din organism și te vei simți minunat, plină de energie și vitalitate. Cura de 5-7 zile cu pepene (2-3 kg de fruct pe zi) este utilă în caz de anemie, litiază urinară sau biliară, dermatoze, acnee, hemoroizi, gută, reumatism, constipație.

Hidratează excelent. Ca aperitiv, desert sau chiar ca înlocuitor al unei mese, sunt fructele ideale în zilele toride de vară, când temperaturile mari ne epuizează − ambele varietăți de pepene sunt foarte bogate în apă (90% apă). Savurează-i la discreție și nu vei fi deloc expusă deshidratării! Ba chiar vei beneficia de mai multă energie și forță.    

Nu îngrașă. Sunt unele dintre fructele cele mai sărace în calorii: 35 calorii/100 g pepenele verde și 48 calorii/100 g cel galben. Datorită celulozei, însă, potolesc foarte bine foamea. Dacă vrei să slăbești dă o șansă și acestor dolofani savuroși. O dietă cu pepene (două mese din trei mănânci doar pepene) te scapă de cel puțin 2 kg într-o săptămână.

Te feresc de boli grave

Pepenii sunt apreciați de nutriționiști în special datorită conținutului mare de antioxidanți și potasiu, substanțe care ajută la prevenirea tulburărilor cardiovasculare, dar și a diabetului, hipertensiunii, cancerului. Carotenoidele din pepeni (licopen și betacaroten, responsabile de culoarea lor vie) au efecte protectoare: scad colesterolul, reduc inflamațiile, întăresc imunitatea, mențin elasticitatea vaselor sangvine, subțiază sângele, previn infarctul și accidentul vascular cerebral.

Sunt bune semințele?

Nu se vând în magazine, precum miezul de dovleac sau de floarea-soarelui, așa că le aruncăm gândindu-ne că nu au nicio valoare nutritivă. Nu-i chiar așa!

Semințele pepenilor sunt o gustare ieftină și interesantă, care ne ajută să reducem risipa de hrană. În China, India și țări din Orientul Mijlociu, aceste semințe se consumă de secole. Sunt o sursă bună de fibre, proteine, acizi grași omega 3, vitamine (C, E, acid folic) și minerale (calciu, magneziu, mangan, fier, zinc). Au efecte benefice asupra inimii și vaselor de sânge, întăresc sistemul imunitar, mențin sănătatea pielii și a nervilor.

Cum le mănânci. Spală-le bine sub jet de apă rece, într-un bol. Aruncă semințele care se ridică la suprafață, iar pe restul pune-le la înmuiat în apă sărată două ore și șterge-le apoi cu hârtie absorbantă. Într-o tavă unsă cu ulei de măsline, întinde semințele într-un singur strat. Se țin la  cuptor (165-175°C) circa o oră. Le poți savura curățate de coajă (ca pe semințele de dovleac) sau cu tot cu coajă pe cele de pepene verde, dar mărunțite!

Sfatul nutriționiștilor

* Datorită fibrelor, pepenii stimulează tranzitul intestinal. Nu-i consuma în exces dacă ai un sistem digestiv sensibil, fiindcă s-ar putea să resimți arsuri gastrice, gaze, balonare.

* Dacă alăptezi, savurează-i cu moderație, întrucât efectul lor laxativ se poate răsfrânge și asupra bebelușului.

* Cei alergici la graminee pot suferi de alergie încrucișată și, ca atare, pot resimți mâncărimi în interiorul gurii în timp ce mănâncă pepene galben.

Beauty ingredient

Pepenele galben are proprietăți hidratante și hrănitoare excelente pentru tenul deshidratat, „ofilit“. Zdrobește miezul până obții o pastă omogenă, bună de întins pe față și gât. Lasă masca să acționeze 15 minute, apoi clătește-te cu apă călduță.

Te-ai ars la soare? O cataplasmă cu miez de pepene galben îți alină durerea.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr31/04.08.2016
Autor:Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus